فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ایده تشکیل بسیج دریایی ریشه در مجاهدت‌هایی نیروهای مردمی در دفاع مقدس دارد و امروز به جایی رسیده‌ایم که ۵۵ هزار نیروی بسیج دریایی سامان‌دهی شده‌اند.

سردار تنگسیری: ۵۵ هزار نیروی بسیج دریایی سامان‌دهی شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، سردار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح امروز در هشتمین همایش فصلی خاطره‌گویی دفاع مقدس در دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار کرد: ایده تشکیل بسیج دریایی ریشه در مجاهدت‌هایی نیروهای مردمی در دفاع مقدس دارد و امروز به جایی رسیده‌ایم که بیش از ۵۵ هزار نیروی بسیج دریایی با بیش از ۳۳ هزار شناور سامان‌دهی شده‌اند که بدون هیچ‌گونه هزینه، خدمات گسترده‌ای به مردم ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اقدامات نیروهای بسیج دریایی در سیل افزود: بسیجیان در سیل گلستان و خوزستان بسیار مؤثر بودند و بر همین اساس، ما بسیج اقیانوس را با بهره‌گیری از شناورهای بزرگ‌تر تشکیل داده‌ایم و در فاز دوم، بسیجیان روستاهای ساحلی را سامان‌دهی و گروهان‌های دریایی تشکیل شده که می‌توانند به ما در عرصه‌های مختلف کمک کنند.

سردار تنگسیری با بیان اینکه از ابتدای شروع جنگ تحمیلی مشکلات زیادی داشتیم و مجبور بودیم فاصله بندر امام (ره) تا آبادان را در چهار روز طی کنیم، اظهار کرد: از همان موقع احساس کردیم برای عبور از رودخانه ما به شناور در جنوب نیاز داریم؛ همچنین در عملیات «بیت‌المقدس» برای عبور از کارون به شناور نیاز داشتیم؛ در عملیات «خیبر» هم که باید ۱۵ کیلومتر از آب عبور می‌کردیم، به شناور نیاز داشتیم و شناورهای مختلف را به منطقه آوردیم.

وی ادامه داد: فراموش نمی‌کنیم زمانی که آبادان در محاصره بود، از شناورها و لنج‌های مردمی استفاده می‌کردیم؛ در واقع وجود مردم توانست آبادان را از محاصره نجات دهد و کاری که این مردم کردند را باید بازگو کنیم. در عملیات «بدر» از شناورهایی استفاده کردیم که خودمان می‌ساختیم اما باز هم به شناورهای مردمی نیاز داشتیم؛ مردم ما بسیج شدند و به کمک ما آمدند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: ما به این نتیجه رسیدیم بعد از جنگ هم می‌شود از این نیروی بسیج مردمی استفاده کرد و با بسیج امکانات مردم توانستیم در سیل سال ۹۸، از بیش از صد شناور استفاده کنیم؛ مردم به ما در جنگ کمک کردند و الان هم می‌توانند ما را کمک کنند و بر همین اساس، ایده بسیج دریایی مطرح شد.

سردار تنگسیری اضافه کرد: افتخار می‌کنیم ۵۵ هزار نفر را بدون هزینه سازمان داده‌ایم؛ در سیل گلستان هم از بسیج مردمی استفاده کردیم. از بسیج مردمی، هم در دوران جنگ و هم در دوران صلح می‌توان استفاده کرد. ۹ نفر از دزدان دریایی که به شناورهای ما در خلیج عدن حمله می‌کردند، توسط بسیج دریایی ما دستگیر شدند؛ برای حفاظت سکوهای نفتی و گازی هم از بسیج دریایی استفاده می‌کنیم.

وی گفت: رهبر انقلاب ما را تشویق کردند که از این ظرفیت استفاده کنیم؛ بسیج دریایی نیروی دریایی در سایه است. سردار تنگسیری گفت: فاز دوم کار ما، ایجاد بسیج اقیانوس است و شناورهای بزرگ‌تری که تا دارالسلام و زنگبار می‌روند را سازماندهی کرده‌ایم؛ بسیج دریایی در واقع نیروی دریایی در سایه است و افراد با شناورهای خود می‌توانند وارد معرکه شوند و شلیک کنند.

سردار تنگسیری افزود: رهبر انقلاب فرمودند نیروی دریایی، یک نیروی راهبردی است. نیروی دریایی در برد، جغرافیا و تجهیزات، راهبردی است؛ نیروی دریایی می‌تواند طبق قانون، تا نزدیک مرزهای آبی کشورهای دیگر برود. نیروی دریایی از انواع سلاح‌ها، تجهیزات و توپ‌ها بهره می‌برد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: اگر در زمان صلح، نیروی دریایی نسازیم، در زمان جنگ نمی‌توانیم از این نیرو استفاده کنیم؛ ما نمی‌توانیم در کوتاه مدت نیروی دریایی بسازیم و به یک نیروی زبده و ماهر برای عملیات دریایی نیازمندیم؛ باید دید بلندی نسبت به دریا داشته باشیم، یعنی همان دیدی که رهبر انقلاب دارد؛ دریا مهم است و باید دید راهبردی به دریا داشت؛ ما اگر اهمیت آب را ندانیم، جان خود را فدای آن نمی‌کنیم؛ باید جوانان خود را با اهمیت دریا آشنا کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.