دبیر شورای‌عالی هماهنگی سران قوا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه به تحلیل اوضاع غزه و جنگ اسراییل و حماس پرداخت.

کانون جنگ، آمریکا و اسراییل هستند و اروپایی ها حمایت سیاسی انجام می‌دهند

به گزارش قدس آنلاین حسن رضایی گفت: دلیل طولانی شدن جنگ غزه، اصرار اسراییل و آمریکا برای پیروزی و رسیدن به اهدافی خاص است و پیگیری افراطی همین هدف احتمال سرایت جنگ به مناطق دیگر را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: جنگ غزه فقط نظامی نیست، بلکه شکل و ماهیت اجتماعی نیز به خود گرفته است و می‌بینیم که نه تنها در غزه، بلکه در کرانه باختری نیز مبارزات شکل گرفته است و جامعه مدنی فلسطین درحال اضافه شدن به جنگ است.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی در خصوص نسل کشی اسراییل در غزه گفت: این جنگ از همه جهات و از جمله نسل کشی و نژادپرستی افراطی، جدید است و صهیونیست ها از هیچ جنایتی دریغ نکرده اند. در واقع اسراییل جنایات مرتکب شده در تاریخ منحوسش را اکنون یکجا در غزه در حال ارتکاب است.

وی در رابطه با موضع دولت‌های عربی و اسلامی اظهار داشت: دولت های اسلامی یک گام جلو آمدند اما دچار تردید و متوقف شدند زیرا تحلیل درستی از آینده ندارند و از طرفی نه علاقه به پیروزی حماس و نه علاقه به پیروزی اسراییل دارند و کماکان در تردید به سر می برند.

محسن رضایی در پاسخ به این سوال که "آیا جنگ غزه شعارهای حقوق بشری غرب را برملا کرد؟" گفت: این جنگ ماهیت سیاه آمریکا، اسراییل و نظام مدعی غرب در خصوص حقوق بشر را نشان داد و پرده ها را کنار زد. در جنگ غزه فرماندهی مشترک بین ارتش آمریکا و اسراییل بوجود آمده است و این اتفاق در جنگ های بزرگ رخ می دهد و اسراییل و آمریکا اتاق مشترک تشکیل داده اند و هرکدام هدف خود را دارند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس ادامه داد: اهداف اسراییل در غالب موضوع فلسطین است اما آمریکا علاوه بر کمک به پیروزی اسراییل به دنبال بازیابی حیثیت و هیمنه از دست رفته خود در غرب آسیا است. اگر آمریکا و اسراییل به این جنگ پایان ندهند حتی امکان تبدیل شدن این جنگ به بحران فرامنطقه ای وجود دارد.

رضایی افزود: کانون جنگ، آمریکا و اسراییل هستند و اروپایی ها حمایت سیاسی انجام می‌دهند، این آخرین فرصت آمریکا در احیای قدرت خود در غرب آسیا و جنگی وجودی برای آن‌ها است و در صورت عدم کسب پیروزی با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند.

وی در پاسخ به خبرنگار راشاتودی در خصوص اعتراف تلویحی بایدن به افراطی گری اسراییل در جنگ غزه گفت: بایدن اقتدار و محوریت لازم در اداره نهادهای نظامی و امنیتی آمریکا را ندارد و بنابراین سخنانش برش لازم در صحنه نبرد را ندارد و اگر فردا سخنش را عوض کند تعجبی ندارد و ایضا با وجود فرماندهی مشترک موجود در جنگ غزه این سخنان دروغ و ریاکاری برای پوشش وجهه انسانی آمریکا است که در این جنگ به شدت آسیب دید.

رضایی در پاسخ به این سوال که هدف آمریکا و اسراییل از صحبت درباره آینده غزه چیست و آیا موضوع دو دولتی امکان دارد یا خیر؟ گفت: بیش از ۲۰ سال برای تشکیل و پیشبرد طرح دو دولتی تلاش شد و تا مراحلی هم پیش رفت اما با وجود حوادث اخیر این موضوع تمام شده و مختومه تلقی می شود. اسراییل و آمریکا از طرفی و جهان اسلام هم از سوی دیگر به دنبال پیروزی در این حادثه سرنوشت ساز هستند.

دبیر شورایعالی هماهنگی سران قوا در پاسخ به سوال در خصوص برنامه اسراییل و آمریکا برای مهاجرت دادن فلسطینی ها، گفت: اسراییل با کمک آمریکا به دنبال جلب همکاری کشورهایی چون امارات برای کوچ دادن ۲ میلیون ساکن غزه و تبدیل جمعیت ۷ میلیونی فلسطینیان به ۵ میلیون بودند اما موفق نشدند و این اتفاق رخ نخواهد داد و کشورهای عربی هم تا کنون نپذیرفته اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی در خصوص اوضاع کرانه باختری گفت: وضعیت بی سابقه ای بر کرانه باختری حاکم است و تاکنون ۲۵۰ نفر در این منطقه به شهادت رسیده‌اند و اسراییل برای اولین بار به منطقه تحت سیطره خود حمله موشکی و هوایی انجام داده است و کرانه باختری تبدیل به میدان جنگ شده است.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص ادعای آمریکا و اسراییل درباره دخالت ایران در عملیات طوفان الاقصی گفت: این یک دروغ است، شیوه و ارتباط ما با ملت‌ها استعماری نیست، بلکه این شیوه آمریکا و غربی هاست و ما به دوستانمان دستور نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که "آمریکا شما را متهم به کمک به محور مقاومت می کند" گفت: در واقع آنها متهم هستند که ده‌ها سال منطقه غرب آسیا را به محلی برای ایجاد ناامنی و قتل و کشتار و اختلاف افکنی تبدیل کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی مبنی بر عملکرد انصار الله در موضوع حمله به کشتی های اسراییلی و اینکه آیا آنها خودجوش این کار را می‌کنند یا دستور می‌گیرند؟ گفت: در این ماجرا خود آمریکایی‌ها مقصر هستند، چراکه آمریکا عامل ناآرامی و محاصره یمن است و در کشور آنها دخالت می‌کند؛ لذا عامل گسترش جنگ به یمن، شیوه رفتار آمریکا و اسراییل است.از سوی دیگر، انصارالله یمن برای دفاع از برادران وخواهرانشان در فلسطین وارد این جنگ شده اند.

رضایی در پاسخ به این سوال که "مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد به دنبال تشکیل نیروی واکنش سریع برای مقابله با حملات یمن است، آیا آمریکا می تواند در این منطقه امنیت برقرار کند؟" گفت: بدترین و سخت‌ترین وضعیت برای یک ارتش، ایجاد دو جبهه نبرد است و آمریکا اکنون یک جبهه در فرماندهی مشترک در غزه دارد و توان ایجاد محور جدید را ندارد.

وی در پایان در پاسخ به خبرنگار راشاتودی در خصوص احتمال ورود آمریکا به موضوع یمن گفت: یمنی ها بدشان نمی آید که با آمریکا وارد جنگ شوند و این حماقت آمریکا خواهد بود که بخواهد واکنشی به حملات یمن نشان دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.