خبر، ساعت ۱۰دقیقه بامداد ۲۳ آذر منتشر شد. خیلی عادی، مثل خبر اغلب نقصهای فنی که هر از چندی به وجود میآیند و سبب میشوند پروازها یا لغو شوند و یا هواپیما چند دقیقه بعد به فرودگاه مبدأ برگردد. شکل و شمایل خبر هم جوری است که انگار یک نقص فنی ساده و رعایت استانداردهای پروازی سبب شده خلبان، هواپیما را فرود بیاورد. اما ماجرا واقعاً ساده و عادی نبود!
لطفاً گیج و ویج نشوید!
خبر اولیه که حدود ۱۰دقیقه بامداد پنجشنبه ۲۳ آذر۱۴۰۲ منتشر میشود انگار با دستپاچگی تنظیم شده و بدجوری مغشوش و متناقض است: «مدیر فرودگاه یاسوج گفت پرواز تهران به یاسوج شرکت ماهان حدود ساعت ۱۳ چهارشنبه، ۲۳ آذر با وجود هوای نیمه ابری به سلامت و راحت در فرودگاه یاسوج بر زمین نشست. وی افزود این پرواز ساعت ۱۴ و ۵ دقیقه انجام شد و هواپیما این فرودگاه را ترک کرد و حدود ۶ دقیقه پس از پرواز در مسیر خلبان متوجه اختلال در موتور سمت راست هواپیما شد که از ادامه مسیر خودداری کرده و برای سلامتی مسافران درخواست فرود اضطراری در فرودگاه بینالمللی شیراز را داد و در این فرودگاه به زمین نشست».
حالا بماند که چهارشنبه، ۲۲ آذر ماه بوده و همچنین شما با خواندن خبر گیج میشوید چطور هواپیمایی که ساعت ۱۴ و ۵ دقیقه از یاسوج پرواز کرده و ۶ دقیقه هم توی آسمان بوده، ساعت حدود۱۳ فرود اضطراری کرده است؟ آخر خبر، گیجتر هم میشوید چون مسئول فرودگاه یاسوج میگوید هواپیما در فرودگاه شیراز به زمین نشست!
هم برای اینکه از ابهام و سرگیجه خارج شوید و هم برای اینکه باخبر شوید ماجرا فقط یک نقص فنی عادی نبوده است. باید تا ۱۴ دقیقه بامداد ۲۶ آذر صبر کنید تا یک خبرنگار ورزشی که چه بسا مثل من و شما با خواندن خبرهای روز اول دچار سرگشتگی و حیرت شده و برای اطلاع از چگونگی حادثه سراغ خلبان این پرواز را گرفته، اصل ماجرا را در «تسنیم» منتشر کند.
خلبان تکواندوکار
از آنجایی که میدانیم احتمالاً شما اهل این نیستید که نیمه شب، خبرگزاریها را کنترل کنید و دیروز و امروز هم چه بسا فرصت خبرخوانی را نداشتید، در ادامه ماجرای «کسری شفیعی» خلبان تکواندوکاری را که با مهارتش هواپیما را با یک موتور فرود میآورد و از بروز یک فاجعه جلوگیری میکند، میآوریم: «ابتدای پرواز و پس از آنکه ارتفاع گرفتیم، یکباره صدایی از موتور شماره ۲ شنیدیم و موتور کاملاً از کار افتاد... فرودگاه یاسوج امکانات فرود اضطراری را نداشت... هوای اصفهان هم نامناسب بود... نزدیکترین فرودگاه به ما شیراز بود... هواپیما در هیچ فاز پرواز از کنترل خارج نشد تا بخواهیم استرس بدهیم که هواپیما تحت کنترل نیست. فقط صدای از کار افتادن موتور سبب شد مسافران متوجه شوند اتفاقی افتاده... واقعاً به سقوط فکر نکردم... ما هر ۶ماه یک بار در تمرینات شبیهسازی شرکت میکنیم... درهیچکدام از این تمرینات با یک موتور به زمین نخوردیم... جالب این بود ماجرا دقیقاً در روز تولدم اتفاق افتاد... خانوادهام به خانه مادرم رفته بودند و قرار بود من هم به آنها ملحق شوم، اما پس از اتفاقی که افتاد و در شیراز فرود آمدیم، تماس گرفتم و گفتم نمیتوانم امشب به مراسم برسم».
آیا هواپیما فرسوده بود؟
ورزشکار بودن البته چیز خوبی است اما ربطی به سقوط نکردن هواپیمای کوچک مسافربری «امبرائر۱۴۵» ندارد. بلکه بیشتر به مهارت خلبان، تصمیمگیری درست برای انتخاب محل فرود و مهمتر از همه، تمرینات مستمری که او در طول ۴هزار ساعت پرواز پشت سرگذاشته، بستگی دارد.
با گذشت پنج روز، هنوز هم خبرهای اولیه این حادثه، همانطورناقص و مغشوش روی خبرگزاریها به چشم میخورد! بنابراین برای اینکه مطلب ما هم ناقص و مغشوش تمام نشود و فردا و پس فردا شایعاتی درباره فرسوده بودن هواپیما و... سر زبانها نیفتد اینها را اضافه میکنیم که «امبرائر۱۴۵» ساخت برزیل بوده، دو موتور شرکت رولزرویس روی آن نصب است، یک سالی میشود که به خطوط هواپیمایی پیوسته و دست دوم هم نیست. بر اساس گفته خلبان، تا امروز در دنیا گزارشی مبنی بر از دست رفتن یک موتور هنگام پرواز و آسیب موتوری خاصی هم گزارش نشده است. بررسی کارشناسان روی موتور هواپیما ادامه دارد و احتمالاً نماینده شرکت سازنده هواپیما هم بهزودی برای بررسیهای بیشتر به ایران میآید. در ضمن همه ۴۶ سرنشین و هشت خدمه هواپیما پس از فرود در فرودگاه شیراز، حال و احوالشان خوب بوده و مسافران با پرواز جایگزین راهی تهران شدند.
نظر شما