سازمان اموز مالیاتی می گوید مالیات ۳۴ درصد طلافروشان صفر، ۲۰ درصد بین صفر تا پنج میلیون، ۲۰ درصد بین پنج تا ۱۵ میلیون، ۱۶ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون، ۶ درصد بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون و چهاردرصد بین ۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است با این حال این صنف از اتصال به سامانه مودیان برای شفافیت مالیاتی گریزانند.

طلافروشان به اجرای قانون تمکین کنند/ راه گریزی در برابر شفافیت جریان مالی برای اصناف وجود ندارد

 به گزارش خبرنگار قدس، این آمار نشان می‌دهد که حدود نزدیک به ۷۵ درصد از طلافروشان مالیات بین صفر تا ۱۵ میلیون تومانی پرداخت می کنند و تنها ۲۵ درصد از طلافروش مالیاتی بین ۱۵ تا ۶۰۰ میلیون تومان به صورت سالانه واریز می کنند این در حالیست که یک کارمند ماهانه مالیات خود را که حدود یک تا ۲ میلیون تومان نسبت به حقوق دریافتی است پیش از اینکه حقوق دریافت کند پرداخت می کند.

چند روزی است که همزمان با صدور اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین اتصال همه صاحبان مشاغل به این سامانه از اول دی ماه، موجی از شایعه در خصوص مالیات طلا از سوی برخی از صاحبان این صنف را فراهم کرده است؛ در حالی که هیچ گونه افزایشی در نرخ مالیات طلا اتفاق نیافته است.

لزوم اتصال همه اصناف به ویژه طلافروشان به سامانه مودیان

اتصال همه اصناف به ویژه طلافروشان به سامانه مودیان یکی از راهکارهای ایجاد شفافیت در معامله و خرید و فروش است؛ بر این اساس که صورتحساب‌های الکترونیکی صادر می‌شود که یکی از دستاوردهای این سامانه، مالیات ستانی عادلانه است. عده‌ای برای فرار از پرداخت مالیات حاضر نیستند به سامانه مودیان متصل شوند؛ از این رو به بهانه‌های مختلف از اتصال به این سامانه شانه خالی می‌کنند؛ ضمن اینکه در سامانه مودیان باید هرگونه خرید و فروش، کسب سود و فروش ثبت شود و بر اساس این سامانه مالیات ستانی از مشاغل صورت می‌گیرد تا با برقراری عدالت مالیاتی از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

در حالی که لازمه ی اخذ مالیات دقیق و عادلانه این است که از یک نظام مالیاتی قوی و کارآمد برخوردار باشیم. شواهد نشان می دهد که تا الان نتوانسته ایم یک سیستم مالیات گیری صحیح را در کشور ایجاد کنیم. زیرا می بینیم که شغل های واسطه ای و پرسود در کشورمان پرطرفدار هستند و در عوض افراد تمایلی به سرمایه گذاری در کارهای تولیدی که هدف مالیات گیری هستند، ندارند.

کارهای تولیدی به راحتی برای مالیات گیری در دسترس هستند اما اقدامات پرسود سوداگرانه به علت عدم شفافیت از تیررس مالیات گیرندگان پنهان هستند. کارمندان و کارگران دولتی نیز به زعم کارشناسان در حوزه ی مالیاتی قربانی بی عدالتی شده اند. در حالی که مشاغل پردرآمد و خاص به انحای مختلف از پرداخت مالیات طفره می روند، کارمندان و کارگران دولتی که اتفاقاً درآمد زیادی هم ندارند، قبل از واریز حقوق شان مالیات می پردازند.

به زعم کارشناسان، راه اندازی کامل سامانه ی مودیان راهکاری برای پرهیز از مالیات ستانی تخمینی و برآوردی است و امکان اخذ مالیات بر اساس اطلاعات دقیق را به وجود می آورد. به طوری که بستر فرار مالیاتی برچیده می شود و مودیان جدیدی کشف می شوند. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه ی مودیان به عنوان گام اولیه برای حل و فصل مشکلات نظام مالیاتی کشور مطرح شد. سامانه از تیرماه سال 1401 به اجرا گذاشته شد و توانست موفقیت های نسبی در سامان دادن به امور مالیاتی کشور دست یابد.

افزایش مالیات نداریم فقط شفاف سازی مالی در دستور کار است

راه اندازی فاز جدید سامانه مودیان که از ابتدای دی ماه آغاز شده است، می تواند در افزایش هوشمند و عادلانه سازی مالیات ستانی در کشور موثر باشد. به نظر می رسد، برخی مشاغل خاص مانند طلافروشان در مقابل پیوستن به این سامانه و شفاف شدن درآمدهایشان مقاومت دارند. در این زمنیه با دو تن از نمایندگان  مجلس گفت و گو گردیم که در زیر می خوانید.

طلافروشان به اجرای قانون تمکین کنند/ راه گریزی در برابر شفافیت جریان مالی برای اصناف وجود نداردعلی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این موضوع که در فاز جدید اجرای قانون سامانه مودیان قرار نیست افزایش مالیات بر طلافروشان را داشته باشیم و فقط شفاف سازی مالی آن ها در دستور کار است، تصریح کرد: کسانی که متناسب با درآمدشان مالیات می پردازند، متحمل اضافه پرداختی نمی شوند. فقط از کسانی که تا کنون فرار مالیاتی داشته اند، متناسب با درآمدشان که از طریق سامانه شفاف سازی می شود، مالیات ستانی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در اصلاح نظام مالیاتی کشور تأکید بر این است که راه های فرار مالیاتی بسته شود و همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. شفاف سازی عملکرد طلافروشان به نفع مردم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: الان مالیات از مردم در طلافروشی ها گرفته می شود، اما برخی مالیات را به دولت نمی پردازند. پیوستن اصناف مختلف و از جمله طلافروشان به سامانه مودیان بستری برای صدور فاکتورهای الکترونیک فراهم می کند و میزان درآمدهای مشاغل شفاف سازی می شود. این امر کمک می کند که مردم نیز در جریان میزان سود طلافروشان و مالیات پرداختی آن ها قرار بگیرند. تمامی این روندها به نفع اقتصاد کشور و مردم است.

