اگر دادگاه کلرادو تنها ایالتی در آمریکا باشد که به بند سه متمم چهاردهم استناد نماید و حتی دیوان عالی این نظر تایید کند خطری برای ترامپ وجود نخواهد داشت. مگر اینکه تعداد ایالت های شاکی بر علیه وی به ده یا یازده برسد، آنگاه آینده انتخاباتی سختی برای رئیس جمهور پیشین آمریکا قابل پیش بینی است.

شمشیر دو لبه «الاغ ها» علیه «فیل ها» / دادگاه کلرادو صلاحیت ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ را رد کرد

کمتر از یک سال مانده به انتخابات آمریکا، در اقدامی تاریخی و کم سابقه که می تواند بر شکاف موجود در راس هرم سیاسی ایالات متحده دامن زند، دادگاه عالی کلرادو، ایالتی که بطور سنتی در پازل دموکرات ها قرار دارد، صلاحیت دونالد ترامپ جمهوری خواه، را برای حضور در انتخابات این ایالت در سال ۲۰۲۴ رد کرد. این تصمیم دادگاه به دلیل نقش رئیس جمهور پیشین در حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره توسط حامیانش، اتخاذ شده است.

این حکم ترامپ را به اولین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ ایالات متحده تبدیل می‌کند که از تصدی پست دولتی منع می‌شود. این رد صلاحیت که بر اساس اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده انجام شده است و به ندرت استفاده می‌شود، مقاماتی را که در «شورش» شرکت کرده‌اند، برای کاخ سفید واجد شرایط نمی‌بیند.

رییس جمهور پیشین آمریکا در نخستین واکنش به حکم دادگاه عالی کلرادو، ضمن فاسد خواند بایدن، گفت که دولت کنونی آمریکا از وزارت دادگستری به عنوان سلاح برای مداخله در انتخابات استفاده می‌کند. او اعلام کرد که به دیوان عالی آمریکا شکایت می‌کند. رای جسورانه دادگاه در رد صلاحیت فردی که چهار سال سکاندار بالاترین نهاد اجرای آمریکا بوده البته انتقادهای بسیاری به دنبال داشته است. بطور نمونه ویوِک راماسوامی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا متعهد شده است مادامی که ترامپ در انتخابات مقدماتی کلرادو شرکت نکند، او نیز از حضور در انتخابات این ایالت انصراف خواهد داد. رابرت کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم با انتقاد از این رای گفت که مردم آمریکا باید دراین‌باره تصمیم بگیرند نه ساختار قضایی آمریکا!

شمشیر دو لبه «الاغ ها» علیه «فیل ها» / دادگاه کلرادو صلاحیت ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ را رد کرد

ترامپ بدنامی را بر بی نامی ترجیح می دهد

برخی رسانه از جمله «رویترز» البته پا را از این هم فراتر گذشته و این تصمیم را «تمرینی» برای کنار زدن کامل ترامپ از رقابت برای ریاست جمهوری خوانده بودند. این رد حالی است که جدیدترین نظرسنجی‌های انتخاباتی انجام گرفته در آمریکا نشان می‌دهد، موقعیت دونالد ترامپ در ایالت‌های کلیدی این کشور بسیار از جو بایدن رئیس جمهور فعلی بهتر است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا اما درباره تصمیم دادگاه عالی کلرادو با استناد به بند سه متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا گفت: این قانون پس از جنگ های درونی چهار ساله آمریکا که در بین سال های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ شکل گرفت تصویب شد بطوریکه  افراد شرکت کننده در این جنگ که منجر به شکل گیری کنفدراسیون جنوبی شدند حق حضور در سمت های دولتی و انتخاباتی را نداشتند. حال دموکرات ها با استفاده از این مصوبه برای تحت فشار قرار دادن رقیب انتخاباتی بایدن اقدام کرده اند.

 وی درباره آینده ترامپ پس از رای نهایی دیوان عالی گفت: اگر دیوان عالی ایالات متحده به عنوان تصمیم گیر نهایی به رای دادگاه کلرداو را تایید کند ترامپ اجازه شرکت در انتخابات مقدماتی در این ایالت را نخواهد داشت و اگر رای منفی باشد هرنوع ممنوعیت انتخاباتی برای رئیس جمهور سابق آمریکا برداشته خواهد شد.

