هواشناسی مازندران روز سه‌شنبه با صدور هشدار سطح زرد، نسبت به کاهش محسوس دما، آبگرفتگی معابر عمومی و خطر ریزش سنگ در محورهای کوهستانی این استان هشدارداد.

هشدار ریزش سنگ در محورهای کوهستانی مازندران

به گزارش قدس آنلاین،  هواشناسی با اشاره به عبور سامانه سرد بارشی، زمان فعالیت این سامانه را از اواخر روز چهارشنبه تا اواخر وقت پنجشنبه هفته جاری اعلام و بارش باران، وزش باد به نسبت شدید، کاهش محسوس دما و بارش برف در ارتفاعات را نیز نوع مخاطره این شرایط ناپایدار جوی ذکرکرد.

هواشناسی مازندران منطقه اثر این سامانه ناپایدار جوی را از عصر چهارشنبه در نیمه غربی و روز پنجشنبه در تمام مناطق استان ذکرکرد و نسبت به آبگرفتگی معابر عمومی در مناطق ساحلی و جلگه ای، ریزش سنگ در محورهای کوهستانی، کاهش دید، لغزندگی و اختلال در ترددهای جاده‌ای در طی این مدت هشدار داد.

هواشناسی در اخطاریه سطح زرد خود به شهروندان توصیه کرد علاوه بر خودداری از صعود به ارتفاعات و سایر اقدامات پیشگیرانه، هنگام ترددهای جاده ای به ویژه در محورهای کوهستانی جوانب احتیاط را رعایت و تجهیزات زمستانی نیز به همراه داشته باشند.

هواشناسی همچنین به شهروندان توصیه کرد که در طی این مدت از صعود به ارتفاعات خودداری و سایر اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.

براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی، شرایط جوی امروز مازندران در مناطق ساحلی و جلگه ای ابری همراه با کاهش دما گاهی با بارندگی و وزش باد و در ارتفاعات نیز نیمه ابری گاهی ابری و مه آلود با کاهش دما و احتمال بارش خفیف و پراکنده باران، روز سه‌شنبه نیمه ابری گاهی ابری با تداوم هوای سرد و در شهرهای غربی با احتمال بارش پراکنده باران و در روز چهارشنبه نیز در نیمه غربی استان نیمه ابری تا ابری از اواخر روز با بارندگی، وزش باد و در ارتفاعات با بارش باران و برف و در نیمه شرقی نیز نیمه ابری از شب ابری بتدریج با بارش پراکنده باران و وزش باد پیش بینی شده است.

آسمان مازندران در روز پنج‌شنبه ابری همراه با بارندگی، در ارتفاعات مه آلود با بارش برف، کاهش محسوس دما و وزش باد و از روز جمعه تا روز یکشنبه نیز صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی و تدریجی دما همراه خواهد بود.

هواشناسی همچنین روز گذشته با صدور هشدار سطح زرد، هرگونه فعالیت دریایی در آب‌های ساحلی این استان را از اوایل وقت امروز دوشنبه تا اواخر وقت چهارشنبه هفته جاری، ناامن اعلام کرده است.

طبق پیش بینی هواشناسی مازندران با اشاره به به وزش بادهای شمالی ناشی از نفوذ زبانه های پرفشار، دریای خزر با وزش باد شدید مواج خواهد شد و برای فعالیت دریایی ناامن می‌شود.

سامانه ناپایدار جوی مناطق ساحلی و دور از ساحل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیشینه سرعت وزش باد در مناطق نزدیک ساحل تا ۱۱ و در مناطق دور از ساحل نیز تا ۱۴ متر بر ثانیه پیش بینی شده است که این امر باعث شکل‌گیری امواج تا ۱.۹ در مناطق نزدیک ساحل و ۲.۵ متر در فراساحل خواهد شد و برای فعالیت های دریایی مناسب نخواهد بود.

هواشناسی مازندران هشدار داد که این وضعیت جوی دریایی علاوه بر احتمال غرق شدن قایق های تفریحی و شناورهای سبک و کوچک، اختلال در فعالیت در فعالیت شناورهای صیادی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه و ها و پاره دن تورهای صیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

در این اخطاریه به مسافران و علاقه‌مندان به دریا توصیه شده است در طی این مدت علاوه بر مراقبت از سایر فعالیت های دریایی، از صیادی و فعالیت‌های گردشگری خودداری کنند.

مازندران حدود ۴۸۰ کیلومتر از سواحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد که بیشترین میزان در میان سه استان شمالی است.

داده های دریافتی از ایستگاه های هواشناسی نشان می دهد که ساری با ثبت دمای ۲۷.۴ و رینه لاریجان با ۱۴.۲ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم ترین و خنک ترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم ترین ساعت به ۱۷ درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته بیش از ۱۰ درجه کاهش نشان می دهد.

وضعیت امروز دریای خزر نیز با مواج پیش بینی شده است و برای فعالیت های دریایی مناسب نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.