مطرح شدن طرح‌های بعدی از جمله ایجاد منطقه حائل و ... ناشی از سردرگمی این رژیم در مواجهه با مقاومت مردم در غزه و رسیدن به این واقعیت کتمان ناپذیر است که حماس نه فقط یک نیروی نظامی صرف نیست بلکه یک تفکر ریشه دار است که نمی‌توان با عملیات نظامی آن را ریشه‌کن کرد.

تحلیل پشت پرده خیال بافی جدید اشغالگران برای غزه/ ایده حداقلی صهیونیست‌ها برای مهار حماس

به گزارش قدس؛ دیروز جمعه برخی گزارش‌ها پیرامون طرح رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک «منطقه حائل» در نوار غزه منتشر شد که حاکی از ابلاغ این طرح از سوی نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به چند کشوری عربی و ترکیه بود.

در همین رابطه برخی منابع خبری منطقه‌ای اعلام کردند که رژیم صهیونیستی به چند کشور عربی از تمایل خود برای ایجاد منطقه حائل در نوار غزه برای جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی به سرزمین‌های اشغالی به عنوان بخشی از پیشنهادات مطرح شده در خصوص دوره «پساجنگ» در غزه اطلاع داده است.

طبق گزارش رویترز، رژیم صهیونیستی این طرح را به مصر، اردن و امارات، ترکیه و حتی عربستان سعودی نیز ارائه کرده است اما دولت‌های عربی هنوز به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده‌اند.

گزارش‌ها پیرامون ابلاغ این طرح به کشورهای عربی درحالی منتشر می‌شود که پیش از این آویر فولک، مشاور بنیامین نتانیاهو، اعلام کرده بود که این رژیم طرحی برای ایجاد منطقه حائل در نوار غزه دارد و این طرح شامل سه هدف نابودی حماس، خلع سلاح غزه و پایان دادن به اقدامات حماس در غزه  است که به مرحله «مابعد حماس» اختصاص دارد.

ماهیت طرح ایجاد مناطق حائل در غزه

پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با قدس پیرامون ماهیت طرح ایجاد مناطق حائل در غزه و ارجاع آن از سوی اسرائیل به کشورهای عربی اظهار داشت: واقعیت اینکه رژیم صهیونیستی  اهداف بلند مدتی را در منطقه غرب آسیا مدنظر خود قرار داده اند و پیگیری این اهداف سالها و ماه ها پیش از عملیات طوفان الاقصی در قالب پروژه توافق ابراهیم  کلید خورده بود؛ اما حقیقت این است که با توجه به عملیات طوفان الاقصی و کشتار وحشیانه ای که رژیم اشغالگر در پی آن در غزه انجام داد و تخریب گسترده ناشی از بمباران غزه عملا به نظر می سرد اسرائیل تلاش میکند شرایطی را در غزه از منظر زیست اجتماعی ایجاد کند که این منطقه بعد از پایان گرفتن عملیات نظامی دیگر شرایط زندگی را نداشته باشد.

ملازهی افزود: درواقع هدف اولیه اسرائیل از آغاز اقدام نظامی علیه غزه این بود که تمام ساکنین ۲ میلیون ۳۰۰ هزار نفری غزه را وادار به کوچ اجباری به صحرای سینا کند، منتها مصر تاکنون در برابر این اتفاق مقاومت کرده‌اند. به نظر می‌رسد مطرح شدن برخی طرح‌های ثانویه از جمله طرح ایجاد منطقه حائل و ... ناشی از سردرگمی این رژیم در مواجهه با مقاومت مردم در غزه و رسیدن به این واقعیت کتمان ناپذیر است که حماس نه فقط یک نیروی نظامی صرف نیست بلکه یک تفکر ریشه دار است که نمی‌توان با عملیات نظامی آن را ریشه‌کن کرد.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه یکی از پرسش‌های اصلی که از آغاز حملات اسرائیل علیه غزه همواره مطرح بوده مسئله اداره آینده غزه بعد از ادعای اسرائیل مبنی بر تحقق حذف حماس است اظهار داشت: یکی از طرح های مطرح شده دادن اداره امور غزه به محمود عباس و تشکیلات خودگردان است که البته محمود عباس آنرا مشروط به تشکیل کشور فلسطین دانسته است؛ طرح دیگر دادن اداره موقت غزه به سازمان ملل و  نیروهای چند ملیتی است که مورد استقبال قرار نگرفته است و طرح سوم ایجاد یک منطقه حائل بین غزه و اراضی اشغالی است.

