استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران توضیح داد: دیدیم که در پارس جنوبی برداشت با تأخیر انجام شد و از این بابت ضرر کردیم. نباید اجازه دهیم در سایر میادین نیز این اتفاق بیفتد. اضافه برداشت از میادین گازی مشترک با مشارکت بخش خصوصی قطعاً می تواند به ما در حل مشکل ناترازی گاز در زمستان کمک کند.

نباید اجازه دهیم خسارت های تاخیر در برداشت از پارس جنوبی در سایر میادین نیز اتفاق بیفتد

تا امروز بهره برداری از میادین گازی مشترک کشور تنها در انحصار شرکت ملی نفت بوده است، اما حالا بر اساس قانون بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند به بهره برداری از میادین گازی مشترک ورود کند.

به زعم کارشناسان، ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین مشترک که قبلاً در انحصار شرکت ملی نفت بود، مزیت های زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب، سرمایه های بخش خصوصی جذب می شود و از طریق افزایش برداشت ها به اقتصاد کشور کمک می شود.

رفع ناترازی گازی کشور از مزیت هایی است که با ورود بخش خصوصی به برداشت از میادین گازی مشترک محقق می شود. تاکنون، به دلیل مشکلات مالی، دولت نتوانسته است به بهره برداری حداکثری از میادین گازی مشترک اقدام کند. به همین دلیل، شاهد اضافه برداشت طرف های مقابل هستیم.

به زعم کارشناسان، مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند زمینه را برای افزایش تولید گاز در کشور و حل مشکل ناترزی مقطعی گاز در ماه های سرد سال برایمان مهیا کند. به نحوی که مجبور نباشیم صنایع را تعطیل کنیم و ضرر چند میلیارد دلاری را متحمل شویم.

نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را در خصوص مزیت های مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی در بهره برداری از میادین گازی مشترک در ادامه می خوانید.

مرادی با اشاره به این موضوع که مصوبه  مجلس در خصوص ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به بهره برداری از میادین مشترک گازی را مثبت ارزیابی می کنم، تصریح کرد: اگر به اندازه ای که شایسته است برای بخش خصوصی ارزش قائل باشیم و اجازه دهیم در انجام پروژه های بزرگ کشور مشارکت داشته باشد، اتفاقات خوبی برای کشور رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی کارآیی و نوآوری بالایی دارد و توانمندی های خودش را ثابت کرده است. باید بستری فراهم کنیم که از ظرفیت این بخش در اقتصاد کشور استفاده شود. مصوبه ی مجلس در خصوص ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به بهره برداری از میادین گازی مشترک مثبت و گامی رو به جلو است.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: از ظرفیت بخش خصوصی می توانیم در حوزه ی اکتشاف، استخراج و صنایع پایین دستی نفت و گاز بهره ببریم. به این ترتیب، می توانیم انحصار شرکت ملی نفت را بشکنیم و کم کاری بخش خصوصی را در اقتصاد کشور جبران کنیم.

مرادی گفت: تا کنون نتوانسته ایم آن طور که شایسته بوده است به بهره برداری از میادین گازی مشترک پا به پای کشور مقابل بپردازیم. با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می توانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی می تواند کمک کند که افزایش برداشت از میادین گازی مشترک را داشته باشیم و این امر به افزایش رشد اقتصادی در کشور می انجامد. زیرا درآمدهای دولت افزایش می یابد و اقتصاد رونق می گیرد.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دیدیم که در پارس جنوبی برداشت با تأخیر انجام شد و از این بابت ضرر کردیم. نباید اجازه دهیم در سایر میادین نیز این اتفاق بیفتد. لازم است، چاره اندیشی های جدی برای بهره برداری از میادین مشترک گازی داشته باشیم و از این طریق به اقتصاد کشور کمک کنیم.

مرادی گفت: حضور بخش خصوصی در بهره برداری از میادین گازی مشترک می تواند نوعی رقابت و پویایی را در این حوزه به وجود بیاورد. به این ترتیب، پروژه ها با سرعت بیشتری پیش می رود و افزایش تولید گاز را در کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اضافه برداشت از میادین گازی مشترک با مشارکت بخش خصوصی قطعاً می تواند به ما در حل مشکل ناترازی گاز در زمستان کمک کند. ما در ماه های سرد سال با مشکل ناترازی مقطعی گاز مواجه می شویم و مجبوریم گاز صنایع را قطع کنیم. این امر ضررهای چند میلیاردی برای کشور دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.