پوتین هشدار داد، به غرب نباید اجازه داده شود تا انحصار خود را در فضای هوش مصنوعی توسعه دهد و ادامه داد: استراتژی بسیار بلندپروازانه روسیه برای توسعه هوش مصنوعی به زودی تصویب خواهد شد.

پوتین: نباید در هوش مصنوعی عقب بمانیم

به گزارش قدس آنلاین، چین و آمریکا در توسعه هوش مصنوعی در حال پیشرفت هستند و بسیاری از محققان و سران جهانی بر این باورند که این مساله جهان را در مسیری مشابه ارائه کامپیوترها در قرن بیستم، تغییر می‌دهد.

مسکو هم به دنبال داشتن هوش مصنوعی و توسعه آن است اما تلاش‌هایش به دلیل جنگ اوکراین آنطور که باید خوب پیش نرفته و باعث شده تا بسیاری از نخبگان و متخصصان، روسیه را ترک کنند و هدف تحریم‌های غربی قرار بگیرند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان سخنرانی در یک کنفرانس مربوط به هوش مصنوعی گفت، تلاش برای اعمال ممنوعیت علیه هوش مصنوعی با وجود برخی پیامدهای اخلاقی و اجتماعی فناوری‌های نوین، غیرممکن است.

وی با بیان اینکه درباره هوش مصنوعی باید یکسری سوالات اخلاقی زیادی با توجه به فرهنگ روسیه حل و فصل شود، گفت:‌ شما نمی‌توانید چیزی را منع کنید. اگر چنین اتفاقی بیفتد جای دیگری توسعه می‌یابد و ما در آن شکست می‌خوریم. انحصارطلبی و تسلط چنین سیستم‌هایی مانند سیستم‌های بیگانه غیرقابل قبول و خطرناک است.

بر اساس جدیدترین آمارها، چین و آمریکا در مساله تحقیقات هوش مصنوعی جلوتر از دیگر کشورها قرار دارند و رتبه‌های بعدی در اختیار رژیم صهیونیستی، روسیه، هند، کره جنوبی و ژاپن است.

پوتین با بیان اینکه روسیه باید هم در زمینه جاه طلبی و هم در زمینه اجرا روش خودش را در هوش مصنوعی پیش ببرد، گفت: در تمامی جنبه‌های زندگی، بشریت یک فصل نوین از موجودیت خودش را آغاز می‌کند. در آینده بسیار نزدیک به عنوان یکی از اولین گام‌ها، فرمان ریاست جمهوری امضا و نسخه جدید استراتژی ملی توسعه هوش مصنوعی تصویب خواهد شد.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد، این استراتژی جدید تغییرات شگرفی دارد که شامل توسعه تحقیقات کاربردی و بنیادی در حوزه هوش مصنوعی مولد و مدل‌های سخنوری می‌شود. به محققان روسی باید دسترسی بیشتری به ابررایانه‌ها داده شود و آموزش و تحصیل در حوزه هوش مصنوعی نیز باید توسعه پیدا کند.

وی افزود، روسیه باید قوانین خود را تغییر دهد، همکاری بین‌المللی را ارتقا بخشد و در توسعه هوش مصنوعی سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.