دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تشریح ۵ ویژگی طلبه تراز انقلاب، گفت: حوزه به روز حوزه‌ای است که دارای معرفت دینی باشد، بنابراین جمله «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» برگرفته از یک معرفت دینی است، لذا دینی که در آن حکومت نباشد، دین نیست

دینی که در آن حکومت نباشد، دین نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه در اجلاس سراسری مدیران و مسئولان مدارس علمیه خواهران که به میزبانی دفتر خواهران این حوزه برگزار شد، با اشاره به آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصابِرُوا وَرابِطُوا وَاتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ» گفت: انسان‌ها با مقاومت و تقوا از سختی‌ها گذر خواهند کرد، لذا اگر می‌خواهند در همه کارها موفق شوند باید به چند اصل پایبند باشند.

وی در ادامه توضیح آیه فوق بیان کرد: انسان باید برای تمام لحظات زندگی خود هدف مشخص و یک نظام ارزشی طراحی کند، زیرا اگر هدف خود را برای لحظه‌ای گم کند، سرعت او برای رسیدن به کمال، معنویت و غایت الهی کُند خواهد شد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با استناد به حدیثی از حضرت علی علیه‌السلام که می‌فرمایند: «العِلمُ سُلطانٌ» علم و دانش را لازمه طلبگی خواند و گفت: طلبه‌ای که از علم و دانش بی‌بهره باشد در جامعه و زندگی شخصی خود موفق نخواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: در جنگ‌های صلیبی که ۲۰۰ سال به طول انجامید تمام اسلام در مقابل تمام مسیحیت ایستاده بود و بعد از آن جهان غرب تجربیات عجیبی کسب کرد که بر اساس آن برنامه‌ریزی نمود، لذا اگر بخواهند بر مسلمانان پیروز شوند باید مسلمانان را از قرآن دور کنند چرا که قرآن همانند تسبیح به هم وصل هستند(اتحاد داشتن، اما اگر مسلمانان قرآن را نفهمند، آن نخ تسبیح پاره خواهد شد و همه متفرق می‌شوند.

وی با بیان اینکه برنامه اصلی زندگی مسلمانان قرآن است افزود: آمریکا از نظر علمی در جایگاه اول است و با ایجاد تفرقه در بین مسلمانان قصد دور کردن آنان را، از قرآن دارد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخشی از سخنان خود «زهد» را اولین شاخصه طلبه تراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: زهد آن چیزی نیست که نداشته یا مالک آن نباشیم، بلکه زهد بی رغبتی به دنیا و چیزی است که مالک تو نباشد.

وی ادامه داد: «شجاعت» دومین شاخصه طلبه تراز انقلاب اسلامی است که جز خصوصیات هر زن و مردی است لذا طلبه باید شجاع و از حرکت به سمت هدف خود ترسی نداشته باشد و در مقابل قدرت‌های زر و زور مقتدرانه ایستادگی و از مواجهه با افکار عمومی نیز وحشت زده نشود.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه «معرفت دینی» را سومین شاخصه طلبه تراز انقلاب اسلامی خواند و افزود: حوزه به روز حوزه‌ای است که دارای معرفت دینی باشد، بنابراین جمله «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» برگرفته از یک معرفت دینی است، لذا دینی که در آن حکومت نباشد، دین نیست و طلاب باید برای مقابله با دشمن همیشه مسلح به سلاح علم روز باشند.

وی «معنویت» و «مردمی بودن» را از دیگر شاخص‌های طلبه تراز انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: کاری انجام ندهید که خدا در آن حاکم نباشد؛ درد مردم را بفهمید و اهداف دشمن را برای آنان تبیین نمایید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.