رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی با بیان این که ضریب نفوذ بیمه در کشور حدود ۱.۹ درصد و در استان خراسان رضوی ۲.۱۵ درصد است.

ضریب نفوذ بیمه در خراسان رضوی بیش از میانگین کشوری است

به گزارش قدس خراسان، مهدی شریعتی فر در آستانه هفته بیمه، صنعت بیمه را دارای نقشی اساسی در در اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد: بانک، بیمه و بورس سه موضوع مهمی است که در جریان اقتصاد در سطح کلان کشور نقش مؤثری دارند.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی با اشاره به وجود ۳۸ شرکت بیمه‌ای در سطح کشور، ادامه داد: از این تعداد ۲۵ شرکت با ۶۶ شعبه در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین ۱۷۳ کارگزار بیمه‌ای با مجوز رسمی از بیمه مرکزی به عنوان حامیان مردم در سطح این استان مشغول به فعالیت هستند.

وی هدف اصلی این شورا را فعالیت‌های بیمه‌ای در راستای توسعه بازار و افزایش ضریب نفوذ بیمه در بین مردم اعلام کرد و افزود: حفظ و تقویت سلامت و انجام تعهدات بیمه شدگان از جمله اهداف شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه در خراسان رضوی است.

پیش بینی افزایش حق بیمه‌های تولید شده

شریعتی فر با بیان اینکه توسعه ضریب نفوذ بیمه در استان خراسان رضوی به تنهایی شکل نمی‌گیرد و این مهم با همکاری همه دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها امکان پذیر است، ادامه داد: ضریب نفوذ بیمه در کشور حدود ۱.۹ درصد و در استان خراسان رضوی ۲.۱۵ درصد است. هر چند به نسبت آمار کشوری در شرایط بهتری قرار داریم، اما کافی نیست.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ سهم استان خراسان رضوی از حق بیمه تولیدی کشور، ۵.۵۴ درصد بوده است که پیش بینی می‌شود این رقم امسال، افزایش قابل توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به تشکیل ۶ کارگروه مهم بیمه در سطح این استان خاطرنشان کرد: این کارگروه‌ها شامل کارگروه‌های حقوقی، مناقصات، درمان، خودرو، آموزش و روابط عمومی می‌شود.

۹۴ درصد واحدهای مسکونی و ۸۰ درصد ساختمان‌های اداری بیمه آتش سوزی ندارند

شریعتی فر با اشاره به آمار ارائه شده از سوی بیمه مرکزی گفت: بیمه باید در همه شئونات زندگی مردم نفوذ پیدا کند نه زمانی که مردم با مشکل مواجه شدند به سراغ بیمه بیایند. به طور مثال در سطح کشور ۹۴ درصد واحدهای مسکونی و ۸۰ درصد ساختمان‌های اداری بیمه آتش سوزی ندارند. اتفاقی که متأسفانه بسیار شاهد آن هستیم.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی به ضرورت افزایش ارتباط میان بیمه با نهادها و دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در این راستا ارتباط تنگاتنگی با دستگاه قضا، پلیس راهور، اداره کل راهداری و پلیس راه استان داریم.

تصادفات خودرویی مهم‌ترین چالش صنعت بیمه

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های مرتبط با صنعت بیمه، در موضوع خودروها و تصادفات است. امسال دیه یک فرد مسلمان در ماه غیر حرام ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. در این زمینه وظیفه سنگینی برای پرداخت حق مردم بر دوش بیمه هاست.

شریعتی فر افزود: طبق آمارهای پلیس راهور در خراسان رضوی، طی یک روز شاهد ۵۰۰ تصادف بوده ایم. در این میان صنعت بیمه باید به ماجرا ورود کند تا مردم در دادگاه‌ها برای احقاق حقوق خود سرگردان نباشند.

۲۵ درصد مردم تحت پوشش بیمه تکمیلی

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی در ادامه این نشست خبری اشاره‌ای به آمار بیمه گران درمان تکمیلی نیز داشت و بیان کرد: در کل کشور ۲۵ درصد مردم تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار دارند که اغلب آنان هم همان ۲۰ میلیون کارمند دولت هستند.

