رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: تخصصی‌ترین کارها در صحنه جنگ انجام شده است و امروز ما نیازمند نویسندگان متخصص و راویان تخصصی برای روایت گری هستیم.

نیازمند نویسندگان متخصص و راویان تخصصی برای روایت گری هستیم

به گزارش قدس آنلاین، مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی سردار سرتیپ پاسدار دکتر نصرالله فتحیان با عنوان «بهداری رزمی» با حضور مسئولین کشوری و لشگری و جمعی از پزشکان، کادر درمان، پژوهشگران و راویان در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: تاریخ شفاهی در مرکز مکمل پژوهش‌های متنی است. پژوهش‌های تاریخی بر اساس یک طرح پژوهشی انجام می‌شود و با خاطره گویی و تمرکز صرف بر جنبه‌های عاطفی جنگ متفاوت است. درواقع روایت‌ها در پرتو همکاری نزدیک راوی و پژوهشگر به‌صورت منظم با مطالعه اسناد تولید می‌شود.

وی ادامه داد: فرماندهان بر اساس نقش‌هایی که در دوران دفاع مقدس بر عهده داشته‌اند، به‌عنوان راوی که خالق و یا ناظر صحنه‌ها و حوادث جنگ بوده‌اند، از تجربیات و نقش‌های خود روایت می‌کنند. محصول تاریخ شفاهی دانش‌افزایی و پاسداشت میراث تاریخی است و از تحریف جلوگیری و روایت درست را تثبیت می‌کند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: ماهیت تاریخ شفاهی، هم ثبت و ضبط کارنامه بخش‌های مختلف جنگ است و هم تجربه نگاری و مستند کردن تجربیات عملی است. همزمان راوی و محقق به توصیف و چگونگی حوادث می‌پردازد؛ و پاسخ سوالات و شبهات داده می‌شود. درواقع با تولید روایت معیار با تحریف جنگ هم مقابله می‌شود. در رسته‌های تخصصی جنگ به نسبت فرماندهی و هدایت جنگ، خلأ اسنادی داریم، در کنار همه فرماندهان سپاه تا رده تیپ مستقل راوی حضور داشته ولی در کنار فرماندهان شاخص رسته‌های تخصصی متأسفانه راوی نداشته‌ایم. بعد از جنگ هم مرکز متمرکز بر تاریخ شفاهی فقط فرماندهان عالی بوده است.

سردار نایینی گفت: در دوران دفاع مقدس در هر رسته تخصصی ده‌ها تخصص و متخصص از سپاه و ارتش و جهاد و نیروهای مردمی حضور داشته‌اند. به‌واقع می‌توان گفت تخصصی‌ترین کارها در صحنه جنگ انجام شده است و امروز ما نیازمند نویسندگان متخصص و راویان تخصصی برای روایت گری هستیم. حوزه‌های تخصصی ظرفیت‌های بی نظیری برای تولید آثار ادبی و هنری دارند. صدها کتاب و آثار تلویزیونی و سینمایی می‌توان تولید کرد.

وی ادامه داد: جنگ را نباید در خاطره رزمنده و تاریخ شفاهی فرمانده خلاصه کرد. فرماندهان نقش بی بدیلی در طرح‌ریزی، تدبیر و هدایت جنگ داشتند؛ اما این جنگ را واحدهای تخصصی اطلاعات، عملیات، هوانیروز، یگان دریایی، هوایی، لجستیک، زرهی، توپخانه، مهندسی و جهاد سازندگی، بهداری و ش، م، ر، تبلیغات و عقیدتی و سیاسی، پدافند، ادوات و تخریب، آموزش و نیروی انسانی، مخابرات و جنگ الکترونیک در قرارگاه‌ها و یگان‌ها پشتیبانی کرد و بدون آن‌ها معنی نداشت. واحدهای تخصصی نقش تعیین‌کننده‌ای در توفیقات فرماندهان و پیروزی رزمندگان ها در جنگ داشتند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه سخنانش افزود: ۴۰ درصد تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مربوط به حوزه‌های تخصصی است. حدود ۳۰۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه‌های تخصصی توسط پژوهشگران در مرکز فعال است. علاوه بر تاریخ شفاهی در ۲۰ حوزه تخصصی کتاب‌های شناسنامه و اطلس و کارنامه تعریف شده و بیش از ۶۰ درصد آن‌ها یا آماده انتشار یا پروژه فعال مرکز می‌باشد. تاریخ شفاهی ۱۰ نفر از فرماندهان شاخص بهداری در دفاع مقدس در ۱۹۸ جلسه تاکنون برگزار شده است. تاریخ شفاهی حوزه تخصصی با روایت اسنادی و روایت فرماندهان تکمیل و تحقیق می‌شود.

در پایان وی گفت: پزشکان در دوران دفاع مقدس با عشق به جبهه‌ها می‌آمدند. دغدغه آن‌ها این بود؛ مجروحان جنگی، تنها نمانند. تک‌تک کادر درمان اعم از پرستار و پزشک و پزشکیار، در هشت سال دفاع مقدس، فداکاری کردند، با حضور در خط مقدم و پشت جبهه‌ها، به یاری مجروحان جنگ شتافتند. رزمندگان با دیدن پزشکان و پست‌های امداد و بیمارستان‌های صحرایی و بیمارستان‌ها در منطقه جنگی، احساس آرامش می‌کردند. همه می‌دانستند در وقت جانبازی و مجروح شدن تنها نخواهند بود. ساماندهی این مجموعه در منطقه بر عهده مراکز و فرماندهان بهداری جنگ در قرارگاه‌ها بود. سردار فتحیان نام‌آشناترین فرمانده بهداری دفاع مقدس بودند. فتحیان مترادف بهداری در دفاع مقدس است. در کنار همه فرماندهان و همه نبردها حضور دارد. مجاهد بزرگ، خوش‌نام و صمیمی و از فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس هستند و پس از جنگ هم به ثبت تاریخ جنگ اهتمام داشته‌اند. وی تخصصی‌ترین مراکز درمانی را ایجاد کرد و تخصصی‌ترین کارهای پزشکی و جراحی‌ها در خطوط مقدم توسط او انجام شده است. در کتاب بهداری رزمی نقش اول را راوی سردار فتحیان داشته است و بعد پژوهشگر و مجری سردار علی‌اصغر ملأ و تدوین بر عهده عباس حیدری مقدم بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.