ابوالفتح تصریح کرد: اگر دادگاه  کلرادو تنها ایالتی در آمریکا باشد که به بند سه متمم چهاردهم استناد نماید و حتی  دیوان عالی این نظر تایید کند خطری برای ترامپ وجود نخواهد داشت. مگر اینکه تعداد ایالت های شاکی بر علیه  وی به ده یا یازده برسد، آنگاه آینده انتخاباتی سختی برای رئیس جمهور پیشین آمریکا قابل پیش بینی است.

وی در ادامه بیان داشت: علاوه بر رای دادگاه کلرادو، دموکرات ها نیز به دنبال عدم حضور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ریاست جمهوری آمریکا هستند، اما در مقابل حامیان و طرفداران وی معتقد هستند جناح مقابل ترامپ برای وی یک بازی کثیف سیاسی راه اندازی کرده تا جو بایدن بتواند به راحتی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود. او در پاسخ به این پرسش که اقدام دمورکات ها در به محکمه کشاندن ترامپ می تواند مانند شمشیر داو لبه عمل کرده و به نفع ترامپ تمام شود، گفت: باید توجه داشت همواره دونالد ترامپ بدنامی را به گمنامی در آمریکا ترجیح می دهد و اگر در هر دادگاهی متهم شود با کمال افتخار از آن استقبال خواهد کرد، اما باید به این نکته اشاره کرد اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴آمریکا به پیروزی دست نیابد هواداران وی شاید کاری مشابه تنش و آشوب و حمله به کنکره را در دستور کار خود قرار دهند.

شمشیر دو لبه «الاغ ها» علیه «فیل ها» / دادگاه کلرادو صلاحیت ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ را رد کرد

ترامپ نماینده جریان تحول آفرین

 مرتضی مکی دیگر کارشناس مسائل آمریکا هم با اشاره به احتمال شانس دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری  سال ۲۰۲۴ ، گفت: با وجود پرونده های ضد رئیس جمهور پیشین ولی نباید فراموش کرد که وی از نفوذ بالایی در میان جمهوری‌خواهان برخوردار بوده و ترامپ توانسته در رقابت های درون حزبی جمهوری خواهان با فاصله زیادی از ران دیسانتیس فرماندار جمهوری خواه فلوریدا در سال۲۰۲۴ جلو بیفتد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم اخیر می تواند به حذف رئیس جمهور پیشین از انتخابات اتی مجر شود افزود: در ایالات متحده روسای جمهور همواره از مصونیت های قضائی زیادی برخوردار هستند و تا پایان عمر لقب رئیس جمهور برای آنها استفاده می شود. تا به امروز قانون اساسی آمریکا حکم صریحی در خصوص چنین موضوعاتی نداده و اگر ماده ای در این رابطه وجود داشت هیچگاه ترامپ دادگاه کلرادو را تهدید به ارسال پرونده به دیوان عالی نمی کرد. لذا پرونده های اتهامی ترامپ در سال های گذشته نه تنها باعث ضعف او در عرصه سیاسی نشد بلکه محبوبیت و مقبولیت او را در بین مردم و جمهوری خواهان گسترش داده است.

وی درباره تاثیرات نوع رفتار ترامپ بر صحنه سیاسی آمریکا گفت اظهار کرد: دونالد ترامپ نماینده یک جریان بزرگ و تحول آفرین در جامعه سیاسی و نظام حکومتی آمریکا است بطوریکه از سال ۲۰۱۶ تا به امروز ما با یک شکاف و بدنه دو قطبی در ایالات متحده آمریکا مواجه هستیم. کارشناس مسائل آمریکا با مقایسه پرونده سال های ریاست جمهوری بایدن و ترامپ با یکدیگر،گفت:  جو بایدن در طی سه سال گذشته توانسته نرخ بیکاری آمریکا را به ۳درصد کاهش دهد و تورم این کشور را به نصف کاهش دهد ولی همچنان نتوانسته جامعه دوقطبی و شکاف های سیاسی را از سال ۲۰۲۰تا به امروز کامل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.