بلال کریمی سفیر طالبان در چین در دیدار با لیو چینسونگ رییس بخش آسیایی وزارت خارجه چین در خصوص گسترش روابط اقتصادی و ایجاد تسهیلات بازرگانی گفت‌وگو کرد.

تلاش طالبان برای گسترش روابط اقتصادی با چین

به گزارش قدس آنلاین، رییس بخش آسیایی وزارت خارجه چین در این دیدار گفته است پکن تلاش دارد سرمایه‌گذاران چینی را به سرمایه‌گذاری در افغانستان تشویق کند. در این دیدار، کریمی از تامین امنیت در افغانستان اطمینان داده است.

در پست سفارت طالبان در توئیتر آمده است: «لیو چینسونگ خاطرنشان کرد با فعالیت سفارت طالبان در چین روابط مثبت میان دو کشور گسترش یافته است و آنان تلاش می‌کنند سرمایه‌گذاران چینی را به سرمایه‌گذاری در افغانستان تشویق کنند.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در باره این نشست گفت: «جدای از موضوعات متعدد صحبت شده، موضوع امنیتی قرار داد و این که در افغانستان امنیت و ثبات وجود دارد و سرمایه‌گذاران و تجار چینی با اطمینان می‌توانند به افغانستان سفر کنند. همچنین امور تجاری مورد بحث قرار گرفت تا تاجران افغان بتوانند با سهولت کالاهای خود را از چین به افغانستان و بالعکس انتقال دهند.»

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در این خصوص گفت: «نزدیک‌ترین ارزان‌ترین و مناسب‌ترین راه، راه ابریشم و از کریدور واخان است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. تقاضای ما از طالبان و چین این است که سرمایه‌گذاری سرعت بگیرد.»

قطب الدین یعقوبی، آگاه اقتصادی نیز گفت: «چین یکی از کشورهای تاثیرگذار در اقتصاد افغانستان است و می‌تواند علاوه براین که در اقتصاد کشور ما تاثیر خوبی داشته باشد و در تجارت نقش خوبی بازی بکند، حتی در منطقه نقش خوبی را ایفا بکند.»

بنا به گزارش طلوع نیوز، پیش از این عطاالله عمری سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری طالبان در دیدار با رییس شرکت‌ ام‌سی‌سی چین اطمینان داد در زمینه تملک زمین‌های اطراف معدن مس‌عینک لوگر و حاجی‌گک بامیان با این شرکت همکاری خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.