قدس آنلاین-سیدمصطفی حسینی راد:وزیر بهداشت هم سرانجام مانند بسیاری دیگر از همکاران خود در کابینه احمدی‌نژاد، بدون هیچ توضیحی عزل شد تا رکورد وزرای عزل شده در دولت دهم باز هم دست نیافتنی‌تر شود.

ناگفته‌هایی از عزل ناگهانی وزیر بهداشت/نارضایتی مدیران وزارت بهداشت از عزل دستجردی

به گزارش قدس آنلاین،رییس جمهور در حکمی که امروز و در حالی که تهران در حالت نیمه تعطیل قرار دارد منتشر شد، سناریوی عزل مرضیه وحید دستجردی را به سکانس پایانی رساند و با عزل ناگهانی وزیر بهداشت که به گواهی مدیران و معاونان وزارت بهداشت، کارنامه موفقی از خود بر جای گذاشت نشان داد که همچنان تحمل شنیدن حرفهایی که بر خلاف میل اوست را ندارد اگرچه حرف حق و مطابق با منافع ملت باشد.

در این حکم بدون اینکه هیچ نامی از وزیر بهداشت سابق آورده شود خطاب به دکتر محمد حسن طریقت منفرد آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمد حسن طریقت منفرد

سلام علیکم

نظر به تعهد و تجربیات ارزشمند و به استناد اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جنابعالی را به سمت «سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» منصوب می نمایم.

طرح عظیم پزشک خانواده، امر دارو و درمان، رسیدگی به بهداشت و تغذیه مردم ، عدالت آموزشی و بهداشتی و درمانی و کاهش هزینه های مردم در این بخش در اولویت کاری این وزارت مهم است. اطمینان دارم که جامعه خدوم بهداشتی و درمانی کشور با نیت خدمت صادقانه به ملت بزرگ ایران شما را در این ماموریت خطیر یاری خواهد کرد.

امیدوارم با استعانت از خداوند منان و استفاده از همه ظرفیت علمی و اجرایی موجود در وزارت وتمام دانشگاهها و مراکز آموزش علوم پزشکی کشور و در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) در انجام این ماموریت خطیر موفق باشید.

* «طریقت» کیست؟

بر اساس شنیده‌های خبرنگار ما از منابع آگاه در وزارت بهداشت، دکتر محمد حسن طریقت منفرد سوابق اجرایی خاصی در این وزارتخانه ندارد. او یک پزشک جراح چشم است که در سالهای گذشته عضو هیأت مدیره و معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی، معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، مدیر دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مسؤول بیمه و درمان کمیته امداد امام خمینی، مسؤول بهداشت و درمان وزارت نفت، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و هیأت امناء دانشگاه سمنان و نیز رییس بیمارستان امام حسین به مدت 3 دوره بوده است.

اما نکته مهم این است که «طریقت» از مخالفان سرسخت و جدی سیاستهای کلی و جاری دکتر وحید دستجردی، وزیر بهداشت سابق بوده است که حضور او در برنامه «نبض» و انتقادهای تندش از سیاستهای بیمه‌ای وزارت بهداشت، گواه این امر است.

* نارضایتی مدیران وزارت بهداشت از عزل دستجردی

اما از وزارت بهداشت  خبر می‌رسد که به دلیل عملکرد خوب دکتر وحید دستجردی و رضایت مجموعه مدیران و کارکنان این وزارتخانه از وی، فضای عمومی وزارت بهداشت پس از این برکناری ناگهانی، مثبت نیست و مدیران بزرگترین مجموعه بهداشت و درمان کشور با بهت و نگرانی منتظر اتفاقات آینده در این وزارتخانه هستند.

از سویی به نظر می‌رسد با توجه به رضایت عمومی مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزارت بهداشت در 4 سال گذشته، نمایندگان ملت نیز در اولین نشست مجلس، واکنشهای تندی نسبت به عزل وزیری که با کمترین حاشیه‌ها بیشترین کارها را در وزارت بهداشت انجام داد از خود نشان دهند.

اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس، از عملکرد کلی اولین وزیر زن پس از انقلاب اسلامی رضایت دارند و همین مسأله قطعاً رییس جمهور را در ماههای پایانی دولتش برای معرفی وزیر جدید بهداشت دچار مشکل خواهد کرد.

* دستجردی هست تا احمدی‌نژاد باشد!

