مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: اعمال محدودیت‌ها برای مصرف گاز صنایع استان در زمستان امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.

محدودیت‌های مصرف گاز صنایع خراسان رضوی کاهش یافته است

به گزارش قدس خراسان، حسن افتخاری روز چهارشنبه در نشست ماهانه اعضای کمیسیون‌ها و انجمن‌های همگن خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی که با موضوع انرژی برگزار شد اظهار کرد: به منظور فرهنگ سازی در مصرف گاز نیز هر صنعتی که گاز کمتری مصرف کند هر آنچه صرفه جویی کرده است به خود آن صنعت بازگردانده می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی و دولت، وزارت نفت را مکلف کرده‌اند که از طریق سرمایه گذاران، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بخاری را با بخاری‌هایی با کارکرد زیاد تعویض کنند.

وی گفت: صنایع خراسان رضوی از ظرفیت لازم برای تولید بخاری برخوردار هستند و مصرف کننده بخاری نیز در استان وجود دارد لذا با توجه به کامل بودن زنجیره تولید تا مصرف بخاری در استان، می‌توان در بهینه سازی مصرف گاز از طریق بخاری‌های خانگی وارد عمل شد و در این راستا تفاهمنامه‌ای بین استاندار خراسان رضوی و وزارت نفت منعقد شده است.

افتخاری افزود: وضعیت تامین گاز استان در زمستان امسال نسبت به زمستان سال گذشته شرایط بهتری دارد چرا که سال گذشته اعمال محدودیت برای مصارف گاز صنایع از ابتدای آذرماه آغاز شد، اما امسال هنوز اعمال محدودیت‌ها آغاز نشده است و واحدهای فولادی با ۵۰ درصد از ظرفیت خود مشغول تولید هستند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: مازوت هم به عنوان سوخت دوم با همان نرخی که برای گاز تعیین شده است، به واحدهای سیمانی خراسان رضوی داده می شود، در حالی که قیمت مازوت بیشتر از نرخ گاز است.

وی با پیش بینی این که از ابتدای دی ماه محدودیت مصارف گاز برای صنایع خراسان رضوی آغاز می‌شود افزود: شبکه انتقال گاز ملی است و کارگروهی در تهران که دبیر آن شرکت ملی گاز ایران است، هر روز در مورد اعمال یا عدم اعمال محدودیت در مصارف گاز در کل کشور تصمیم گیری می‌کند.

افتخاری افزود: شبکه گاز استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، گلستان و مازندران یکی است و اعمال یا عدم اعمال محدودیت گاز برای آن‌ها به صورت روزانه در کارگروه مزبور بررسی و تصمیم گیری می شود.

نظارت بر مصرف گاز در ادارات دولتی مردمی شد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان این که مصوبات و محدودیت‌ها در حوزه مصارف گاز از شورای عالی امنیت ملی ابلاغ می‌شود افزود: نحوه اعمال مدیریت در این بخش به صورت جغرافیایی نیست بلکه به صورت گروهی است و فرقی هم نمی‌کند که گروه صنعتی مشمول محدودیت در مصرف گاز، داخل یا خارج از شهرک صنعتی مستقر باشد.

وی افزود: با همکاری ستاد امر به معروف و آموزش ۹۰ نفر از افراد، از ظرفیت نیروهای مردمی نیز برای نظارت بر مصارف گاز در اداره‌های دولتی بهره گرفته شده است تا مشاهدات خود مبنی بر عدم رعایت مصرف بهینه گاز در ادارات دولتی را در سامانه‌ای ثبت کنند.

افتخاری ادامه داد: اقدامات گسترده تبلیغی برای بهینه سازی مصرف گاز در بخش خانگی نیز آغاز شده است و به واقع صرفه جویی گاز در بخش خانگی می‌تواند استان را نجات دهد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در خصوص تامین گاز نیروگاه ها نیز اظهار کرد: هم اکنون روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب سوخت نیروگاه‌های برق استان خراسان رضوی تامین می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.