۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 940896

تن دادن اشغالگران به آتش بس دائمی اگر اتفاق بیفتد رخداد بسیار عجب با کوتاه آمدن صهیونیست ها از تمام اهداف ترسیمی گذشته شان خواهد بود. این رخداد کاملا به نفع مقاومت تمام شده و قطعا در بلند مدت فروپاشی اسرائیل را رغم خواهد زد.

پس از ۴۹ روز جنگ وحشیانه و غیرانسانی علیه غزه، بالاخره روز جمعه گذشته رژیم صهیونیستی بر سر اجرای آتش بسی ۴ روزه با حماس به توافق رسید؛ وقفه ای که در ادامه دو روز دیگر تمدید شد. درحالی که آتش بس مذکور در حال پایان یافتن است، منابع صهیونیست از موافق تل آویو با تمدید آن تا روزهای نهم و دهم خبر می دهند. همزمان وزیر خارجه قطر که کشورش نقش مهمی در بستن این تفاهم بشردوستانه را داشت، از تمایل ضمنی طرفین برای دائمی شدن توافق خبر داده است. تن دادن اشغالگران به آتش بس دائمی اگر اتفاق بیفتد رخداد بسیار عجب با کوتاه آمدن صهیونیست ها از تمام اهداف ترسیمی گذشته شان خواهد بود. این رخداد کاملا به نفع مقاومت تمام شده و قطعا در بلند مدت فروپاشی اسرائیل را رغم خواهد زد.

نشانه های زیر موید این مسئله می باشد:

۱.حکمرانی جو ترس در سرزمین های اشغالی: طوفان الاقصی نخستین نبردی بود که مقاومت از فاز پدافندی به آفندی تغییر رویه داده و این آغاز فصل جدیدی از توازن قدرت در جغرافیای منطقه است. در جنگ های سال ۲۰۰۶، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ این ابتدا اسرائیل بود که علیه مقاومت در لبنان و غزه را کلید زده و سپس آن را پیش برد. اما در عملیات ۷ اکتبر ورق برگشت. اکنون و در صورت برقراری اتش بس مقاومت تعیین کننده میدان است و این صهیونیست ها خواهند بود که در اینده هر لحظه در انتظار حمله ای دیگر از سوی مقاومت به سر برده و این مسئله به حکمرانی جو ترس در سررزمین های اشغالی دامن زده و فروپاشی آن را رغم خواهد زد.

در این پازل بویژه ناامنی در مناطق شمالی و شهرک های غلاف غزه مد نظر است. ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از جوامع نزدیک به غزه در جنوب و نزدیک به مرز لبنان در شمال، از ترس تکرار عملیاتی مشابه ۷ اکتبر، گریخته اند. تنها در نزدیکی مرز لبنان ۴۳ شهرک تخلیه شده و با توجه به تهدیدات حزب الله بازگشت آن به منازلشان بسیار بعید است.

۲. معضل مهاجرت: روندهای تاریخی نشان داده هرگاه میزان ناامنی در فلسطین اشغالی گسترش یافته بر مهاجرت معکوس صهیونیست ها افزوده شده است. از این‌رو می‌توان گفت، گسترش پدیده مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی از بارزترین پیامدهای عملیات «طوفان الاقصی» برای رژیم صهیونیستی خواهد بود. طبق آمار طی ایام جنگ بیش از یک میلیون صهیونیست ها فلسطین اشغالی را ترک کرده اند. مهاجرت یک سوی سکه است و اینکه این افراد به سبب تداوم ناامنی دیگر حاضر به بازگشت به سرزمین های اشغالی نسیتند نکته و دست آورد مهمتر. وقتی صهیونیست ها رفتن به اوکراین جنگ زده را را بر ماندن در اسرائیل ترجیح می دهند، این یعنی آب از سر اشغالگران گذشته است.

۳. عدم اعتماد اقتصادی: جنگ غزه، سیلی از فشارها و بحران های اقتصادی را برای رژیم اشغالگر قدس ایجاد کرده است. ارزیابی ها از حجم خسارت ۵۰ میلیارد دلاری به اقتصاد صهیونیست ها حکایت دارند (۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی) و این در حالی است که هر روز ادامه جنگ، چیزی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار هزینه برای اقتصاد اسرائیل به همراه دارد. در عین حال، به گفته وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی، قبل از شروع جنگ بین اسرائیل و حماس، روزانه حدود ۱۵ هزار گردشگر وارد اسرائیل می‌شدند، در حالی که در ۳۰ اکتبر، فقط ۲۶ گردشگر به اسرائیل آمده‌اند. از سوی دیگر با توجه به وابستگی بالایِ اقتصاد اسرائیل به دریا (بیش از ۸۰ درصد)، ادامه حملات نیروهای یمنی به کشتی های اشغالگران، می تواند شرایط بسیار نامطلوبی را بر اقتصادی رژیم اشغالگر قدس ایجاد کند.

۴. دست برتر مقاومت در معادلات آینده: رژیم صهیونیستی در واکنش به طوفان الاقصی، ازادی اسرا، حذف حماس و در نهایت اشغالگر غزه را به عنوان اهداف عملیات نظامی خود مطرح کرد. این در حالی است که بر اساس طرح مبادله اسرا، تاکنون تنهای اسرای زن و کودک از سوی طرفین مبادله شده و طبق اخبار منتشر شده ۱۷۰ اسیر نظامی صهیونیست همچنان در بند مقاومت هستند. نباید از یاد برد سال ۲۰۱۱ اسرائیل در اذای ازادی گیلعاد شالیت اسیر نظامی خود، به آزادی ۱۰۲۷ اسیر، ۳۱۰ زندانی محکوم به حبس ابد و تمام زندانیان زن اسیر فلسطینی تن داد. پس این برگ برنده ای بزرگی است که می تواند تل آویو را به امتیاز دهی مجبور سازد.

در باره اشغال غزه هم تاکنون در طول جنگ اسرائیل ۳۸۷ نظامی خود را از دست داده و ۳۳۵ تانک و خودرویی نظامی آنها منهدم شده و این درحالی است که به گفته اسامه حمدان از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین پای اشغالگران به ۸۰ درصد از سرزمین غزه باز نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.