اگرچه چند روز پیش، رحیمی معاون اول رییس جمهور در یک مراسم رسمی و در پاسخ به بالاگرفتن شایعات درباره احتمال کنار گذاشتن وزیر بهداشت گفته بود که «وحید دستجردی می‌ماند تا وقتی که احمدی‌نژاد بماند» اما سخن او که از نزدیکترین‌ها به احمدی‌نژاد است درست از آب در نیامد و بزودی وزیر بهداشت برکنار شد.

البته رحمیمی خودش را هم در کنار وزیر بهداشت قرار داده و گفته بود که من و دستجردی هستیم تا وقتی احمدی‌نژاد باشد. حالا باید دید اطمینان زیاد از حد رحیمی به خبری که داده نادرست بوده یا اینکه خود او هم به سرنوشت دستجردی و دیگران مبتلا خواهد شد.

بدون شک یکی از مهمترین دلایل برکناری مرضیه وحید دستجردی، پیگیری‌ها و افشاگری‌های او در رابطه با ماجرای ارز دارو بود که با نگرانی‌های وزیر بهداشت از مشکلات فراوان به وجودآمده در تهیه و تأمین مایحتاج دارویی کشور، انتقاد تند او را از بانک مرکزی و شیوه تخصیص ارز به همراه داشت.

* چرا وحید دستجردی برکنار شد؟

دستجردی چندی پیش گفته بود که بانک مرکزی، زین اسب، دسته بیل و غذای حیوانات را در اولویتی بالاتر از داروهایی قرار داده که بیماران به آن احتیاج فوری دارند و پس از آن نیز برغم تلاشهای دولت و خواست رییس جمهمور برای گران نشدن قیمت دارو، او حاضر نشد به قیمت از رفتن صنایع تولید دارو در داخل کشور، گران نشدن دارو را بپذیرد. این در شرایطی بود که دولت ارز مورد نیاز برای تهیه دارو را به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار نداده بود و بیمارستانهای دولتی و خصوصی کشور نیز زیر بار هزینه‌های کمرشکن در حال دست و پا زدن بودند.

از سویی فشارها بر وزیر سابق بهداشت برای کنار گذاشتن مدیری که او از عملکردش راضی بود و حاضر به برکناری او نمی‌شد یکی دیگر از دلایل کدورت احمدی‌نژاد و نزدیکانش بود. دکتر باقر لاریجانی که برادر رؤسای قوای مقننه و قضاییه است بدنبال این فشارها بر وزیر بهداشت، نامه استعفای خود را از مسؤولیت ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشت که با مخالفت وزیر بهداشت و درخواست او برای ادامه کارش تا پایان دوره مسؤولیت روبرو شد. اما طبیعتاً این چیزی نبود که مورد نظر رییس‌جمهور باشد.

به هر حال آنچه مشخص است اینکه احمدی‌نژاد افتخار دادن پست وزارت به اولین وزیر زن را در کارنامه خود ثبت کرد آن هم درست زمانی که خیلی‌ها نسبت به موفقیت چنین اقدامی ابراز تردید می‌کردند اما اکنون و در شرایط که این وزیر کارنامه موفقی را حوزه بهداشت و درمان کشور از خود بر جای گذاشته و یکی از موفقترین و کم‌حاشیه‌ترین وزیران کابینه دهم بود، با کنار گذاشتنش به دلیل پیگیری آنکه خواستار استیفای حق مردم و بیماران شده بود، بار انتقادها از خود را سنگین‌تر خواهد کرد

