رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه از اجرای ۹ جشن آیینی یلدایی همزمان با نخستین سالگرد ثبت جهانی یلدا در مجموعه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان خبر داد. 

اجرای ۹ ویژه برنامه پاسداشت میراث جهانی یلدا در تاسیسات گردشگری تربت حیدریه

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، علی محمدی اظهار کرد: این آیین سنتی به مناسبت پاسداشت ثبت جهانی شب یلدا در فهرست میراث ناملموس چند ملیتی یونسکو در آستانه بلندترین شب سال در اقامتگاه‌های بومگردی، روستاهای گردشگری و با مدیریت انجمن‌های میراث‌فرهنگی، انجمن‌های شعر و ادبیات، شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری و به‌صورت عمومی در سطح شهرستان برگزار می‌شود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه ادامه داد: آیین‌ها و سنت‌های ارزشمند ایران زمین در خود شور و نشاط دارد و می‌توان با برگزاری آن‌ها به اشکال مختلف این نشاط و شادابی را در جامعه تقویت کرد.

وی تصریح کرد: شب یلدا از جمله مراسم شادی است که با آیین‌های زیبا و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی لحظات لذت بخشی را برای مردمان در دنیای پرهیاهوی امروز فراهم می‌کند.

محمدی تأکید کرد: بخشی از حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس به عهده مردم است که آن‌ها طی صدها سال این وظیفه را با برگزاری درست و دقیق و عاشقانه سنت‌ها و آیین‌های ایرانی مثل شب چله انجام داده‌اند.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه یادآور شد: در این شب در شهرها و روستاهای سطح شهرستان با خوراکی‌ها و تنقلات و مراسم‌های خاص از جمله مراسم سنتی کف زنی، قرمه کنی، لچار و ... بزرگترین شب سال را گرامی می‌دارند.

وی افزود: "لِچار" یا مربای کدو حلوایی که بانوان روستاهای تربت‌حیدریه آنرا با شیره انگور می‌پزند و از دیرباز تاکنون در شب‌های سرد زمستان به عنوان یک رسم یلدایی، گرمابخش مجالس شادی و بزم مردم این منطقه بوده است.

محمدی ادامه داد: مراسم سنتی کف زنی و حلواجوزی منطقه بایگ تربت حیدریه که در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی شده است در محافل خانوادگی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.