رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: دست‌های آهنین آمریکا امروز روکش مخملی خود را کنار گذاشته و این کشور از هیچ جنایتی علیه مردم غزه فروگذار نمی‌کند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس: دست آهنین آمریکا، روکش مخملی را کنار گذاشته است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام نصر الله پژمانفر در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز - یکشنبه ۱۹ آذرماه - مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دیروز شاهد دیکتاتوری جهانی آمریکا در وتو کردن آتش‌بس در غزه بودیم، دیگر دست آهنین، روکش مخملی خود را هم کنار گذاشته و دیوانه وار در جهت تأمین خواسته رژیم صهیونیستی از انجام هیچ کاری فروگذار نمی کند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: دلدادگان غرب بدانند که هر که در این موقعیت سکوت اختیار کند او هم جانیست و در این کشتار و نسل‌کشی شریک است.

حجت الاسلام پژمانفر افزود: راه نجات فقط مقاومت، مقاومت و مقاومت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در نشست عصر جمعه - ۱۷ آذرماه - به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که  از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو  یعنی ایالات متحده آمریکا رای مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند. 

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رای بدون مخالفت ( وتوی) ۵ عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین دارد که قطعنامه پیشنهادی امارات با مخالفت و وتوی آمریکا مواجه شد.

این نشست اضطراری شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش تشکیل شده بود. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود. این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد.

ماده ۹۹ منشور سازمان ملل  که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

 این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند. 

در پی این نامه، از صبح جمعه به وقت محلی نشست شورای امنیت درباره وضعیت غزه با حضور گوترش برگزار شد و کشورهای مختلف نظر خود را بیان کردند اما آمریکا، یکی از ۵ عضو دائم شورای امنیت که تا شب قبل از برگزاری نشست، سفیرش از اظهار نظر صریح درباره اقدام دبیرکل سازمان ملل خودداری کرده بود، در این نشست به صراحت اعلام کرد که با قطعنامه پیشنهادی آتش بس فوری در غزه مخالف است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.