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحيمي IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    15 1
    آقاي احمدي نژاد! هر کي توي باند شما نباشه محکوم به حذفه. هر چند کارش رو خوب انجام بده. کاش به منافع ملت فکر مي کرديد نه خواسته هاي شخصي خودتان
  • صادق IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    16 1
    اقاي حسيني :به مساله دقيق تر نگاه کنيد !! نيت احمدي نژاد ازتعويض وزرا چيز ديگري است او درواقع دارد همه چيز را باخودش ميبرد !حالا که ميتواند جلو اورا بگيرد؟؟؟ کساني که فعلا از او مي ترسند !! وفقط بايد بگوييم خدايا خودت مارا حفظ کن !!!!!
  • سلام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    9 2
    از احمدي نزاد بعيد نبود چون فقط او داشت با وجدان کار مي کرد
  • جليلي IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    7 1
    ناگفته هايش کو؟
  • بي نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    15 1
    لجبازي مسوولين با هم فقط مردم نجيب ايران را نابود خواهد کرد و بار ديگر اين کشور به دست درندگان خواهد افتاد .مسوولين قطعا پيش خدا بايد پاسخگو باشند. و بدانند که چوب خدا صدا ندارد.خدا عاقبت ملت ايران را به خير کند.
  • نوري IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    15 2
    فکر کنم احمدي نژاد ..... داره باورمون ميشه که اشتباه کرديم به حضرت ايشون راي داديم!
  • رسول IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    10 4
    همين رفتار هاست که خارجي حرفهاي ما را در مورد برنامه هسته اي قبول نمي کنند
  • آرزوبه دل IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    17 3
    همه چي آرومه ما چقدر بدبختيم که به تو راي داديم اينو ما مي دونيم اين بود جواب اعتماد 25 ميليون راي.مردم دارن زير اين همه فشار مي پکن،اونوقت تو تلويزيون مي گين خبري نيست
  • علي IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    18 3
    پس معلوم ميشه فتنه 88 خوده احمدي نژاده نه کسي ديگه
  • کارمند وزارت بهداشت IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    2 5
    چطور مي گوييد کارکنان وزارت بهداشت از وزير راضي بودند . ما که از دست مديران نالايق خانم وزير به خداوند پناه برده بوديم چون کاري از دستمان برنمي امد.مي دانيد در زمان وزارت خانم وزير چه کساني رئيس غذاي کشور بودند . ابتدا خانم دکتري که دکتراي دامپزشکي بود و الان هم يک داروساز که معاونش دامپزشک است . و هميشه يک سوال براي ما کارکنان غذا و دارو باقي مانده که در ميان متخصصان غذا يک فرد در حد اين مديران بي لياقت و با تخصص نامرتبط پيدا نمي شود که بايد روساي غذاي کشور دامپزشک يا داروساز باشند .
  • وزارت بهداشتي IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    2 8
    لطفا از طرف ما کارکنان وزارت بهداشت حرف نزنيد ما از اقاي احمدي نژاد به خاطر اينکار متشکريم.
  • کاسگو IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    9 1
    اقا جون خيلي هنر داريد اون کسي که پشت صحنه است وکسي اورا نمي بينه ! پيداش کنيد !اين لج ولجبا زيا فقط بازي دادن ماست !در واقع کارها روال خودش راطي مي کند .بيچاره مردم هميشه (باکمال شرمساري )وقتي قضيه را متوجه مي شوندکه کار از کار گذشته ! نمونه اش امدن خود احمدي نژاد ! ازروز اول خودشون مي دانستند چه مي کنند!! ومردم وقتي فهميدند !!! که ديگه کاري نمي شه کرد !فقط يک کار !!!! بگرديد پرتقال فروش را پيدا کنيد !!
  • آرمين IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    9 1
    براي اقاي احمدي نژاد متاسفم
  • سارا IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    11 2
    خوشحالم که به احمدي نژاد نه تو دوره ي اول و نه تو دوره ي دوم راي ندادم .
  • قنبر IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    2 9
    هرچه صلاح باشد همان است و جلوي تقدير را نمي توان گرفت
  • احمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    8 1
    ظاهرا احمدي نژاد با هر کس که ولائي باشد سر ناسازگاري دارد و بيشتر خود را در حلقه انحرافي غوطه ور مي سازد
  • م م IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    7 1
    ديکتاتوري يعني همين که اگر کسي مخالف حرف ما حرف زد بايد کنار برود. به هر حال ما از زحمات خانم دستجردي تشکر مي نمائيم. اجرکم الله
  • محمد IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    11 0
    با اين كارت آقاي دكتر احمدي نژاد پاتو گذاشتي روي گلوي سر طاني ها ، هموفيلي ها ، و....و او نهاي كه به اين دارو ها نياز دارن از سرمايه داري حمايت نكن....
  • رضا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    8 0
    چرابايديک شخص بدون درنظر گرفتن مصالح عموم وفقط جاه طلبي وپيروي ازهواي نفس بتونه وزيري روکه ازدل وجان کارکرده وموفق بوده به راحتي کنار بذاره؟البته بااين کنارگذاشته شدن وزيربهداشت براي هميشه درتاريخ ثبت ميشه وسربلندترازهميشه باقي ميمونه
  • آريايي IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    1 0
    خودتونيد !
  • ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 0
    آقای احمدی نژادخیلی دل نازک شده بودوزودواکنش نشان میدادچراکه سخت است مداوم غرشنیدن ازطرف هرحزب وگروه وآدم