بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، ازبکستان در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی با فروش ۱۱ تن طلا به بزرگترین فروشنده طلای جهان تبدیل شده است.

ازبکستان بزرگ‌ترین فروشنده طلا در جهان طی ماه اکتبر

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس گزارش شورای جهانی طلا World Gold Council ازبکستان در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی با فروش ۱۱ تن طلا به بزرگترین فروشنده طلای جهان تبدیل شده است. این شاخص نسبت به قزاقستان ۵ برابر بیشتر است.

خرید خالص طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان در ماه اکتبر به ۴۲ تن رسید که نشان دهنده کاهش روند خرید این فلز گرانبها است. حجم طلای خریداری شده نسبت به ماه سپتامبر ۴۱ درصد کاهش یافته؛ اما همچنان از میانگین ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ میلادی بالاتر است.

خریدار اصلی این فلز گرانبها چین با ۲۳ تن است. ترکیه با خرید ۱۹ تن در رتبه دوم قرار دارد. لهستان(۳ تن)، هند(۳ تن)، چک(۲ تن)، قرقیزستان و قطر(هر کدام یک تن) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ازبکستان در ماه اکتبر سال جاری میلادی ۱۱ تن طلا فروخت که ۵ برابر بیشتر از قزاقستان است که در رتبه بعدی قرار دارد.

شورای جهانی طلا خاطرنشان کرد که تغییر بین خرید و فروش این فلز گرانبها برای دو بانک مرکزی غیرعادی نیست، زیرا ازبکستان و قزاقستان طلا را در بازار داخلی کشور خریداری می‌کنند.

بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی، در ماه اکتبر ازبکستان به ارزش یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار طلا و در ۱۰ ماه گذشته ۶ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار طلا صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۳ برابر افزایش را نشان می‌دهد.

خبرگزاری «اسپات» پیشتر نوشته بود که قیمت طلا برای اولین بار در تاریخ از سطح ۲۱۰۰ دلار برای هر اونس تروا فراتر رفته است.

کارخانجات ذوب آهن «نوایی» و «آلمالیق» تولیدکنندگان طلا در ازبکستان هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.