به مناسبت فرارسیدن دهه فاطمیه، نمایشگاه «یاس کبود» با محوریت نمایش آثار خوشنویسی علی‌ اکبر رضوانی مدرس و هنرمند برجسته خراسانی در نگارخانه رضوان مشهد گشایش یافت.

 سوگواره «یاس کبود» با آثار خوشنویسی در نگارخانه میزبان

استاد رضوانی در افتتاحیه نمایشگاه یاس کبود که بعدازظهر شنبه هجدهم آذرماه سال جاری در نگارخانه رضوان وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد، در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این نمایشگاه با هدف گرامیداشت ایام سوگواری دهه فاطمیه با نمایش حدود ۵۰ اثر منتخب به خط شکسته نستعلیق با مضامین مذهبی و قرآنی در ابعاد مختلف برپا شده است. 
این مدرس برجسته خوشنویسی کشور از این نمایشگاه به عنوان سومین نمایشگاهش با عنوان «یاس کبود» نام برد و افزود: بیشتر آثار این نمایشگاه با محوریت موضوعی حضرت فاطمه زهرا(س) و در سال جاری کتابت شده است.
وی با بیان این‌که تذهیب آثار این نمایشگاه توسط دخترش فاطمه رضوانی صورت گرفته است، گفت: او از هنرجویان مستعد استادان علیرضا قزی و محسن آقامیری است و تذهیب آثار این نمایشگاه نیز با سلیقه خودش انجام شده است. 
 

خط شکسته؛ خط اصیل ایرانی
در ادامه استاد رضوانی در خصوص خط شکسته نستعلیق بیان کرد: این خط، یک خط اصیل ایرانی به تمام معنا است که تا پنج دهه قبل، از آن در مکاتبات کشور اعم از تنظیم اسناد و نامه‌نگاری‌های حکومتی استفاده می‌شده و به مرور زمان جنبه زیبایی گرفته و خاص شده است و در حال حاضر نیز به عنوان اثر هنری دلی خوشنویسان در قالب قطعه یا کتاب با نهایت دقت انجام می‌شود. 
وی خراسان بزرگ و حتی مشهد را یکی از قطب‌های مهم خط شکسته در کشور دانست و گفت: استادان بسیاری در این حوزه خوشنویسی فعالیت می‌کنند و آثارشان با معیارهای سطح بالایی به مخاطبان ارائه می‌شود که قابل تقدیر و تحسین است.   
این هنرمند برجسته با تأکید بر این‌که نمایشگاه، زبان گویا و اصلی آثار هنری است، افزود: بی‌شک بسیار خوب است که تمامی خوشنویسان با یکدیگر همبستگی داشته باشند و در چنین رویدادهای هنری شرکت کنند. چراکه ما از هر نمایشگاهی می‌توانیم نکاتی را در زمینه‌هایی همچون قطعه‌بندی، ترکیب‌ها، پاسپارتو، نوع خط‌ها و شیوه‌های خوشنویسی فرا بگیریم. 
وی ادامه داد: همچنین استادان خوشنویس باید هنرجویان خود را به شرکت در نمایشگاه‌ها ترغیب کنند، چون به آنان انگیزه فعالیت هنری بیشتر می‌بخشد و نتایج اثرگذاری را به دنبال خواهد داشت. 
استاد رضوانی با تأکید بر این‌که مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی همواره حامی هنرمندان بوده است، خاطرنشان کرد: ما نیز همیشه از حمایت‌های این مؤسسه تقدیر کرده‌ایم به خصوص که نگارخانه رضوان این مؤسسه تنها چراغ روشن نگارخانه‌های شهر مشهد است و نمایشگاه‌های بسیار باارزش و ماندگاری را برپا می‌کند. 
گفتنی است، نمایشگاه خوشنویسی یاس کبود تا پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲، از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹، در نگارخانه رضوان واقع در مشهد، خیابان کوهسنگی ۱۷، شماره ۱۶ پذیرای اهل هنر و معرفت است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.