کارشناس انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل مسکو معتقد است: تحریم‌های گسترده غرب علیه ایران شرایط سختی برای تقویت روابط اقتصادی با این کشور به وجود آورده بود اما پس از پیوستن تهران به سازمان‌ همکاری‌ شانگهای و بریکس، ملاحظات گذشته از بین رفته و تمام کشورها به دنبال افزایش روابط تجاری با ایران هس

کارشناس روس: عضویت ایران در بریکس، قفل تحریم‌ها را گشود

به گزارش قدس آنلاین، استانیسلاو پریچین در خصوص تاثیر عضویت ایران در سازمان‌ همکاری‌های اقتصادی و بریکس بر روابط دوجانبه ایران و روسیه گفت: «در گذشته برخی کشورها به دلیل عواقب همکاری اقتصادی با ایران در شرایط تحریم‌ها، از عضویت کامل جمهوری اسلامی در سازمان‌هایی مانند بریکس استقبال نمی‌کردند. اما در موقعیت فعلی که روسیه نیز تحت تحریم‌های گسترده قرار گرفته، ماسک‌ها برافتاده، دیگر کسی از تهدیدات خارجی نمی‌هراسد و همه واقعیت جدید را پذیرفته‌اند».

به گفته این کارشناس سیاسی، در این شرایط عضویت کامل ایران در بریکس نشانه بسیار خوبی برای تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی روسیه با ایران است.
وی با اشاره به برخی تحلیل‌ها در خصوص اینکه غرب برای روسیه اولویت بیشتری نسبت به ایران دارد، گفت: «در شرایط فعلی ایران برای روسیه یک شریک تجاری خودکفا و جذاب است. توافقات اخیر دو کشور در خصوص ساخت راه‌آهن رشت-آستارا و فازهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر نشانگر این واقعیت هستند که ایران و روسیه بی توجه به تحریم‌های غرب به دنبال گام‌های عملی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی خود هستند».

پریچین همچنین در خصوص تاثیر نشست منطقه‌ای اخیر وزرای کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه در فرمت ۳+۳ در حفظ ثبات منطقه قفقاز جنوبی گفت: «بدون شک چنین نشست‌هایی باید تداوم داشته باشد و درباره تمام مسائل با هم گفت‌وگو کنیم. روسیه نقاط اشتراک زیادی با ایران در منطقه دارد و دیدارهایی از این دست علاوه بر تقویت تعاملات ایران و روسیه، از حیث گفت‌وگوهای منطقه‌ای هم بسیار مهم است».

به عقیده این کارشناس سیاسی، با تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-آستارا در سال ۲۰۲۷ میلادی، می‌توان از طریق کریدور شمال-جنوب به خلیج فارس رسید و این دسترسی موجب رونق روابط اقتصادی ایران و روسیه خواهد شد.

پریچین با اشاره به نقش استراتژیک ایران در حل مناقشات منطقه قفقاز گفت: «چنین گفت‌وگوهایی همچنین اثبات می‌کند که کشورهای منطقه بدون نیاز به حضور بازیگران خارجی قادر به حل مشکلات هستند».

گفتنی است؛ بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه یافت.
در این نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس از ابتدای سال 2024 میلادی ( دی ماه 1402) موافقت کردند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.