یک کارشناس انرژی توضیح داد: اگر کارآیی موتور خودروها تا ۱۰ درصد بهبود یابد و میزان مصرف روزانه ی بنزین از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز به ۹۰ میلیون لیتر برسد، مشکل ناترازی بنزین در کشور حل می شود و نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت و روزافزون در زمینه ی واردات نخواهیم داشت.

حل مشکل ناترازی بنزین تنها با افزایش ۱۰ درصدی بهره‌وری خودروها

شواهد حاکی از افزایش بی رویه ی مصرف بنزین در کشور است. به طوری که از مصرف ۷۰ میلیون لیتر در روز طی ده سال گذشته به مصرف روزانه بالای ۱۰۰ میلیون لیتر که گاهاً به ۱۴۰ میلیون لیتر هم می رسد، رسیده ایم.

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

درحالی در لایحه ی بودجه ی ۱۴۰۳ دولت به پیش بینی هزینه ی قریب به ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود ۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی بر بودجه ی سال آتی هستیم.

نظرات سیدمحمد میرهاشمی را به عنوان یک کارشناس انرژی در خصوص لزوم حل و فصل مشکل ناترازی بنزین در ادامه می خوانید.

تبدیل شدن کشور از  یک صادرکننده بنزین به وارد کننده بنزین

میرهاشمی در ارتباط با این موضوع که ما در سال ۱۴۰۱ یکی از صادرکنندگان بنزین بودیم و سالانه ۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم و حالا در بودجه ۱۴۰۳ پیش بینی شده است که به ۳ میلیارد دلار هزینه برای واردات بنزین نیاز داریم، تصریح کرد: این آمار و ارقام نشان می دهد که مشکل ناترازی بنزین فزاینده است و اگر چاره اندیشی اساسی برای حل این مشکل نداشته باشیم، هر سال مسئله وخیم تر می شود.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از وخیم تر شدن مشکل ناترازی بنزین در کشور نیاز است سیاست های اساسی ای را در این زمینه به اجرا بگذاریم و با جدیت و دقت آن ها را عملیاتی کنیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: راه حل های مختلفی برای مدیریت مصرف بنزین در کشور وجود دارد. برخی پیشنهادها مانند اختصاص بنزین به نفر مطرح شد که باید زیرساخت هایش فراهم شود.

میرهاشمی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور نمی توانیم روی گزینه ی واقعی سازی قیمت بنزین کار کنیم. افزایش ظرفیت مینی پالایشگاه ها نیز به خاطر در دسترس نبودن خوراک مورد نیاز به مشکل می خوریم.

راه حل عملیاتی ناترازی بنزین اصلاح کیفیت خودروها

وی ادامه داد: راه حل عملیاتی این است که اصلاح کیفیت خودروها را در دستور کار قرار دهیم. به نحوی که میزان مصرف آن ها به استاندارد جهانی برسد. الان در حالی که استاندارد مصرف بنزین خودروها در جهان زیر ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است، خودروهای ساخت داخل کشور ما تا ۱۰ لیتر نیز مصرف بنزین دارند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: اگر کارآیی موتور خودروها تا ۱۰ درصد بهبود یابد و میزان مصرف روزانه ی بنزین از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز به ۹۰ میلیون لیتر برسد، مشکل ناترازی بنزین در کشور حل می شود و نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت و روزافزون در زمینه ی واردات نخواهیم داشت.

تنوع بخشی به سبد سوختی کشور با سی ان جی

میرهاشمی گفت: به نظر می رسد یکی از راهکارهای پیش رو برای حل مشکل ناترازی بنزین، تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و استفاده از ظرفیت سی ان جی است. استفاده از سوخت های کمکی در کنار بنزین راه حل خوبی است. اما باید زیرساخت های موردنیاز ایجاد شود. در زمینه ی استفاده از سی ان جی باید به حل مشکل جایگاه داران اقدام کنیم. قیمت سی ان جی نسبت به بنزین مناسب باشد تا مردم انگیزه ی لازم برای استفاده از آن را داشته باشند.

وی ادامه داد: الان سی ان جی به موتور خودروها ضرر زیادی می زند و مردم ترجیح می دهند از بنزین آزاد استفاده کنند. اگر قرار است از ظرفیت سی ان جی کشور بهره ببریم، باید خودروهایی تولید شوند که سی ان جی به موتورشان صدمه نزند و مردم ترغیب شوند از این نوع سوخت استفاده کنند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: صد در صد بهتر است که به جای واردات بنزین در روندهایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، تنوع بخشی به سبد سوختی و راهکارهای منطقی دیگر سرمایه گذاری کنیم. واردات آسان ترین راه برای حل مشکل ناترازی بنزین است اما مانند یک باتلاق است که اگر وارد آن شدیم هر روز بر گستره ی مشکل افزوده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.