چهارمین میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره و جواهر با محوریت استان خراسان رضوی اولین بار در مشهد با حضور معاون صنایع عمومی وزارت صمت و فعالان عرصه طلا و جواهر کشور در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

برگزاری میز طلای کشوری برای اولین بار در مشهد 

به گزارش قدس خراسان، صبح امروز در چهارمین میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره و جواهر با محوریت استان خراسان رضوی که اولین بار در مشهد با حضور معاون صنایع عمومی وزارت صمت و فعالان عرصه طلا و جواهر کشور در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان در ابتدای این جلسه اظهار کرد: مشهد قطب طراحی طلا و جواهر در ایران است و در این زمینه ادعا داریم. 

علی غفوری مقدم ادامه داد: پس از میز طلای تبریز پیگیری شد تا استان های قم و خراسان رضوی برای تفویض ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی به وزارتخانه صمت پیشنهادات خود را ارائه بدهند و امیدواریم همانطور که ارزش‌گذاری طلا و فلزات گرانبها به بانک‌های کارگشایی کشور تفویض شد، خبر این تفویض اختیار را اعلام کنیم. 

وی ادامه داد: درخواست دوم دیگر این استان است که افزایش صادرات نقره و گوهرسنگ‌ها تا سقف ١٠کیلو گرم افزایش پیدا کند تا صادرات این دو مورد با توجه به زائرپذیر بودن مشهد افزایش پیدا کند. 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان خاطر نشان کرد: برای کاهش هزینه تمام شده ساخت، درخواست بهره‌مندی از تسهیلات برای تامین ماشین آلات نیاز است و درخواست مساعدت در این زمینه داریم. 

وی تصریح کرد: رفع ممنوعیت واردات مواد اولیه و گوهرسنگ‌ها که در گروه ۴ کالاهای ممنوعه قرار دارد از دیگر درخواست‌های ماست که در این زمینه با پیگیری‌های انجام شده قرار شد فعالان این عرصه مواد اولیه و گوهرسنگ‌های مورد نیاز خود را اعلام کنند تا این اقلام از گروه کالای ممنوعه خارج شود.

ظرفیت ایجاد ٢٠ هزار شغل در حوزه طلا و جواهر 

رئیس بسیج اصناف کشور در بخشی از این جلسه تصریح کرد: بحث ایجاد اشتغال و صنعت صادرات در حوزه طلا و جواهر بسیار پر اهمیت است.اگر صادرات مصنوعات طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی را فراهم کنیم، تمام مشکلات در این حوزه حل می‌شود.

غلامرضا حسن پور ادامه داد: گردش مالی طلا در دنیا ۱۰۰۰ میلیارد دلار است که سهم ما با وجود کشورهای همسایه در حوزه بسیار ناچیز است و نتوانستیم نقشی مهم در این بخش داشته باشیم. 

وی افزود: هدف ما مسلماً تقویت توسعه محور بودن صنعت طلاست. با توجه به افزایش قاچاق به کشور که تولید را تحت تأثیر گذاشته، هنر صنعت طلا متأسفانه به کشورهای همسایه منتقل شده که این آسیب است. رفع تعهد ارزی صادرات باید حل شود. 

حسن‌پور ضمن اشاره به راهبردهای بسیج اصناف خاطر نشان کرد: راهبرد ما در کارگروه ملی این است که تولیدکننده، فروشنده، واردکننده و صادرکننده را در کنار هم قرار دهیم.

یکی از مشکلات بازار این است که باید چالش‌ها و اهداف مکتوب پیگیری شود. ما هم به عنوان بسیج اصناف این هماهنگی را انجام می‌دهیم تا بتوانیم به این صنعت مهم کمک کنیم. اگر مشکلات این حوزه حل شود می‌توانیم سالانه ۲۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

معضل خرید و فروش طلای آب شده
 
رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره خراسان رضوی در این جلسه تصریح کرد: محدودیتی که برای صادرات سنگ ها وجود دارد مشکل است. اگر این صادرات سنگ و گوهرسنگ آزاد شود مسلماً ارزش افزوده خوبی از این صادرات عاید می شود که نیازمند حمایت دولتی است. در بحث تاسیس شرکت شهرک‌ها موافقت شد زمینی در اختیار قرار گیرد و امیدواریم در این موضوع بروکراسی‌ها کم شود و به نتیجه برسیم.

یوسف تقی زادگان با اشاره به اینکه فروش طلای آب شده به خانواده یک معضل بوده و کمر این صنف را شکسته است، افزود: باید این ممنوعیت فروش در کشور عنوان شود. ما در مشهد ممنوعیت فروش درباره طلای آب شده به عموم مردم را گذاشته‌ایم.

واردات ١٣تن طلا به کشور 

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان این جلسه عنوان کرد: ادبیات دولت سیزدهم ادبیات خدمت و خادمی است و این ادبیات از طریق ریاست جمهور ابلاغ شده و مردم به آن اعتماد کردند. دولت خود را خادم دولت و بخش خصوصی می‌داند.

محمدمهدی برادران ادامه داد: هنوز آیین‌نامه‌ای داریم که از گذشته به ارث رسیده و منطبق با ادبیات خادمین نیست، باید تغییر کند. اگر بخواهیم آیین‌نامه‌ها و نگاه‌های قبلی را داشته باشیم، ثمره روحیه دولت مانوس نخواهد شد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی باید توجه کنند که عضو این دولت بوده و عضو دولت گذشته نیستند، اگر آیین‌نامه‌ای از گذشته به ما ارث رسیده باید با نگاه جدید تغییر پیدا کند.

برادران ادامه داد: برخی نگران خروج طلا از کشور هستند؛ در ۸ ماهه سال جاری ۱۳ تن طلا با مصوبه هیأت دولت با تعرفه صفر، واردات طلا داشتیم و بازار آرامش دارد. هم‌اکنون بهترین فرصت برای جهش وضعیت مصنوعات طلا است.

برادران خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه، متولی مبادله طلا خود بانک مرکزی و مرکز مبادلات طلا در نظر گرفته شده و این شفافیت، بسیاری از مشکلات را حل کرده است.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بهترین زمرد در همسایگی ما در افغانستان وجود دارد و نیروی کار در مشهد به عنوان اولین شهر جهانی گوهرسنگ‌های ایران موجود است. همچنین مشهد پتانسیل بین‌المللی بیش از ۲۰ میلیون زائر از کشورهای مختلف را دارد اما از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در حوزه طلا و جواهر بیان کرد: بیشترین فشار در ایام ناامنی به این صنف است و صنف طلا پیشتاز حفظ امنیت در تمامی شهرها و کلانشهرها بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.