یک کارشناس مسکن کفت:نیاز است، هر چه سریع تر بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به تعیین سهمیه‌ها و صدور ضمانت‌ نامه های تسهیلات مسکن روستایی 350 میلیون تومان اقدام کنند تا ارزش این وام کم نشود.

با تعلل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه از ارزش تسهیلات ساخت مسکن روستایی کاسته‌ می‌شود

اجرای مصوبه‌ افزایش تسهیلات مسکن روستایی از 100 به 200 میلیون تومان با تأخیر زیادی صورت گرفت و فاصله ای طولانی بین تصویب این مصوبه و ابلاغ و اجرایش شاهد بودیم. 

به تازگی دولت مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان را تصویب کرد. کارشناسان و مسئولان این افزایش سقف تسهیلات را مثبت ارزیابی‌ می‌کنند و گامی موثر در راستای مقاوم سازی خانه‌های روستایی و ساخت خانه‌های جدید در روستاها می‌دانند.

موضوع مهم این است که آیین نامه به سرعت اجرایی شود و روستاییان در عمل بتوانند از این تسهیلات بهره ببرند. هر چقدر تسهیلات دیرتر به دست روستاییان برسد، از ارزش وام کاسته‌ می‌شود.

آیین نامه‌ تسهیلات 350 میلیون تومانی ساخت مسکن روستاییان توسط دولت ابلاغ شده است. اما بانک مرکزی هنوز سهمیه‌ها را مشخص نکرده و سازمان برنامه و بودجه نیز ضمانت‌ها را صادر نکرده است.

به زعم کارشناسان اقتصادی و مسکن و مسئولان، نباید دولت اجازه دهد که آیین نامه‌ فعلی به سرنوشت آیین نامه افزایش تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان دچار شود. به طوری که بین تصویب تا اجرایش فاصله طولانی بیفتد. 

اکنون انتظار عمومی این است که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هر چه سریع تر نسبت به رفع موانع برای پرداخت تسهیلات 350 میلیون تومانی بانک مسکن اقدام کنند.

نظرات دکتر حسن بان را به عنوان یک کارشناس اقتصادی و مسکن در خصوص آیین نامه تسهیلات 350 میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی و لزوم رفع موانع توسط بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در ادامه‌ می‌خوانید.

حسن بان با اشاره به اقدام درست دولت مبنی بر افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از 200 به 350 میلیون تومان تصریح کرد: اکثر سازه‌ها در روستاها سنتی هستند و تمهیداتی در راستای بهسازی سازه‌ها اندیشیده شده است. هر چقدر در زمینه‌ نوسازی و مقاوم سازی خانه‌ها در روستاها گام برداریم، به نفع ماست و از مشکلات بعدی جلوگیری‌ می‌کنیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که ارزش تسهیلات ساخت مسکن روستایی با توجه به تورم پایین‌ می‌آید. به همین دلیل، دولت نسبت به افزایش سقف تسهیلات اقدام کرده است. اما نکته‌ مهم این است که تسهیلات به سرعت در اختیار روستاییان قرار بگیرد تا کاهش ارزش تسهیلات را شاهد نباشیم. 

این کارشناس اقتصادی و مسکن توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی محاسباتی را انجام‌ می‌دهد و با توجه به هزینه‌های ساخت مسکن، برآورد می‌کند که چقدر تسهیلات ساخت مسکن روستایی پرداخت شود. اما تا وقتی این مبالغ از بروکراسی و فرآیندهای اداری رد می‌شود و به دست روستاییان‌ می‌رسد، عملاً ارزشش از بین‌ می‌رود.

حسن بان گفت: خانه‌های روستایی با آپارتمان‌های شهری متفاوت است. در روستا، خانه‌ها در سایز بزرگ ساخته‌ می‌شوند، دارای حیاط هستند و شرایط خاص خودشان را دارند. بنابراین، تسهیلات 350 میلیون تومانی نیز تنها بخشی از هزینه‌های ساخت و ساز را تشکیل‌ می‌دهد و روستاییان باید خودشان آورده‌ قابل توجهی داشته باشند. 

وی ادامه داد: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، هر چقدر نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی 350 میلیون تومانی تعلل کنیم و مبالغ دیرتر به دست روستاییان برسد، عملاً به ضرر طرح است و نتایج مورد نظر حاصل نمی شود. 

این کارشناس اقتصادی و مسکن توضیح داد: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی 350 میلیون تومانی موضوع پیچیده ای نیست که نیاز به بروکراسی عریض و طویلی داشته باشد. نیاز است، هر چه سریع تر بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به تعیین سهمیه‌ها و صدور ضمانت‌ها اقدام کنند تا روستاییان در اسرع وقت از تسهیلات بهره مند شوند.

حسن بان  تأکید کرد: اگر آیین نامه تسهیلات ساخت مسکن روستایی 350 میلیون تومانی به سرعت اجرایی نشود، با افزایش تورم و کاهش ارزش وام، روستاییان انگیزه ای برای استفاده از این تسهیلات نخواهند داشت. زیرا در نهایت تسهیلات مورد بحث ارزشی ندارد و نمی تواند گرهی از مشکلات روستاییان در حوزه‌ ساخت مسکن مقاوم و جدید باز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.