معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بر ضرورت مقابله با اعتیاد نوجوانان از طریق افزایش آگاهی‌های عمومی تأکید کرد.

مقابله با اعتیاد نوجوانان با افزایش آگاهی‌های عمومی

اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در بازدید از نمایشگاه یاریگران زندگی گفت: این نمایشگاه به همت ستاد مبارزه با مواد مخدر که نگاهی پیشگیرانه نیز دارد و با همکاری بخش‌های مختلف از جمله معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه سن اعتیاد در جامعه رو به کاهش است، گفت: لازمه مقابله با این رویکرد این است که اطلاعات و آگاهی‌های عمومی قشر نوجوانان را در موضوع اعتیاد بالا ببریم تا ناخواسته وارد دام اعتیاد نشوند.

جهانگیر اداهم داد: اعتیاد ممکن است حتی با سیگار و قرص‌های محرکی که به نام قرص‌های شب امتحانی مشهور شده آغاز شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه عنوان کرد: امروز دشمنان در تلاش هستند که قشر نوجوان ما را که قشری توانمند و آینده‌ساز هستند در دام اعتیاد گرفتار کنند و از این رو وظیفه همه دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش و مجموعه‌های فرهنگی کشور این است که در این حوزه از طریق امور ایجابی ورود جدی داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز حتی باید به کودکان آموزش‌هایی داده شود که مهارت نه گفتن را از سنین کودکی بیاموزند، تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم با استفاده از همه فرصت‌های جدیدی که فناوری در اختیار ما گذاشته است از طریق قصه، فیلم و موشن‌گرافی فرهنگ نه گفتن را برای مقابله با اعتیاد در جامعه نهادینه سازیم و کمک کنیم تا قشر نوجوان که آینده‌سازان ما هستند در شرایط خوبی آینده ایران را بسازند.

جهانگیر با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از اعتیاد تفاهم‌نامه‌هایی میان قوه قضائیه و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است، گفت: در راستای طرحی که در سال‌های گذشته به عنوان نماد و آسیب‌های حوزه دانش‌آموزی آغاز شده بود با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم‌نامه‌های خوبی در این حوزه داشتیم.

وی افزود: در حال آماده‌سازی محتواهای آموزشی برای بخش‌های مختلف آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم در حوزه‌های مورد نیاز دانش‌آموزان از جمله نیازهای حقوقی اولیه که یک دانش‌آموز دارد تولید محتوا کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه یادآور شد: در تلاش هستیم به دانش‌آموزان آموزش دهیم که اگر دانش‌آموزی خانواده ناسازگاری دارد و موجب می‌شود فرزندان به دامن جرم پناه ببرند به این دانش‌آموز کمک کنیم که بتواند با این سو فرهنگ مقابله و با افراد مناسب برای کمک ارتباط بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر در خانواده‌ای والدین معتاد باشند و قرار باشد فرزند در این خانه بماند باید مهارت‌های زندگی سالم را فرابگیرد و بیاموزد که چگونه می‌تواند در کنار خانواده‌ای باشد که آلوده به اعتیاد هستند و او بتواند پاک بماند.

جهانگیر با اشاره به آموزش مهارت‌های زندگی و حقوق فرزندان بر والدین و والدین بر فرزندان گفت: این آموزش‌ها همواره باید دنبال شود اگرچه که طرح‌نامه‌هایی نیز در این حوزه آماده شده است که به زودی از آن‌ها رونمایی می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد استانداردسازی قراردادهای مشاوران املاک گفت: امیدواریم در آذرماه چهار قرارداد را که استانداردهای آن تمام شده و اکنون آماده است، با حضور دستگاه‌های مختلف رونمایی کنیم. این‌ها قراردادهای پرتکرار است.

وی افزود: عمدتاً قراردادهایی که مردم در بحث املاک می‌بندند، مثل قراردادهایی که تحت عنوان بیع‌نامه معروف است، قراردادهای ملکی و قراردادهای پیش‌فروش و قراردادهای خرید و فروش خودرو، از جمله قراردادهای پر تکراری است که مردم ممکن است با زوایای آن آشنایی لازم را نداشته باشند؛ لذا قراردادهای سنتی قبلی نتواند همه ابعادی که لازمه یک قرارداد است را پوشش دهد و بعداً مشکلات حقوقی و کیفری برای مردم ایجاد کند را در این قراردادهای استاندارد پیش‌بینی کردیم که به زودی رونمایی می‌کنیم.

گفتنی است معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ۲ بخش میز مشاوره پیرامون آسیب‌های اجتماعی مرتبط با مواد مخدر و رونمایی از دستاوردها در این حوزه در نمایشگاه یاریگران زندگی حضور دارد.

نمایشگاه یاریگران زندگی از ۲۵ آبان تا ۲ آذر در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر پذیرای علاقه‌مندان است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.