معاون فرهنگی اداره کل ارشاد خراسان رضوی گفت: «شهید صدرزاده» الگویی برای نسل جوان امروزی است و کتاب «سرباز روز نهم» به ابعاد مختلف زندگی وی پرداخته است.

«شهید صدرزاده» الگویی برای نسل جوان امروزی است

به گزارش قدس خراسان، فاطمه حسینی صبح یکشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب «سرباز روز نهم» با اشاره به اینکه تقریظ رهبری بر این کتاب بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: شهید صدرزاده، الگویی برای نسل جوان امروزی است و این کتاب به ابعاد مختلف زندگی او پرداخته و بسیار موفق بوده است.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد خراسان رضوی در ادامه به اهمیت جلسات نقد و بررسی کتاب اشاره کرد و گفت: این جلسات به پرورش و رشد نویسندگان بسیار کمک می‌کند. نقد کتاب به نویسنده کتاب بازخوردهای مفیدی ارائه می‌دهد تا کیفیت کتاب را ارتقا دهد و اشکالات آن را تصحیح کند.

وی، مشارکت در توسعه دانش را از ویژگی‌های نقد کتاب اشاره کرد و گفت: نقد کتاب می‌تواند به توسعه دانش در زمینه‌های مختلف کمک کند. نقدهای علمی و دقیق، به عمیق‌تر شدن دانش در موضوع مورد نقد و ارائه نظرات تازه و نوآوری‌های علمی منجر می‌شود.

حسینی کمک به خوانندگان در انتخاب کتاب‌های مناسب، کمک به نویسندگان در بهبود مهارت‌های خود و ترویج فرهنگ کتابخوانی را از دیگر نتایج نقد کتاب عنوان کرد.

تقاطع، اصل مهم در خاطرات و تاریخ شفاهی است

علیرضا مهرداد، پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس در این نشست اظهار کرد: تقاطع، اصل مهم در خاطرات و تاریخ شفاهی است، چند شخصیت را ردیف می‌کنیم و هر کدام نکته‌ای را بیان می‌کنند. ممکن است برخی بگویند چند نفر راجع به تولد شهید صدرزاده تکراری صحبت کردند و بیهوده و گزاف است؛ در حالی که این گونه نیست. روایت جمعی از یک حادثه و نگاه کردن از زاویه‌های مختلف، نتیجه بخش است و حادثه را زیباتر می‌کند.

پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه جلب اعتماد ویژگی است که نویسنده باید مهارت آن را کسب کند، افزود: ده سال در کنگره شهدا بودم و کار مصاحبه انجام می‌دادم، اما همسر شهید رفیعی هیچگاه حاضر به مصاحبه نشد، اما خانم قربانزاده توانسته بود اعتماد او را جلب کند و کتاب دریادل را بنویسد.

وی گفت: رمان زندگی علامه امینی هنوز به نتیجه نرسیده است چون وقتی پروژه‌ای ابعاد مختلف به خود می‌گیرد، سنگین می‌شود. علامه امینی دارای ابعاد مختلف از زندگی نواب صفوی، نهضت مشروطه، نهضت امام خمینی، حوزه نجف و ۱۵ خرداد است.

مهرداد با اشاره به اینکه اسم کتاب بسیار هوشمندانه انتخاب شده است، ابراز کرد: نویسنده گره را از اسم شروع کرده و ذهن مخاطب را تا انتها درگیر می‌کند. نام اثر، دربردارنده تمام داستان است. زمانی که کتاب را می‌خوانید متوجه وجه تسمیه نام کتاب می‌شوید.