وی افزود: برای بیمه درمان تکمیلی ابتدای سال رقم مشخصی تعیین می‌شود. برای مثال سال گذشته با رقم ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان قراردادها منعقد می‌شد. اما در طول سال تعرفه‌های مختلف در حوزه درمان اعم از جراحی، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی، آزمایشگاه، دارو و … افزایش پیدا کرد، ولی هزینه بیمه درمان تکمیلی ثابت باقی ماند. این موضوع باعث شد تا شرکت‌های بیمه‌ای شاهد زیان ۱۵۰ درصدی باشند و در این زمینه باید تصمیمی اساسی اتخاذ شود. البته خود شرکت‌های بیمه گذار نیز در این زمینه نباید ارزان فروشی کنند.

شریعتی فر در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بیمه زائران مشهد الرضا، گفت: طبق آمارها در روزهای دهه پایانی صفر شاهد حضور ۷ میلیون زائر در مشهد بودیم. در این باره صنعت بیمه نیز پا به پای دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف، خدمت گزاری کرد و در تصادفات کارشناسان بیمه حاضر شده و برآورد خسارت کردند.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی همچنین در رابطه با بیمه زائران افزود: در برخی موارد شرکت‌های گردشگری و زیارتی، گردشگران یا زائران یا فعالیت‌های خود را بیمه می‌کنند. به خصوص در ایام محرم با همکاری سازمان تبلیغات، امور مساجد و امور هیئات مذهبی، بسیاری از هیئت‌ها بسته بیمه‌ای قابل قبولی را از بیمه دریافت می‌کنند.

اعلام برنامه‌های هفته بیمه

وی در ادامه با اشاره به هفته بیمه از ۷ تا ۱۳ آذر ماه گفت: نواختن زنگ بیمه در مدرسه استقلال در حاشیه شهر مشهد، دیدار با مسئولان از جمله رئیس کل دادگستری و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، برگزاری همایش نخبگان صنعت بیمه، برگزاری همایش دانشجویان رشته بیمه، بازدید از شعب بیمه در سطح استان، شرکت در نماز جمعه و … از جمله فعالیت‌های برنامه ریزی شده برای این هفته است.

پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان خسارت به بیمه شدگان خراسان رضوی در سال گذشته

شریعتی فر در بخش پرسش و پاسخ به سوال خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر مدت زمان پرداخت خسارت به بیمه شدگان، گفت: در این باره موضوع بیمه‌های زندگی از بیمه‌های غیرزندگی جداست. خسارت بیمه‌های زندگی معمولاً بین ۳ تا نهایت ۱۰ روزه پرداخت می‌شود. اما گاهی ممکن است بیمه شونده دچار حادثه‌ای منجر به نقص یا قطع عضو شود که در این صورت باید مراحل قضائی آن طی شده و سپس خسارت پرداخت می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی افزود: در این زمینه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان صدور حق بیمه در استان خراسان رضوی داشتیم که ۸ هزار میلیارد تومان آن به عنوان خسارت پرداخت شد. در سطح کشور نیز در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان صدور حق بیمه انجام گرفت که به میزان ۶۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه‌ای درصددند تا محصولی به جامعه ارائه کنند که مورد نیاز و درخواست مشتریان است، افزود: برای مثال تاکنون برخی از شرکت‌ها در زمینه بیمه تلفن همراه ورود کرده و برخی ورود نکرده اند.

پرداخت ۲۵ درصد خسارت‌ها مربوط به خسارت‌های تخلفاتی است

در ادامه این نشست حسین لعل نظام‌، نایب رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی به ۴ مأموریت اصلی صنعت بیمه در سطح کلان کشور اشاره کرد و افزود: افزایش سلامت جامعه، کاهش ریسک، رشد سرمایه گذاری و آشنایی مردم با ظرفیت‌های بیمه، ۴ مأموریت اصلی صنعت بیمه است.

