نوزادی با وزن حدود ۷ کیلوگرم از مادری ۳۷ ساله در پرتوی عنایت حضرت رضا(ع) در بیمارستان فوق تخصصی رضوی در مشهدمقدس متولد شد. 

تولد منحصربه‌فرد نوزاد ۷ کیلویی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد

به گزارش قدس خراسان، دکتر نگار رمضان‌پور پزشک متخصص زنان و زایمان که انجام عمل زایمان این مادر را در بیمارستان رضوی برعهده داشت، اظهار کرد: مادری در بارداری پنجم خود، با سابقه دیابت بارداری کنترل نشده و وزن حدود ۱۰۰ کیلوگرم که زمان زایمانش فرا رسیده بود، در ساعت ۲ بامداد در اوایل آذرماه به بخش زایمان بیمارستان رضوی منتقل شد. 

متخصص زنان و زایمان بیمارستان رضوی ادامه داد: با توجه به وزن بالا و بزرگی شکم مادر، او تحت عمل سزارین قرار گرفت و عمل با وجود سختی‌هایی که داشت با موفقیت انجام و شرایط جسمی مادر نیز بلافاصله کنترل شد. پس از تولد، وزن نوزاد ۶ کیلو و ۹۰۰ گرم نشان داده شد. 

وی افزود: به گفته این مادر، سایر فرزندانش با وزن متعادل و انجام زایمان طبیعی متولد شده بودند و فقط وزن چهارمین فرزندش ۴ کیلوگرم بود. همچنین در آخرین سونوگرافی پیش از زایمان مادر، وزن جنین پنجم حدود ۴ کیلو تخمین زده شده بود و مادر سیر طبیعی زایمانش را طی کرده بود. 

رمضان‌پور گفت: در حال حاضر مادر با حال عمومی مناسب از بیمارستان رضوی ترخیص شده است و نوزاد نیز در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان تحت نظر قرار دارد و وضعیت عمومی او پایدار است.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان رضوی با اشاره به اصطلاح «ماکروزومی جنین» گفت: از این اصطلاح علمی برای توصیف نوزادانی که با جثه بزرگ و وزن بالای ۴ کیلوگرم متولد می‌شوند، استفاده می‌شود. اگر مادر مبتلا به دیابت باشد و جنین هم وزن ۴ کیلوگرم داشته باشد یا جنین وزن بالای ۴ و نیم کیلوگرم داشته باشد، مادر باید تحت عمل سزارین قرار گیرد. 

وی با اشاره به این‌که تولد نوزادان ماکروزوم در ایران بسیار منحصربه‌فرد و نادر است، گفت: این مادر نیمه شب در حال زایمان به اتاق عمل بیمارستان رضوی منتقل شد و اگر سرعت عمل بالای تیم پزشکی بیمارستان از جمله تیم زنان و زایمان و بیهوشی در انجام اقدامات سریع درمانی و عمل سزارین نبود، ممکن بود هم مادر و هم نوزاد را به دلیل جثه بزرگ نوزاد در زمان زایمان طبیعی، از دست بدهیم. 

گفتنی است؛ بیمارستان رضوی علاوه بر برخورداری از تجهیزات و امکانات پیشرفته، با دارابودن نیروهای متخصص و مجرب و همکاری تیمی بسیار خوب و سریع بین کادر درمان خود، بارها توانسته با انجام عمل‌های خاص مادران باردار و نوزادان نارس و غیرطبیعی را از مرگ حتمی نجات دهد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.