نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مرحوم آیت‌الله خلخالی نماد همگرایی و وحدت حوزه‌های علمیه شیعی است.

مرحوم آیت‌الله خلخالی نماد همگرایی و وحدت حوزه‌های علمیه شیعی است

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر پنجشنبه در همایش بزرگداشت مقام و شخصیت علمی آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی با عنوان «فقیه فقه سیاسی» که با حضور طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه در مدرسه عالی سلیمانیه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: همه ماحصل تلاش‌های علمی یک عالم از حوزه یا یک دانشمند از دانشگاه این است که ختم به آگاهی مردم باشد و زمینه تأثیر آن در جامعه به بروز و ظهور برسد. سیره علمی و عملی مرحوم آیت‌الله موسوی خلخالی نیز مصداق بارز همین اصل است و از ارتباط بی‌واسطه با آحاد مردم گرفته تا اندیشه‌های عمیق فقهی ایشان، نشانه‌های آشکاری از این مقام وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: برادر بزرگ‌تر من، مرحوم آیت‌الله آقاسیدجواد علم‌الهدی از دوستان نزدیک آیت‌الله موسوی خلخالی بود و مباحثات علمی، روال هر روزه این دو عالم بزرگوار بود. مرحوم آقاسیدجواد نیز برای من نقل می‌کرد که آیت‌الله خلخالی همواره موردتوجه ساواک بود و به‌عنوان یک عالم انقلابی به‌صورت پیوسته تحت رصد قرار می‌گرفت و آثار ایشان تفتیش و بررسی می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: مجاهدت ارزشمند مرحوم آیت‌الله خلخالی این بود که به‌عنوان نمایه قطعی و آشکار مکتب آیت‌الله خویی به میدان آمد و کتاب ارزنده حاکمیت در اسلام را در تأیید نظرات فقهی و علمی روحانیت تهران منتشر کرد تا خط بطلانی بر توطئه‌چینی برخی افراد در اختلاف‌افکنی میان این دو قطب علمی در جهان تشیع باشد. از این حیث، وجود ایشان به همراه فعالیت‌های علمی و آثار آیت‌الله خلخالی زمینه‌ساز همگرایی و وحدت جهان تشیع بود تا ولایت‌فقیه را به‌عنوان یک کلام مشترک به عرصه عمل برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.