۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
کد خبر: 947195

دلیل اهمیت انتخابات شوراهای استانی در عراق

محمدپارسا نجفی، تحلیلگر مسائل عراق

بطور کلی اقتصاد عراق در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار دارد بطوریکه سه بخش مهم بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت دفاع و فروش شش میلیون بشکه نفت روزانه عراق در اختیار واشنگتن می باشد، بودجه اجرایی تمام دولت های عراق در اختیار آمریکایی ها است.

بالاخره انتخابات شوراهای استانی عراق امروز با تدابیر شدید امنیتی پس از ۱۰ سال برگزار شد. این نهاد پس از سرنگونی رژیم صدام تأسیس شد و دارای وزن خاصی بویژه در تصمیمات استانی می باشد.  این شوراها در سال ۲۰۱۹ تحت فشار مردم و در پی تظاهراتی که  عراق شاهد آن بود، بطور کامل منحل شد.در این دوره از انتخابات نامزدهای شوراهای استانی عراق برای ۲۷۵ کرسی که ۷۵ کرسی آن برای زنان و ۱۰ کرسی برای اقلیت های قومی و مذهبی اختصاص یافته است، با هم رقابت خواهند کرد.

 شوراهای استانی از اختیارات گسترده‌ای برخوردار هستند که مهمترین آن‌ها انتخاب استاندار، تعیین بودجه حوزه بهداشت، حمل و نقل و آموزش و پرورش از طریق اعتبارات اختصاص یافته به آن‌ها در بودجه عمومی است. البته ۹۰ درصد درآمدهای این موارد بستگی به فروش  نفت دارد. این در حالی است که امروز بطور کلی اقتصاد همسایه غربی در اختیار آمریکا قرار داشته و سه بخش مهم بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت دفاع و حساب و کتاب فروش روزانه شش میلیون بشکه نفت در اختیار واشنگتن می باشد. این یعنی حتی راه اندازی یک نیروگاه و کارخانه در عراق هم نیازمند کسب اجازه از آمریکا می باشد.

برای حفظ این منافع ایالات متحده سعی دارد همواره عرصه برگزاری انتخابات در عراق را به نفع خود مدیریت کند. در این راستا سال 2021 غربی ها از طریق سازمان ملل با نفوذ در برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور تنش های سیاسی زیادی را متوجه این کشور کردند. تظاهرات مردمی در منطقه سبز بغداد، استعفای دسته جمعی هواداران مقتدی صدر از پارلمان و برکناری محمد الحلبوسی رئیس پارلمان ماحصل انتخاب هیئت رئیسه وابسته به غرب در این کشور بود. اما اگر انتخابات شوراهای استانی به خوبی برگزار شود تا حدودی مشکلات مرتفع خواهد شد چراکه بسیاری از خواسته های مردم از طریق این نهاد به حاکمیت مرکزی منتقل و این می تواند یک پشتوانه محکمی برای مبارزه با آمریکا در عراق باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.