معاون رئیس جمهور گفت: عملیات طوفان الاقصی توانست هم‌افزایی و انسجام رویکرد جریان‌های مقاومت را به منصه ظهور برساند و پیوستگی اضلاع جبهه مقاومت را متجلی کند و این یکپارچگی، سخت‌ترین شکست را برای صهیونیست‌ها و حامیان غربی آنها رقم خواهد زد.

مخبر: عملیات طوفان الاقصی توانست هم‌افزایی و انسجام رویکرد جریان‌های مقاومت را به منصه ظهور برساند

به گزارش قدس آنلاین، «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری با نخست وزیر سوریه با تاکید بر اینکه گسترش و تعمیق ارتباطات با جمهوری عربی سوریه جزو راهبردهایی است که همواره مقام معظم رهبری و آیت الله رئیسی بر آن تاکید و پافشاری کرده اند، تصریح کرد: زمینه های همکاری مشترک و فراوانی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه وجود دارد که فعال سازی آنها می تواند به تقویت و توسعه همکاری‌های دو جانبه منجر شود.

محمد مخبر با اشاره به اهمیت قابل توجه سفر نخست وزیر سوریه برای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه تاکید کرد: در سفر آیت الله رئیسی به سوریه گشایش های بسیاری خوبی در روابط دو جانبه ایجاد شد که با قوت این توافقات را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به تشکیل و تعیین پنج کارگروه برای پیگیری توافقات و تفاهم نامه های امضا شده بین دو کشور تاکید کرد: امکان فعالیت شرکت های ایرانی در بازسازی تاسیسات نفتی، نیروگاه ها و پالایشگاه ها و بنگاه های صنعتی و استخراج نفت و تاسیس برخی بنگاه های اقتصادی وجود دارد.

مخبر با بیان اینکه پانزدهمین اجلاس کمیته عالی همکاری های اقتصادی دو کشور به خوبی برگزار شد، گفت: در این اجلاس ۶ سند همکاری حوزه های تجارت آزاد میان دو کشور، گردشگری، موزه، رسانه، ورزش و کتابخانه به امضا رسید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دستاورهای مهم مذاکرات این سفر توافق بر ایجاد کشتیرانی منظم و توسعه حمل و نقل میان دو کشور است، گفت: سند موافق نامه تجارت آزاد میان دو کشور به امضاء رسید که صفر شدن تعرفه تجاری میان دو کشور در نتیجه این موافقتنامه است و همچنین نسبت به استفاده از ارزهای ملی در تعاملات اقتصادی دوجانبه و دلارزدایی و همچنین ایجاد مناطق آزاد مشترک توافق صورت گرفت.

مخبر با اشاره به عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم منحوس صهیونیستی، افزود: این عملیات توانست هم افزایی و انسجام رویکرد جریان های مقاومت را به منصه ظهور برساند و پیوستگی اضلاع جبهه مقاومت را متجلی نماید و این یکپارچگی سخت ترین شکست را برای صهیونیست‌ها و حامیان غربی آنها رقم خواهد زد.

معاون اول رئیس جمهور با محکومیت جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تاکید کرد: باید جهان آزاد نسبت به این اقدامات رژیم جعلی صهیونیستی ورود کند اما تاکنون تمامی مجامع بین المللی در این زمینه سکوت کرده اند.

مخبر ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی به دلیل شکستن هیمنه و هژمونی و همچنین محقق نشدن اهدافشان در غزه به دنبال انتقام از کودکان و زنان فلسطینی هستند و باید تمام کشورهای مسلمان برای کمک به مردم مظلوم فلسطین وارد عمل شوند و مسببین را به محاکمه بکشانند.

وی تصریح کرد: حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بویژه مردم غزه به عنوان مصداق بارز جنایت جنگی و نادیده گرفتن موازین بین المللی و حقوق بشر است.

مخبر تاکید کرد: امنیت کشورهای منطقه سرمایه یکپارچه و مشترک همه ملت‌های منطقه است و حمایت ایران در راستای مبارزه دولت و ملت سوریه با تروریسم و حامیان آنها و همکاری در حراست از امنیت منطقه با قوت و قاطعیت تا ریشه کن نمودن تروریسم از منطقه ادامه خواهد داشت.

حسین عرنوس نخست وزیر جمهوری عربی سوریه نیز در این نشست خبری تاکید کرد: این سفر و دیدار با مقامات عالی رتبه ایرانی از موفق ترین جلسات برگزار شده بین دو کشور است چرا که صراحت، صداقت و درک متقابل بین دو دولت و ملت وجود دارد.

وی ادامه داد: همواره دیدارهای بین کشورهای دوست و برادر همانند ایران با توجه به اینکه مبتنی بر شفافیت و وحدت دیدگاه ها است، بسیار آسان می باشد و می توان به راحتی به تفاهم های جدی و مهم رسید.

نخست وزیر سوریه با بیان اینکه رنج و درد مردم فلسطین در جنگ ظالمانه و هولناک غرب علیه غزه با اهداف باطل، جعلی و نقض حقوق بشر همراه است، تصریح کرد: قطعا ایران، سوریه و محور مقاومت اجازه نخواهند داد که آنان به اهداف شوم خود برسند و باید به خواست ملت فلسطین تن دهند.

وی با اشاره به اینکه در این سفر دو هدف پیگیری نتایج توافقات و تفاهم سفر آیت الله رئیسی به سوریه و امضای تفاهم نامه های جدید همکاری در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با توافقات انجام شده و همکاری های مشترک منافع دو کشور و ملت محقق خواهد شد که برای این منظور کمیته های مشترک اقتصادی بین دو کشور تشکیل شده است و دنبال این هستیم که تا این توافقات هر چه سریعتر اجرایی شود و نتایج آن قطعا به سود دو ملت ایران و سوریه است.

عرنوس در ادامه با قدردانی از راهبردها و حمایت های مسئولین جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران در زمان جنگ ظالمانه علیه سوریه، خاطر نشان کرد: دولت و ملت ایران در آن دوران در کنار ملت سوریه ماندند و نقش جمهوری اسلامی ایران در میدان های مبارزه و مختلط شدن خون مبارزان ایرانی و سوری هرگز فراموش نمی شود.

وی ادامه داد: از مواضع و حمایت های اقتصادی ایران به ویژه در بخش فرآورده‌های نفتی قدردانی می کنیم.

نخست وزیر سوریه تاکید کرد: دولت سوریه با توجه به نگاه راهبردی روسای جمهوری دو کشور در خصوص همکاری های اقتصادی در اجرایی کردن توافقات جدیت کامل دارد و علیرغم وضعیت ممتاز سیاسی و تطابق های امنیتی اما باید در روابط اقتصادی تلاش های بیشتری توسط دو دولت انجام پذیرد.

وی افزود: اجرای توافقات و تفاهم های بین دو کشور مورد اهتمام جدی دولت سوریه خواهد بود چرا که در نهایت به سود هر دو کشور و ملت است و تلاش می کنیم همکاری های بین محور مقاومت توسعه یابد و در آینده این محور حرف نهایی در منطقه را خواهد زد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.