دولت سیزدهم با بهره برداری از کارخانه پتروشیمی اتیلن گچساران در تابستان امسال گام های بلندی را برای رونق تولید و اشتغال در این خطه ایجاد کرد.

گشایش در احداث کارخانه پلیمر گچساران با اختصاص ۱۵ میلیون دلار

به گزارش قدس آنلاین،  کارخانه پتروشیمی پلیمر گچساران در صورت بهره برداری افزون براینکه می تواند زمینه ساز اشتغال شمار قابل توجهی از جوانان بومی منطقه باشد بستر پیشگیری از خام فروشی محصولات نفتی و ارزش افزوده بیشتر را فراهم می کند.

کارخانه پلیمر گچساران به عنوان دومین واحد تولیدی پتروشیمی این شهرستان و از مهمترین امیدهای اشتغال جوانان و محور توسعه و رونق اقتصادی این خطه نفت خیز با اختصاص ۱۵ میلیون دلار اعتبار ارزی در مسیر تحقق قرار گرفته است.

از آنجا که صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی زنجیره تولید در صنعت نفت و موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه ای به شمار می‌آید کارخانه های پتروشیمی گچساران هم در ابعاد ملی و هم برای ساکنان این شهرستان مزیت های زیادی دارد که با گذشت زمان ابعاد مختلف نقش این واحد تولیدی در پیشرفت و آبادانی کشورمان روشن تر خواهد شد.

پتروشیمی در واقع فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند و این صنعت تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره محسوب می شود.

اختصاص ۱۵ میلیون دلار برای پلیمر گچساران

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی برای ادامه ساخت دومین کارخانه پتروشیمی شهرستان گچساران اختصاص یافته است.

امیر تیمور موسویان افزود:ثبت سفارش تجهیزات و ماشین آلات کارخانه پتروشیمی پلیمر گچساران به عنوان دومین واحد پتروشیمی این شهرستان به ارزش ۱۵ میلیون دلار انجام گرفته است.

وی بیان کرد: این تجهیزات شامل تاسیسات خط تولید است و هم اکنون مسوولان در حال انجام مراحل واردات کالا از کشورهای خارجی هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:عملیات اجرایی این طرح سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

موسویان عنوان کرد: اشتغال حین اجرای طرح کارخانه پلیمر گچساران ۱۲۰ نفر است.

وی تاکید کرد: محصول این کارخانه گریدهای پلی اتیلن است و کارخانه پلیمر گچساران ظرفیت تولید سالیانه ۳۰۰ هزار تن محصول را دارد.

پلیمر گچساران کی بهره برداری می شود؟

مدیرعامل شرکت صنایع پلیمر گچساران گفت: طرح کارخانه پتروشیمی پلیمر این شهرستان تا نیمه دوم سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

سید محمدحسین جزایری افزود: این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در کنار پاروشیمی اتیلن گچساران با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو در حال اجراست.

وی بیان کرد:پیش‌بینی می‌شود در زمان بهره‌برداری این طرح ۲۵۰ شغل مستقیم و بیش از ۶۰۰ شغل غیر مستقیم ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت صنایع پلیمر گچساران تصریح کرد:پیشرفت کلی طرح کارخانه پتروشیمی پلیمر گچساران تا امروز ۲۴.۵۱ درصد و در بخش مهندسی ۶۶.۶۷ درصد است.

وی گفت:براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است خوراک این واحد توسط پتروشیمی گچساران تامین شود.

نخستین پتروشیمی گچساران

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کارخانه اتیلن گچساران به عنوان نخستین واحد پتروشیمی استان در دولت سیزدهم بهره برداری شد گفت: افتتاح این واحد تولیدی گامی ارزنده به سوی رونق تولید و اشتغال است.

سید علی احمد زاده تصریح کرد: در این طرح اقتصادی بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی شده است.

وی بیان کرد: این کارخانه در کنار پیشبرد اهداف کلان خود با ۷۰ شرکت ایرانی به ‌منظور طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد نیاز همکاری کرده است.

وی تاکید کرد: محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود.

وی ادامه داد: محصول این کارخانه همچنین به‌عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی و صنایع پلیمر گچساران مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

احمدزاده تصریح کرد: این طرح ملی سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۰ کیلومتر تامین می کند.

وی افزود:برای اجرای این طرح اقتصادی بیش از ۱.۳ میلیارد یورو هزینه شد.

عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی گچساران ۲ دهه پیش در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار آغاز شد.

ارمغان های رونق صنعت پتروشیمی

ارمغان های بهره برداری از کارخانه پتروشیمی گچساران برای مردمان یکی از بزرگترین حوزه های نفتی جنوب غربی ایران که بعد از مسجد سلیمان و هفتکل در سال ۱۳۰۷ با کشف نفت به سومین میدان نفتی کشور تبدیل شد به ایجاد چند فرصت شغلی محدود نمی شود .

خاموش شدن فلرهای نفتی به عنوان بخشی از مواد اولیه کارخانه پتروشیمی یکی از مزایای مهم این طرح است که نقش مهمی در کاهش آلودگی های زیست محیطی دارد.

فلر برای توصیف یک شعله بی حفاظ (باز) که گازهای مازاد را می سوزاند بکار برده می شود این پدیده معمولاً در تاسیسات نفتی نظیر پالایشگاه ها و همچنین در واحدهای شیمیایی به منظور حفظ ایمنی کارکنان و تجهیزات موجود در محل اتفاق می افتد.

اختصاص بخشی از درآمدهای پتروشیمی گچساران به عنوان مسئولیت های اجتماعی برای توسعه زیرساخت های رفاهی این شهرستان،هزینه شدن بخشی از درآمدهای آن که به شکل مالیات به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت می شود از دیگر مزایای احداث این کارخانه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.