رییس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی گفت: با توجه به نیاز تهران به اتوبوس‌های برقی تلاش‌ها در این حوزه انجام خواهد شد تا مردم بتوانند از اتوبوس‌های برقی به جای اتوبوس‌های سوختی استفاده کرده و بتوانیم موضوع آلودگی هوا و چالش‌های محیط زیستی را مرتفع کنیم.

آمادگی چین برای همکاری با تهران در زمینه کاهش آلاینده‌های زیست محیطی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی چمران رئیس شورای ششم پایتخت در دیدار با هیئت ۱۰ نفره از مدیران کشور چین، با بیان اینکه خوشحالیم ایران و چین دارای روابط درهم تنیده و دوستی‌های عمیق با سابقه ای بیش از چند قرن هستند، تاکید کرد: بر این باوریم که استمرار دوستی و صمیمیت می‌تواند برای هر دو کشور راهگشا باشد و نتایج خوبی را به ارمغان آورد؛ این دیدگاه و ارتباطات خوبی که بین ۲ دولت و ۲ ملت وجود دارد، در مسافرت ۱۳ روزه مدیران ارشد شهری تهران موثر بود و منتج به عقد قراردادهای خوب و انعقاد تفاهم‌نامه های بسیار با ارزش شده تا گام‌های مثبتی به ویژه در حوزه حمل و نقل برداشته شود.

وی افزود: امیدواریم فرآیند اجرایی این تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها به سرعت در مدار عملیاتی شدن قرار گرفته و شاهد همکاری‌های بیشتر باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قراردادهایی که بین ایران و چین منعقد شد برگرفته از قرارداد عظیم همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور است، عنوان کرد: مترو تهران با دارا بودن مسافت ریلی بالا به طول تقریبی ۲۷۰ کیلومتر، یکی از بزرگترین شبکه‌های حمل و نقل در خاورمیانه را دارد؛ از این رو عقد قرار داد ساخت ۷۹۱ واگن مترو تهران و همچنین افزایش ساخت تعداد واگن‌ها به هزار و ۵۰ دستگاه واگن که مراحل تولید آن به صورت مشترک، هم در چین و هم در ایران صورت خواهد گرفت، یکی از نقاط مثبت این همکاری ها به شمار می‌رود.

چمران در ادامه به عقد قرارداد ساخت حدود ۲ هزار اتوبوس برقی نیز اشاره کرد و گفت: امروزه کلانشهرها از جمله تهران از وجود آلودگی شدید هوا در رنج هستند؛ از این رو الحاق اتوبوس‌های برقی به شبکه حمل و نقل عمومی شهر می‌تواند در کنترل و رفع این معضل بسیار موثر باشد؛ البته وجود تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی نیز در کاهش سطح آلودگی شهرها سهم بالایی به خود اختصاص خواهند داد.

وی یادآور شد: قرارداد مطروحه صرفاً مختص به شهر تهران است؛ ضمن آنکه شهرهای دیگر کشور ایران نیز اعلام آمادگی کردند تا در این حوزه قراردادهایی را با کشور چین منعقد کنند. علاوه بر این دستیابی به این هدف تنها با همکاری‌های نزدیک میان دولت‌ها و ملت‌های هر ۲ کشور مسجل خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود، به عقد قرارداد در خصوص ساخت دستگاه زباله سوز توسط چین اشاره و ابراز امیدواری کرد که سوزاندن پسماند و تبدیل آن به محصولات دیگر یکی از اقداماتی است که با هدف‌گذاری معین به دنبال آن هستیم؛ از این رو امیدواریم به زودی فرآیند عقد این قرارداد هم به مرحله عملیاتی رسیده و شاهد ساخت و بهره‌برداری آن در ایران باشیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران، بر پایه ارتباط موثر و مستمر با جمهوری چین است، خواستار ارتقاء سطح همکاری ها در حوزه های دیگر بخصوص در بخش فرهنگی شد.

آمادگی چین برای عقد قرارداد برای تولید خودروهای برقی

در ادامه این دیدار، یانگ وانمینگ رییس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی ضمن ابراز خرسندی از اولین سفرش به ایران و حضور در ساختمان شورای شهر تهران و دیدار با مجموعه مدیریت شهری از تلاش‌های مهدی چمران در برگزاری این نشست تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه شهرهای تهران و پکن قرارداد خواهر خواندگی دارند و بر این باورند که این اقدام می‌تواند زمینه توسعه و همکاری‌های نزدیکتری را برای هر دو کشور به ارمغان بیاورد، گفت: چندی پیش در مجمع ساخت و ساز «کمربند جاده»، شهردار تهران با همراهی هیاتی بلند پایه به چین سفر کرد و علاوه بر حضور در نشست همکاری دولت محلی و سخنرانی اثر بخش، در نهادهای ذیربط چینی ملاقات هایی را انجام داد که منجر به عقد قراردادهای بسیاری در زمینه‌های مختلف شد.

وی از فراهم شدن زمینه همکاری‌های دوجانبه از سوی شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران با کشور چین قدردانی کرد و گفت: وجود این همکاری ها زمینه‌ساز فضایی مناسب برای عمیق تر شدن روابط میان تهران و پکن است.

این مقام چینی افزود: خوشبختانه دو طرف چین و ایران قرارداد جامع امضا کردند که این قرارداد می‌تواند هم‌افزایی دولت‌های محلی ۲ طرف را بیش از پیش ارتقاء دهد؛ ضمن آنکه انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی یک انجمن ترویج دوستی مردمی است و با دستور دولت چین ما هم وظیفه پیشبرد اهداف خواهرخواندگی را بر دوش داریم.

وانمینگ در ادامه خواستار این شد تا تهران بیش از قبل در ساختار همکاری‌های بین دو کشور و قراردادهای خواهر خواندگی نقش ایفا کرده و زمینه همکاری و تبادل نظر با شهرهای دیگر در جهان را فراهم کند.

رییس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی در ادامه ضمن تأکید بر پیگیری‌های مداوم برای عملیاتی شدن فعالیت‌ها و قراردادهای منعقد شده بین تهران و پکن یادآور شد: تلاش داریم تا در موضوع محیط زیست که در گفته‌های رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز مورد تاکید واقع شد، سطح همکاری‌ها را ارتقاء داده و مدار فعالیت‌ها را در خصوص خرید اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی فعال کنیم.

این مقام چینی در پایان خاطرنشان کرد: چین به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو و اتوبوس‌های برقی در جهان به شمار می‌رود و بیشترین سهم استفاده از آنها را نیز به خود اختصاص داده است؛ از این رو با توجه به نیاز تهران به چنین اتوبوس‌هایی تلاش‌ها در این حوزه انجام خواهد شد تا مردم بتوانند از اتوبوس‌های برقی به جای اتوبوس‌های سوختی استفاده کرده و بتوانیم موضوع آلودگی هوا و چالش‌های محیط زیستی را مرتفع کنیم.

مهدی چمران در پایان این نشست به کشتار و قتل عام کودکان و زنان فلسطینی در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی اشاره و ضمن محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه عنوان کرد: قطعاً این اقدام وحشیانه کشورهای آزادی‌خواه جهان و انسان‌های طالب صلح و دوستی را آزرده خاطر کرده است. لذا امیدواریم دیگر در هیچ کجای جهان شاهد جنگ و کشتار نباشیم و صلح و دوستی در گستره زمین تجلی یابد. همچنین توافقات و قراردادهای بین ایران و چین نیز منجر به عمیق تر شدن روابط و صمیمیت بیش از پیش شود.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.