وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دیپلمات‌های ارشد ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن روز جمعه در تماسی تلفنی درباره پرتاب اخیر یک ماهواره جاسوسی توسط کره شمالی رایزنی و آن را محکوم کردند.

واکنش و خشم آمریکا، کره جنوبی و ژاپن از پرتاب ماهواره کره شمالی

به گزارش قدس آنلاین، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن، پارک جین و کامیکاوا یوکو وزیران خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در این تماس تلفنی « پرتاب (۲۱ نوامبر) را به دلیل تأثیر بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه به شدت محکوم کردند.»

این بیانیه افزود که این دیپلمات‌های ارشد تاکید کردند که جامعه جهانی «باید برای جلوگیری از برنامه‌های غیرقانونی تسلیحات کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک کره شمالی و قطع جریان مالی آن متحد شود.»

کره شمالی روز سه شنبه یک ماهواره شناسایی نظامی را با موفقیت پرتاب و اعلام کرد که قصد دارد چندین ماهواره دیگر را در فاصله زمانی کوتاه به فضا پرتاب کند.

پس از این اقدام پیونگ یانگ، کره جنوبی توافقنامه نظامی بین دو کره را که در سال ۲۰۱۸ و با هدف کاهش تنش در شبه جزیره کره به امضا رسیده بود را به حالت تعلیق درآورد.

به دنبال آن، خبرگزاری کره شمالی به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که پیونگ یانگ همه اقدامات نظامی را که طبق توافقنامه نظامی ۲۰۱۸ متوقف کرده بود، از سر خواهد گرفت.

در این گزارش آمده است: ما تجهیزات نظامی جدید و نیروهای مسلح قوی‌تری در مرز مستقر خواهیم کرد. اگر میان شمال و جنوب درگیری رخ دهد کره جنوبی کاملا مسئول آن خواهد بود.

این پیمان که به توافق جامع نظامی معروف است و با هدف کاهش تنش در شبه جزیره کره وضع شده است، در نشست سال ۲۰۱۸ بین مون جائه این، رئیس جمهور سابق کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، امضا شد.

دو طرف توافق کردند در مناطق حائل مانورهای شلیک مستقیم به حالت تعلیق درآید. مناطق پرواز ممنوع، حذف برخی از پست‌های نگهبانی از منطقه غیرنظامی بین کشورها و حفظ خطوط ارتباطی، از جمله بخش های دیگر این توافق است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.