صبح امروز تعداد زیادی از ماماها با حضور در مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به عدم احقاق مطالبات‌شان و بی توجهی به حل مشکلاتشان در بخش درمان، بهداشت و آموزش بالینی تجمع کردند.

آقای وزیر بهداشت: از بی عدالتی در زایشگاه‌ها خبر دارید؟ + فیلم تجمع اعتراضی

براساس این گزارش، این چندمین بار است که ماماها در اعتراض به عملکرد مسئولان وزارت بهداشت در احقاق حقوق قانونی خود اعتراض دارند. ماماها نقش مهمی در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان کشور دارند. اعتراض آن‌ها به عدم اجرای ماده ٤٥ ، ٤٦ و ٥٠ قانون جوانی جمعیت و  تغییر نام ماما به مراقب ماما در شبکه بهداشت است، همچنین دانشجویان مامایی شرکت کننده نیز از تبعیض در آموزش بالینی گلایه‌مند هستند.

 یکی از افراد حاضر در این تجمع می‌گوید: احیای واحد مامایی، سلامت باروری، و بهداشت مادر و کودک در مراکز جامع سلامت و تشکیل اداره کل مامایی و سلامت باروری و پرداخت تعرفه زایمان به ماماهای عامل زایمان در زایشگاه خواسته ما است.

شرکت کنندگان این تجمع که خواسته های خود را در پلاکاردهای متعدد مطرح کرده بودند، خواستار ملاقات با شخص وزیر بهداشت شدند و شعار می‌دادند تا «تا با وزیر ملاقات نکنیم از اینجا نمی‌رویم».

همچنین مضمون برخی پلاکاردها و شعار تجمع کنندگان به حذف دفتر کار مامایی و ماما از سطوح ارجاع، ارائه خدمات مامایی توسط افراد غیرمتخصص و بی بهره بودن ماماها از تعرفه زایمان از دیگر مطالبات ماماها در تجمع امروز است.

اعتراض ها درحالی صورت گرفته که به گفته یکی دیگر از ماماهای حاضر، ماماها سالانه بیش از ٤٠٠ هزار زایمان انجام می‌دهند ولی بهره‌ای از تعرفه و «کای» زایمان نمی برند. یکی دیگر از تجمع کنندگان به موضوع قانون جوانی جمعیت اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد، چرا ماده ٥٠ قانون جوانی جمعیت و مصوبه پرداخت ٣٠ درصد تعرفه زایمان به ماما های زایشگاه اجرائی نشد؟

دیگر فرد حاضر می‌گوید کمرمان زیر بار کار طافت فرسا در زایشگاه خم شده است، جناب وزیر اطلاع دارید که بی توجهی به حرفه مامایی و  تعارض منافع در حوزه بارداری و زایمان چه بر سر زنان و کودکان کشور آورده است؟ آیا از خدشه دار شدن استقلال ماما در زایشگاه و افزایش تولد نوزادان نارس، کم وزن و نیازمند بستری در بخش مراقبت های ویژه خبر دارید؟

یکی دیگر از افراد حاضر در این تجمع با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت گفت: جناب وزیر اطلاع دارید از آمار شرم آور میزان سزارین در کشور، از تعارض منافع، خدشه دار شدن استقلال ماما و بی عدالتی در زایشگاه های کشور مطلع هستید؟ ماما زایمان انجام می دهد ولی تعرفه زایمان به دیگران پرداخت می شود.

گفتنی است در حال حاضر طبق آخرین آمار حدود ٨٠ هزار نفر ماما از دانشکده‌های پرستاری مامایی کشور در مقاطع مختلف فارغ تحصیل شده که حدود ٣۴ هزار نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول خدمت می‌باشند. حدود ١٧٠٠٠ نفر آن‌ها در مراکز زایمانی کشور به خدمت اشتغال دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.