سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران گفت: روند تولید فرش دستباف در کشور از سال ۱۴۰۰ رو به افزایش بوده به طوری که از تولید سه میلیون مترمربع در سال مزبور به سه میلیون و ۴۰۰ هزارمترمربع در سال ۱۴۰۱ رسید.

تولید فرش دستباف در کشور روند رو به افزایشی دارد

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا زارع برزشی عصر پنجشنبه در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روند تولید فرش کشورهای در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ نزولی بود، با این حال ظرفیت مناسبی در حوزه تولید فرش دستباف اعم از قالی و طرح و نقشه در کشور وجود دارد.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران اظهار کرد: در ۲۰ سال گذشته روند صادرات فرش دستباف در کشور نزولی بوده که یکی از مهمترین دلایل آن، تحریم‌های اقتصادی است، زیرا فرش ایران بعد از نفت در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت که در گام نخست ۳۰ تا ۴۰ درصد به حوزه صادرات فرش ضربه وارد کرد، بعد از حدود ۲ سال تنفس، تحریم‌های سخت تری بر فرش ایران تحمیل شد که منجر به کاهش تا ۳۰ درصدی صادرات آن شد.

زارع بیان کرد: با این حال می‌توان با رفع مشکلات صنعت فرش در داخل کشور، تبعات تحریم ها را بر صادرات کاهش داد، در هر صورت تحریم‌ها بر قوت خود باقی است و کشورهایی که با ایران دشمنی دارند، تلاش می‌کنند وجه برتری ایران نسبت به کشورهای دیگر را در حوزه فرش کمرنگ کنند و اجازه ندهند فرش ایران صادر شود، اما اگر مشکلات داخلی فرش دستباف حل شود، می‌توان مشکلات ناشی از تحریم را رفع کرد.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران گفت: ایران به لحاظ اصالت، طرح و تولید کننده وجه برتری نسبت به سایر کشورها در تولید فرش دستباف دارد، هرچند کشورهای دیگر بازارهایی را که ایران به خاطر تحریم از دست داد، تصاحب کرده اند اما همچنان فضای رقابتی بین فرش ایرانی و فرش سایر کشورها وجود دارد، همان طور که یکی از غرفه‌داران در این نمایشگاه اعلام کرد که فرش دستباف را نصف قیمت فرش دستباف کشور هند که یکی از رقبای جدی ایران است، تولید می‌کند.

وی ادامه داد: بیشتر خریداران فرش دستباف ایرانی، کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده‌اند که حال ایران را تحریم کرده‌اند، اما در مقابل بابت گشایش‌هایی که در روابط سیاسی بوجود آمده است، بازار بکری برای فرش ایرانی در کشورهای ارواسیا و حاشیه خلیج فارس ایجاد شده که می‌تواند جایگزین اروپا و آمریکا شود.

زارع یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان فرش دستباف را تعهد ارزی دانست و گفت: با پیگیری‌های مستمر در نهایت با نامه‌ای که از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی ارسال شد، عدد رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش تا مواد اولیه به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافت.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران بیان کرد: مشکل دیگر در حوزه فرش دستباف، امکان مرمت فرش‌های قدیمی ایرانی در خارج از کشور است که در حال پیگیری برای گرفتن ورود موقت یا ورود قطعی فرش‌های دستباف قدیمی ایرانی موجود در خارج از کشور از طریق گمرک هستیم.

وی خاطر نشان کرد: فرش ایران اصالتی دارد که هیچ یک از فرش‌های موجود از این اصالت برخوردار نیستند، یک سری سنگ اندازی‌هایی در حوزه صادرات فرش انجام می‌گیرد اما قابل حل است و ایران برای فتح بازارهای صادراتی مشکلی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.