رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: پیشنهاد می‌شود در کنار بازگشت داوطلبانه، موضوع «جلوگیری از آوارگی‌های جدید و حذف عوامل محرک مهاجرت اجباری اتباع افغانستانی» به عنوان هدف جدید و اصلی راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی مورد توجه قرار گیرد.

لزوم تلاش برای جلوگیری از آوارگی‌های اتباع افغانستانی

عبدالله مبینی در نشست راهبردی برای پناهندگان افغانستانی با موضوع اثبات تاب‌آوری و چاره‌جویی در ژنو اظهار داشت: افغانستان در چند دهه اخیر به دلیل مداخلات کشورهای خارجی و مشکلات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی همواره بدون تغییر و مبدا اصلی مهاجران اجباری به کشورهای دیگر بوده است.

وی ادامه داد: در این میان، اجرای برنامه بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانستانی به کشور خویش در برهه‌های زمانی مختلف و با توجه به شرایط داخلی افغانستان و کشورهای میزبان با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است.

رئیس سازمان ملی مهاجرت تصریح کرد: از این رو پیشنهاد می‌شود در کنار بازگشت داوطلبانه، موضوع «جلوگیری از آوارگی های جدید و حذف عوامل محرک مهاجرت اجباری اتباع افغانستانی» به عنوان هدف جدید و اصلی راه‌حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهد بین‌المللی خود تلاش کرده است تا حد امکان خدمات متناسب را به پناهندگان افغانستانی ارائه کند و در برخی موارد نیز از سهم عادلانه مسئولیت خود فراتر رفته است.

مبینی گفت: ثبت‌نام و تحصیل حدود ۷۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی صرف نظر از وضعیت حقوقی و اقامتی آنان در مدارس دولتی و بدون تبعیض در کنار دانش آموزان ایرانی، اجرای واکسیناسیون سراسری کووید ۱۹ و واکسیناسیون سایر بیماری های واگیردار، دسترسی به آموزش عالی و تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های ایران، پوشش رایگان بیمه سلامت برای پناهندگان آسیب‌پذیر، آموزش اتباع افغانستانی از طریق برگزاری دوره‌های سوادآموزی بیانگر بخشی از خدمات ارائه شده ایران به این افراد است.

 
منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.