پیرمحمد ملازهی
پیرمحمد ملازهی

ایده ایجاد مناطق حائل ناشی از پذیرش شکست نظامی در غزه بود

ملازهی تاکید کرد: درواقع شکل گیری ایده ایجاد مناطق حائل خود گواه و تائیدی بر این واقعیت است که اسرائیل این واقعیت را پذیرفته است که شاید بتواند در بلند مدت و با کمک آمریکا نیروی نظامی حماس را تحلیل ببرد اما نمی‌تواند حماس و تفکرجهادی برآمده از مقاومت را با اقدام نظامی از بین ببرد بنابراین تلاش می‌کند برای تضمین امنیت آینده اراضی اشغالی بخش هایی از غزه را تحت عنوان مناطق حائل در اشغال خود داشته باشد که احتمالا بخش شمالی غزه را شامل شود و اداره بخش های دیگر را با قبول تضمین امنیتی آن از سوی کشورهای عربی به خود فلسطینی ها واگذار کند.

دلایل ابلاغ طرح مناطق حائل به کشورهای عربی

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه به دلایل ارجاع طرح ایجاد مناطق حائل به کشورهای عربی و ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد ابلاغ طرح منطقه حائل به کشورهای عربی همچون مصر، عربستان، اردن و امارات با این هدف صورت گرفته است که اولا بابت تامین امنیتشان از طرف غزه در آینده تضمینی از اعراب بگیرند  و همزمان با آن تائیدیه سران عرب و جهان بین الملل را هم برای ایجاد منطقه حائل داشته باشد؛ البته به نظر می رسد یکی از دلایل اینکه سران کشورهای عربی هنوز پاسخی به این طرح نداده اند این است که منتظر هستند تا ببینند عاقبت این نبرد به کجا خواهد انجامید تا بتوانند بر اساس آن شیوه‌ای برای مواجهه و اقتاع افکار عمومی داخل کشورهایشان پیدا کنند.  

ملازهی افزود: درواقع آنچه مقامات رژیم اسرائیل در سر می‌پرورانند این است که با ایجاد یک منطقه حائل که از شمال تا جنوب غزه(مرز رفح) را در بر می‌گیرد احتمال وقوع حملات احتمالی مشابه عملیات طوفان الاقصی را از سوی نیروهای مقاومت به صفر برساند؛ البته تمام این طرح‌ها و ایده‌ها مستلزم این خواهد بود که ارتش اسرائیل بتواند در عملیات نظامی خود که با هدف حذف کامل حماس، حذف توان نظامی مقاومت و خلع سلاح غزه آغاز کرده موفق شود؛ مقامات اسرائیل و در راس آنها بنیامین نتانیاهو درحالی از آرزوهایشان برای غزه پساجنگ و نابودی حماس صحبت می‌کنند که ارتش این رژیم از ۱۵ مهر تاکنون از هر جنایتی استفاده کرده تا مقاومت فلسطین را به زانو دربیاورد، اما مقاومت هربار قدرتمندتر از قبل به آن پاسخ داده است. چیزی که مشخص است در حال حاضر شاید ارتش اسرائیل در زمینه نابود کردن غزه روی زمین موفق عمل کرده باشد اما در نابودی غزه زیر زمین توفیق چندانی نداشته است و بر اساس شرایطی که مقاومت در غزه دارد شاید تا مدت‌ها بتوانند در برابر حملات اسرائیل مقاومت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.