کتاب اگر فاقد ویژگی فضای مجازی باشد، شکست می‌خورد

پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس به راهکارهای مقابله کتاب با فضلی مجاری پرداخت و گفت: در حال حاضر کتاب‌ها در مقابل فضای مجازی تسلیم می‌شوند و شکست را می‌پذیرند، در این مسیر اگر کتاب بخواهد اقتدار خود را حفظ کند چه راهکاری را باید پیش بگیرد؟

وی به تفاوت کتاب و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی چه ویژگی و شاخص‌هایی دارد که کتاب فاقد آن است و بر آن غلبه می‌کند؟ فضای مجازی سه ویژگی دارد که کتاب ندارد. فضای مجازی صوت دارد و کتاب صدا ندارد. فضای مجازی تصویر دارد و کتاب ندارد، فضای مجازی حرکت دارد، کتاب ندارد و نویسنده برای مقابله با فضای مجازی، هیچ چاره‌ای ندارند مگر اینکه سه عنصر را داشته باشد.‌

مهرداد ابراز کرد: کتاب «سرباز روز نهم»؛ دارای کیوآر کد است، واقعیت‌های افزوده که با استفاده از یک شیء فیزیکی و دوربین، کیوآر کد را اسکن و با اندازه گیری جهت گیری کد QR جایگاه محتوا را پیدا می‌کند.

واقعیت‌های افزوده کتاب، وقایع را ملموس می‌کند

پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس خاطر نشان کرد: این واقعیت‌های افزوده، گنجی را فراهم کرده است و اثری را در اختیار داریم که در کنار ۷۰۰ صفحه اصلی، ۳۰۰ صفحه فیلم و مصاحبه را در اختیار خواننده می‌گذارد.

وی ابراز کرد: این کتاب رمانی است که از تعداد زیادی داستانک تشکیل شده، داستانک‌هایی که هم هویت مستقل دارد هم وابسته؛ یعنی هر کدام اگر به تنهایی در یک روزنامه چاپ شود یک خاطره و داستانک است هم در داخل این کتاب به داستانک بعدی و قبلی وابسته و پیوسته است.

مهرداد کتاب سرباز روز نهم را شروع یک رمان و قابل تحسین توصیف کرد و افزود: داستانک‌های این کتاب سیر توالی زمانی دارد و به هم مرتبط هستند یا به عبارتی مینیمال‌ها در این کتاب پیوسته و مستقل هستند. این کتاب رمانی است که از تعداد زیادی داستانک تشکیل شده، داستانک‌هایی که هم هویت مستقل دارد هم وابسته؛ یعنی هر کدام اگر به تنهایی در یک روزنامه چاپ شود یک خاطره و داستانک است هم در داخل این کتاب به داستانک بعدی و قبلی وابسته و پیوسته است.

نتوانستم خاطره‌ای را حذف کنم

نعیمه منتظری، نویسنده کتاب «سرباز روز نهم» در ادامه اظهار کرد: با وجود اینکه برای نگارش این کتاب زحمات بسیاری کشیده شد و چند بار ویرایش شد، اما نقدها را پذیرا هستم و آنها را رفع می‌کنم.

نویسنده کتاب «سرباز روز نهم» خاطر نشان کرد: به من پیشنهاد شد بخشی از خاطرات را حذف و کم کنید، اما گفتم با تمام خاطرات زندگی کردم و به آنها علاقه دارم و نتوانستم حذف کنم.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب بر این کتاب بسیار لطف داشتند و تقریظ ایشان باعث دلگرمی من شد که این نشان از توجه و دقتشان است.

منتظری خاطر نشان کرد: کتاب «سرباز روز نهم» حاصل کار جمعی نوید نوروزی، پریسا وزیرلو، محمد مهدی رحیمی و فرزانه مردی است که در مصاحبه، پژوهش و تحقیق این همکاری کردند.

نویسنده کتاب «سرباز روز نهم» ابراز کرد: کتاب «سرباز روز نهم» زندگینامه جامع و کامل شهید مصطفی صدرزاده از شهدای شاخص دفاع از حرم است که از فرماندهان تیپ فاطمیون بود.

وی بیان کرد: این کتاب به خوبی نشان می‌دهد جوانی که نه انقلاب اسلامی و نه جنگ را درک کرده توانست با دنباله روی سیره شهدا و تهذیب نفس به جایگاهی برسد که بسیاری حتی در دوران دفاع مقدس نیز توفیق رسیدن به آن را نداشته‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.