بیتا فرهی بازیگر ۶۵ ساله سینما که در چند هفته گذشته بر اثر عارضه ریوی و قلبی در بیمارستان دی بستری بود، ظهر روز ۴ آذر ماه و درست یک روز پس از چهلمین روز درگذشت داریوش مهرجویی از دنیا رفت و به این ترتیب آخرین بازمانده از حلقه «هامون» نیز دار فانی را وداع گفت.

به گزارش قدس آنلاین، بیتا فرهی دانش‌آموخته هنر از آمریکا بود و تازه به ایران بازگشته بود که با فیلم «هامون» وارد سینما شد. فرهی هیچ ‌گاه نمی‌دانست دست سرنوشت او را به چه سویی می‌‍برد و اگر اتفاقی با داریوش مهرجویی روبه‌رو نمی‌شد شاید هیچ وقت سر از «هامون» درنمی‌آورد و ما هم دیگر مهشید بی‌تاب و بی‌قرار و از عشق گریزان این فیلم که به طبقه بورژوازی و روشنفکر جامعه تعلق داشت و یک روز در پی یونگ و عرفان بود و روز دیگر مشغول طراحی لباس و نقاشی را در شکل و شمایل دیگری می‌دیدیم و چه خوب که او این نقش را در کنار سایر بازیگران فیلم، اینچنین ماندگار کرد.

اما فرهی چگونه جزئی از «هامون» شد؟ شبی در یک میهمانی ناصر چشم‌آذر او را برای ایفای نقش مهشید به هنرمند فقید داریوش مهرجویی معرفی می‌کند. مهرجویی او را به کاراکتر مهشید بسیار نزدیک می‌بیند و برای بازی در این فیلم انتخابش می‌کند و این گونه می‌شود که بیتا فرهی یکی از مهم‌ترین نقش‌های سینمایی خود را در کنار بزرگانی همچون زنده‌یادان عزت‌الله انتظامی، خسرو شکیبایی و مهرجویی رقم می‌زند. نقشی که نه تنها برای فرهی سکوی پرتابی بلند محسوب می‌شد، بلکه در تاریخ سینمای ایران نیز ماندگار شد و برایش دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را از هشتمین جشنواره فیلم فجر به ارمغان آورد.

مهرجویی یک سال بعد سراغ ساخت «بانو» می‌رود و فرهی در این فیلم نقش مریم‌بانو صاحب عمارتی بزرگ را ایفا می‌کند که دستخوش هجوم میهمانان ناخوانده‌ای می‌شود. «بانو» علاوه بر اینکه از آثار مهم مهرجویی است حضور درخشان بیتا فرهی را نیز در خود داشت و فرصتی طلایی و کم‌نظیر را برای او رقم زد تا با حضور پیاپی و موفق در دو فیلم مهم سینمای ایران، جایگاه خود را تثبیت کند اما شانس با او یار نبود و توقیف هفت ساله فیلم ضربه بدی به مسیر موفقیت و پیشرفت این بازیگر زد. زنده‌یاد فرهی در سال‌هایی که «بانو»یش از اکران محروم بود در یکی دو فیلم دیگر بازی کرد که مهم‌ترین آن‌ها «کیمیا» ساخته احمدرضا درویش بود و برای سومین بار با خسرو شکیبایی همبازی شد. پس از آن نیز در فیلم‌هایی همچون «اعتراض» مسعود کیمیایی، «خانه‌ای روی آب» و «خاک آشنا» بهمن فرمان‌آرا، «شیرین» عباس کیارستمی، «پارک‌وی» فریدون جیرانی، «خون بازی» رخشان بنی‌اعتماد، «برادرم خسرو» و... نقش‌آفرینی کرد. در طول سال‌های فعالیتش بیشترین همکاری را با داریوش مهرجویی در چهار فیلم «هامون»، «بانو»، «میکس» و «لامینور» داشت. او همچنین از اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ در سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی ایفای نقش کرد. پخش این سریال پس از ۱۰ سال دوباره از سر گرفته شده و زنده‌یاد فرهی در نقش مادربزرگ رهی حضور دارد.

زنده‌یاد فرهی در طول سال‌های فعالیتش در ۲۰ فیلم سینمایی بازی کرد و اگرچه اغلب گزیده‌کار بود اما در آثار مهمی از سینماگران مطرح حضور داشت و نقش‌های ماندگاری از خود به جای گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.