مرادی نماینده سابق مجلس: سیاست های بازارسازی برای فروش تضمینی نفت توانست به رشد اقتصادی این حوزه کمک کند. در همین ارتباط می توان به سیاست صحیح همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی اشاره کنیم.اما در آغاز راه هستیم و دولت باید به توسعه این سیاست بپردازد و خود را محدود به آمریکای لاتین نکند.

دولت سیاست های توسعه ای خود در حوزه انرژی را محدود به آمریکای لاتین نکند

آمارها حاکی از آن است که صنعت نفت و گاز کشور طی شش ماهه ی اول سال جاری بیش ترین نرخ رشد اقتصادی را ثبت کرده و بیشترین سهم را در ارتقای رشد اقتصادی کشور داشته است. نکته ی مهم این است که این دستاوردها در شرایط تحریمی شدید به دست آمد.

دولت سیزدهم به جای اینکه به نتیجه ی مذاکرات چشم بدوزد، به سیاست گذاری در حوزه ی بازارسازی و بازاریابی برای نفت پرداخت. زیرا، قبلاً دیده بودیم که گره زدن فروش نفت به نتیجه ی مذاکرات نتیجه ای برایمان ندارد. دولت فعلی در شرایطی روی کار آمد که تحریم‌های حوزه نفتی ایران به بیشترین میزان خود رسیده بود و تجارت نفت خام و گاز طبیعی در ایران با بن بست مواجه بود. با وجود چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت به جای مذاکره برای رفع تحریم‌ها، به سمت خنثی‌سازی حداکثری آن ها برود.

از همین رو تصمیم به ایجاد یک بازمعماری جدید در حوزه سیاست‌های تجاری بخش انرژی گرفته شد. در نهایت توانستیم بعد از مدت‌ها، بدون تکیه بر بازارهای سنتی، بازارهای جدیدی برای تجارت انرژی کشور بیابیم. این موضوع، مهم‌ترین نقطه کلیدی در جهت تبدیل شدن ایران به محور توسعه و رشد اقتصادی کشور است.

رشد اقتصادی ۷ و نیم درصدی برای شش ماهه ی اول سال قابل دفاع است

نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را در خصوص رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ و نقش صنعت نفت و گاز در آن در ادامه می خوانید.

مرادی با اشاره به این موضوع که افزایش فروش نفت به بالا رفتن درآمدهای کشور و رشد اقتصادی منجر می شود، تصریح کرد: رشد اقتصادی ۷ و نیم درصدی برای شش ماهه ی اول سال قابل دفاع است.

وی ادامه داد: آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران مبنی بر اینکه تولید ناخالص داخلی کشور در تابستان امسال با احتساب نفت به ۷.۱ درصد افزایش یافته و بدون احتساب بخش نفت ۴.۲ درصد است، نشان دهنده ی عملکرد خوب کشور در صنایع نفت و گاز است.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتکا به توان و سرمایه ی داخلی توانست سهمی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد. زیرا به افزایش تولید کمک کرد. شرکت های داخلی که در بهره برداری از این فاز نقش داشتند، باید تقویت شوند و اگر استعدادی در کشور به ویژه به لحاظ دانش بنیانی می بینیم، باید از آن حمایت کنیم.

وی ادامه داد: سیاست گذاری های هدفمند دولت سیزدهم در حوزه انرژی مانند استفاده از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و بازارسازی برای فروش نفت از طریق همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی قطعاً در افزایش فروش نفت کشور و رقم زدن رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال اثرگذار بوده است.

دولت سیاست توسعه ای پیش گرفته و خود را محدود به آمریکای لاتین نکند

مرادی گفت: سیاست های بازارسازی برای فروش تضمینی نفت نیز توانست به رشد اقتصادی این حوزه کمک کند. در همین ارتباط می توان به سیاست صحیح همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی اشاره کنیم که در افزایش فروش نفت کشور تأثیر داشت. این روش، سیاست موفقی است. اما در آغاز راه هستیم و دولت باید به توسعه ی این سیاست بپردازد و خود را محدود به آمریکای لاتین نکند. به ویژه در کشورهای همسایه می توانیم این سیاست را پیگیری کنیم.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران تأکید کرد: تصمیم دولت مبنی بر سوق دادن درآمدهای نفتی به پروژه های توسعه ای و عمرانی بسیار به جاست. تمرکز بر فاصله گرفتن از وابستگی به نفت در بودجه و تکیه بر درآمدهای پایداری مانند مالیات را مثبت می دانم. هر چقدر بتوانیم درآمدهای نفتی را به سمت پروژه های توسعه ای و زیربنایی سوق دهیم، به نفع کشور است.

مرادی گفت: برخی کشورهای پیشرفته مانند سوئد، تمام درآمدهای نفتی خود را صرف امور زیربنایی و توسعه ای می کنند. ما هم باید به این سمت حرکت کنیم و از مصرف این درآمدها برای هزینه های جاری کشور دور شویم. زایش ثروت جز از طریق سرمایه گذاری موثر و سودده در پروژه های عمرانی به دست نمی آید.

وی ادامه داد: افزایش درآمدهای نفتی کشور و اینکه توانسته ایم نفت خود را در بازارهای جهانی به میزان قبل از تحریم ها بفروشیم، اتفاق خوبی است. اما باید در راستای دستیابی به درآمدهای پایدار گام برداریم. افزایش درآمدهای صادراتی کشور باید با جدیت پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.