شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد: اسرائیل و حماس از تمدید آتش بس موقت سود زیادی برده اند اما به هر حال، احتمالا جنگ از سر گرفته می‌شود.

سی‌ان‌ان: جنگ اسرائیل و حماس احتمالا از سر گرفته می‌شود

به گزارش قدس آنلاین شبکه تلویزیونی سی ان ان نزدیک به دموکرات ها و دولت جو بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد: هم اسرائیل و هم حماس ممکن است از تمدید وقفه در جنگ کنونی سود زیادی برده باشند اما کارشناسان می گویند که از سرگیری عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه اجتناب ناپذیر است.

در این گزارش آمده است: وقفه در نبرد بین اسرائیل و حماس که منجر به آزادی گروگان‌های حماس در ازای آزادی فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل شد، اکنون وارد ششمین و احتمالا آخرین روز خود شده است. با این حال، مذاکره‌کنندگان در حال کار بر روی تمدید دوباره این توافق هستند که می‌تواند منجر به آزادی گروگان‌های بیشتر و طولانی‌تر شدن وقفه در کارزار جنگی ارتش اسرائیل در غزه شود.

برای اسرائیل، تمدید وقفه در جنگ به معنای بازگشت ده ها گروگان دیگر است، که به ویژه برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، که تحت فشار شدید مردم اسرائیل برای بازگرداندن گروگان ها قرار گرفته است، بسیار مهم است. تمدید این وقفه برای حماس، فرصتی برای سازماندهی مجدد و بهره مندی از کمک ها که به تدریج به غزه محاصره شده ارسال می شوند، ارائه می کند.

در پنج روز اول آتش بس، حماس ۸۱ گروگان را آزاد کرد که عمدتاً زنان و کودکان بودند. در جریان حمله حماس به اسرائیل، حدود ۲۴۰ گروگان ربوده شدند.

اسرائیل ۱۸۰ زن و نوجوان فلسطینی را از زندان آزاد کرده است که بسیاری از آنها بازداشت شده و هرگز متهم نشده اند.

گرشون باسکین، مذاکره‌کننده سابق اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت: «منافع اصلی برای اسرائیلی‌ها بازگرداندن گروگان‌ها به خانه است. تمام مردم اسرائیل اخبار تلویزیون را دنبال می کند و گروگان های آزاد شده را در خودروهای صلیب سرخ تماشا می کنند.»

باسکین گفت: برای حماس نیازی به گروگان گیری غیرنظامیان نیست. «آنها باری بر دوش تدارکات این گروه هستند.»

وی افزود که آنها احتمالاً فقط می خواهند سربازان اسرائیلی را به عنوان گروگان حفظ کنند.

اسرائیل اطلاعی در مورد تعداد سربازان اسیر خود نداده اما باسکین گفت که انتظار کمی وجود دارد که حماس آنها را به عنوان بخشی از توافق فعلی آزاد کند.

باسکین افزود که با تمدید آتش بس، حماس همچنین امیدوار است که فشارهای بین المللی بر اسرائیل برای جلوگیری از از سرگیری جنگ افزایش یابد، در حالی که جامعه اسرائیل به شدت از درگیری ای که حماس را یکبار برای همیشه از بین ببرد، به شدت حمایت می‌کند.

سی ان ان ادامه داد: یک نظرسنجی از مردم اسرائیل که در اوایل ماه جاری توسط مؤسسه دموکراسی اسرائیل انجام شد، نشان داد که اکثر شرکت کنندگان معتقدند «اسرائیل باید فوراً با حماس درباره آزادی گروگان‌ها در غزه مذاکره کند، اما نباید جنگ را متوقف کند».

برخی از وزرای دولت راست افراطی اسرائیل برای اطمینان از از سرگیری درگیری‌ها تلاش می‌کنند. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل روز سه شنبه تهدید کرد در صورت پایان جنگ، ائتلاف حاکم را ملغی خواهد کرد.

اما گزارش هایی وجود دارند که ادعا می کنند حماس احتمالا همه گروگان ها را در اختیار ندارد و این امر مذاکرات را پیچیده می کند.

یک منبع دیپلماتیک مطلع از مذاکرات به سی‌ان‌ان گفت که در حال حاضر بیش از ۴۰ گروگان در دست حماس نیستند و سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که حدود ۴۰ تا ۵۰ گروگان توسط جهاد اسلامی فلسطین یا سایر گروه‌ها یا افراد گروگان گرفته شده‌اند.

دفتر نتانیاهو چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل معتقد است ۱۵۹ گروگان هنوز در غزه هستند.

باسکین گفت بسیار بعید است که پس از هفت هفته، حماس سایر گروگان ها را پیدا نکرده باشد. این گروه احتمالاً این اخبار را برای متوقف کردن مذاکرات منتشر می کند.

او گفت: این یک تاکتیک برای ایجاد تاخیر از سوی حماس است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.