رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: بعضی از دوستان، وحدت حوزه و دانشگاه را به همکاری حوزه و دانشگاه تقلیل می‌دهند، بعضی دیگر آن را به همسویی و هم‌افزایی تعبیر می‌کنند. در حالی که چنین نیست.

حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب بشوند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی ذوعلم، رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در مورد نوع ارتباط بین حوزه و دانشگاه تعابیر مختلفی را به کار می‌برند. بعضی از دوستان، وحدت حوزه و دانشگاه را به همکاری حوزه و دانشگاه تقلیل می‌دهند، بعضی دیگر آن را به همسویی و هم‌افزایی تعبیر می‌کنند.

وی افزود: اما آنچه در دیدگاه امام خمینی(ره) مطرح بود و امام به صراحت آن را بیان کردند بحث وحدت بود، یعنی امام بیشتر روی وحدت این دو تأکید داشتند. امام در جایی مطرح کردند که حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب بشوند. در حقیقت از دیدگاه امام راحل هم نظام آموزشی، پژوهشی و اندیشه‌ای حوزه‌های ما کفایت کامل را ندارند تا اسلام ناب را در ابعاد مختلف تبلیغ و محقق کنند و هم دانشگاه‌های ما حدی از توانمندی برای جهت‌گیری صحیح فکری، اخلاقی و معرفتی را ندارند تا در مسیر ایجاد جامعه و تمدن اسلامی حرکت کنند.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بنابراین از دیدگاه امام خمینی(ره) هردو مجموعه دارای کاستی هستند و باید بتوانند در یک تحولی هردو با هم به وحدت برسند. این وحدت قطعاً به معنای یکی شدن مدیریت و دستگاه حوزه و دانشگاه نیست چرا که ما امروز برای مثال وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان را داریم که دو دستگاه مجزا هستند، ولی هردو دانشگاه تلقی می‌شوند یعنی نظام معرفتی هردو یکسان است و و از نظر رسته‌ها و رشته‌های مورد تأکید متفاوت هستند.

وی خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید هم در عرصه‌های فکری و اندیشه‌ای و هم در عرصه‌های علمی و آموزشی باشد. یعنی در نظام معرفتی اسلام، یک دانش یکپارچه مبتنی بر عقلانیت تجربی و فلسفی ناب وجود دارد که این دانش می‌تواند جهت‌گیری، منابع، روشش به همه مسائل مربوط به جامعه پاسخ دهد. باید مبنای دانش در حوزه و دانشگاه ما اینچنین شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.