دونالد تاسک که سابقا در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ نخست وزیر لهستان بود، روز دوشنبه به دنبال شکست دولت حزب راستگرای «قانون و عدالت» در کسب رای اعتماد پارلمان این کشور، بار دیگر به نخست وزیری انتخاب شد.

«دونالد تاسک» به نخست‌وزیری لهستان بازگشت

به گزارش قدس آنلاین، پارلمان لهستان روز دوشنبه دونالد تاسک، رهبر حزب میانه‌روی «سکوی مدنی» را بار دیگر به نخست وزیری این کشور انتخاب کرده و راه را برای روی کار آمدن یک دولت طرفدار اتحادیه اروپا بعد از هشت سال حکومت حزب محافظه‌کار ملی «قانون و عدالت» هموار ساخت.

به نوشته پایگاه «فاکس نیوز»، حدود دو ماه قبل، ائتلافی از احزاب متشکل از احزاب چپگرا تا احزاب محافظه‌کار میانه‌رو پیروز انتخابات سراسری لهستان شدند.

این احزاب با وجود داشتن دستورکارهای جداگانه با یکدیگر بر سر همکاری تحت رهبری دونالد تاسک، نخست وزیر اسبق لهستان در راستای بازیابی استانداردهای دموکراتیک و بهبود روابط با متحدان ائتلاف کردند.

در رای‌گیری برگزار شده در مجلس سفلای پارلمان لهستان که ۴۶۰ کرسی دارد، دونالد تاسک توانست با کسب ۲۴۸ رای مثبت در مقابل ۲۰۱ رای منفی و بدون هیچ رای ممتنع بار دیگر به نخست وزیری این کشور برگزیده شود.

دونالد تاسک قرار است روز سه شنبه یک سخنرانی را خطاب به پارلمان لهستان ایراد کند. او در ادامه کابینه خود را معرفی خواهد کرد تا پارلمان به آن رای اعتماد بدهد.

تاسک روز چهارشنبه توسط «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان، مراسم تحلیف را به جا می‌آورد.

انتخاب دونالد تاسک حامی اتحادیه اروپا به نخست وزیری لهستان بعد از آن صورت گرفت  که دولت سابق «ماتئوش موراویتسکی»، نخست وزیر برکنار شده لهستان نتوانست اوایل روز دوشنبه از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

به این ترتیب هشت سال حکومت پرمناقشه حزب راستگرای قانون و عدالت لهستان که دچار اختلاف با طیف لهستانی های لیبرال، اتحادیه اروپا و دیگر متحدان غربی شد پایان یافت.

دونالد تاسک دستور کار تقویت جایگاه کشورش در اتحادیه اروپا را دارد.

در حالی که راست‌های افراطی مخالف اتحادیه اروپا در چندین کشور اروپایی همچون هلند قدرت پیدا کرده‌اند، رهبری دونالد تاسک در لهستان به تقویت نیروهای میانه‌رو و طرفدار اتحادیه اروپا منجر خواهد شد.

انتقال قدرت گام به گام به دولت جدید لهستان بعد از آن انجام می‌شود که حدود دو ماه قبل میزان چشمگیری از لهستانی‌ها با شرکت در انتخابات سراسری رای به تغییر دولت این کشور دادند. با این وجود آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان فرآیند انتقال قدرت را بعد از انتخابات تا چندین هفته به تاخیر انداخت تا متحدان سیاسی خود را تا هر میزان ممکن در دولت حفظ کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.