نایب رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی در ادامه در پاسخ به سوالی با اشاره به افزایش تخلفات و تقلب‌های مرتبط با بیمه در کشور، گفت: افزایش مشکلات اقتصادی در کشور، تخلفات و تقلب‌های مرتبط با بیمه نیز در کشور افزایش یافته که نمونه آن را می‌توان به صحنه زنی در تصادفات اشاره کرد.

وی افزود: طبق آمارهای غیررسمی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد خسارت‌های پرداخت شده توسط شرکت‌های بیمه گذار در سطح کشور مربوط به خسارت‌های تخلفاتی است.

لعل نظام با اشاره به رشد آمار تصادفات در این استان ادامه داد: طبق اعلام پلیس راهور در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۱۷۶ مورد تصادف خلاف ضوابط داشتیم که جنبه قانونی نداشته است.

رسانه‌ها از بیمه پرسشگری کنند

دبیر شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی هم در این نشست خبری، با اشاره به اینکه امروزه رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم توسعه در جوامع می‌توانند به رشد جامعه کمک کنند، گفت: از آنجایی که رسانه می‌تواند به خوبی بیمه را به مردم معرفی کرده و ضریب نفوذ بیمه در کشور را توسعه بخشد، اما متأسفانه تاکنون در این زمینه ضعیف عمل شده است و در حال حاضر کمتر رسانه‌ای در کشور وجود دارد که به صورت تخصصی از صنعت بیمه پرسشگری کند.

مجید بهرامی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از مردم نسبت به اهمیت بیمه‌های زندگی برای حفظ و نجات کیان خانواده آگاهی ندارند، افزود: این وظیفه رسانه است که با فرهنگ سازی و تبیین این مهم، مردم را جذب بیمه کرده و از طرف مقابل به عنوان مطالبه گر، شرکت‌های بیمه را موظف به پاسخگویی کنند.

شرکت‌های آنلاین صدور بیمه؛ چالش صنعت بیمه

دبیر شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره سایت‌های صدور آنلاین بیمه با اشاره به چالش ایجاد شده درباره این سایت‌ها گفت: شبکه فروش سنتی بیمه با این سایت‌ها دچار چالش شده است. برای مثال این شرکت‌ها در وب سایت‌های خود بیمه نامه‌هایی که قیمت مصوب دارند مانند بیمه شخص ثالث را با قیمتی کمتر از نمایندگی‌های بیمه، قیمت گذاری می‌کنند. در حالی که نرخ بیمه شخص ثالث مصوب بوده و طبق قانون تعیین می‌شود و هیچ شرکتی حق کم و زیاد کردن آن را ندارد.

وی افزود: این سایت‌های صدور آنلاین بیمه نامه، تخفیف حق بیمه را در حقیقت از عوائد یا محل خواب پول که ایجاد می‌شود، تأمین می‌کنند. در واقع بیمه ارزان نیست و ارزان‌تر به دست مشتری نمی‌رسد.

بهرامی تاکید کرد: اگر سوئیچ بیمه راه بیفتد وب سایت‌های اینترنتی بیمه نیز موظف می‌شوند تا قیمت‌های نمایندگان مرکزی شرکت‌های بیمه‌ای را در سایت‌های خود اعلام کنند و شاهد اختلاف قیمت‌ها نخواهیم بود.

ضرورت ورود جدی صنعت بیمه به صدور بیمه برای زائران مشهدالرضا

دبیر شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سالانه تعداد زیادی زائر داخلی و خارجی به مشهد وارد می‌شوند، آیا صنعت بیمه در این زمینه درآمدزایی داشته است؟، گفت: متأسفانه صنعت بیمه در این زمینه موفق عمل نکرده است؛ چرا که نیازمند هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها در سطح استان است. با این حال به صورت پراکنده برخی از شرکت‌ها در مبادی ورودی یا کمپ‌های اسکان زائران بیمه نامه‌های دستی یا بیمه حوادث برای زائران صادر می‌کنند، اما کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: مشهد به عنوان قطب زیارتی در کشور ضرورت دارد تا مانند الزام زائران اربعین به بیمه شدن، برای زائران امام رضا (ع) نیز الزامات بیمه‌ای شکل بگیرد که نیازمند ورود جدی نهادهای حاکمیتی به این موضوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.