در صنف طلافروش مردم مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کنند

جدی گفت: در بحث طلا، مردم هزینه ها را به لحاظ مالیات بر ارزش افزوده و سود طلافروشان پرداخت می کنند اما از آنجائیکه مسائل شفاف نیست، برخی طلافروشان سهم مالیات خود را پرداخت نمی کنند. باید همه مشاغل شفاف شوند و راه گریزی از شفافیت و پیوستن به سامانه مودیان نیست. موضوع دریافت مالیات حقه از همگان را در قانون آورده ایم. اجرای فاز جدید سامانه مودیان به دولت کمک می کند که به مالیات ستانی هوشمند و عادلانه از همگان بپردازد و راه های فرار مالیاتی را ببندد و مالیات واقعی مشاغل خاص دارای فرار مالیاتی را اخذ کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس از مقابله با فرار مالیاتی حمایت می کنیم. آماده ی همکاری با دولت در این زمینه هستیم. مالیات حق مردم است و باید دولت در راستای مالیات ستانی عادلانه از همگان اقدام کند. به نحوی که بتوانیم این درآمدها را در راستای اداره ی کشور به کار بیندازیم و از درآمدهای نفتی در بودجه فاصله بگیریم.

جدی گفت: خط قرمز مجلس معیشت مردم است. از برنامه های دولت در راستای مقابله با فرار مالیاتی، کشف مودیان جدید و راه اندازی کامل سامانه مودیان در راستای مالیات ستانی هوشمند و عادلانه حمایت می کنیم. باید مالیات ستانی از کسانی که درآمدهایی بالایی دارند اما در مقابل پرداخت مالیات مقاومت می کنند، با قدرت در دستور کار باشد.

اهمیت تحقق بودجه بدون نفت با  هدفمند کردن معافیت های مالیاتی

طلافروشان به اجرای قانون تمکین کنند/ راه گریزی در برابر شفافیت جریان مالی برای اصناف وجود نداردعضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: سهم مالیات در بودجه 1403 به خوبی افزایش یافته است و در این زمینه نکته بسیار مهم، تحقق بسیار مناسب و 100 درصدی درآمدهای مالیاتی در عملکرد بودجه 1402 با تکیه بر اقدامات خوب دولت سیزدهم در زمینه شناسایی مودیان بوده است و حالا قرار است که در سال آتی به سمت مبارزه جدی با فرار مالیاتی و اصلاح معافیت های غیرضرور و هدفمند کردن آن ها برویم که خروجی آن تحقق کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه است.

دکتر جعفر قادری در رابطه با اصلاحات ساختاری بودجه از طریق اتکا به درآمدهای پایدار مالیاتی، گفت: در طول سال‌های گذشته تقریبا رشد 60 درصدی در درآمدهای مالیاتی را داشتیم و همین روال اگر طی چند سال آینده هم اتخاذ شود، در نهایت سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه افزایش یافته و می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.

وی افزود: این امر همچنین تراز جاری بودجه کشور را به سمت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی اصلاح می‌کند و می‌توان از درآمدهای نفتی برای سرمایه گذاری بلند مدت و زیربنایی استفاده کرد.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص عدم دریافت مالیات از بخش‌های مولد و شفاف اقتصاد، گفت: کاری که دولت در طول چند سال گذشته با تصمیم مجلس انجام داده، این است که مالیات بر سود شرکت‌ها را از 25 درصد به 18 درصد کاهش داد و معافیت های مالیاتی که برای افراد در نظر می گیرد، جهت گیری درست دولت را نشان می دهد که تشویق می‌کند فعالیت ها شفاف شود.

قادری نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر پایه های جدید مالیاتی که تعریف شده و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، همه کمک می کند در عین حال که درآمدهای مالیاتی بیشتری را وصول می‌کنیم، ولی فشار روی اقشار کم درآمد جامعه وارد نشود.

درآمدهای همه اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور باید شفاف شود

وی ادامه داد: سهم مالیات در بودجه 1403 به خوبی افزایش یافته است و در این زمینه نکته بسیار مهم، تحقق بسیار مناسب و 100 درصدی درآمدهای مالیاتی در عملکرد بودجه 1402 با تکیه بر اقدامات خوب دولت سیزدهم در زمینه شناسایی مودیان بوده است و حالا قرار است که در سال آتی به سمت مبارزه جدی با فرار مالیاتی و اصلاح معافیت های غیرضرور و هدفمند کردن آن ها برویم که خروجی آن تحقق کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با شناسایی بخش‌های زیرزمینی و غیر شفاف در جهت جلوگیری از فرارهای مالیاتی، گفت: دولت قبلی اعلام کرده بود که بنا ندارد به حساب های افراد سرکشی کند در صورتی که این دولت بنا را بر شفافیت گذاشت و درآمدهای همه اشخاص حقیقی و حقوقی باید شفاف شود و بر اساس آن مالیات اخذ شود و اگر درآمدی ندارند لزومی ندارد مالیاتی پرداخت کنند.

وی افزود: سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی کمک می کند درآمد واحدهای صنفی به صورت شفاف مشخص شود و اگر استحقاق داشتند مالیات را پرداخت کنند و به نظر من این جهت گیری های درستی است که توسط دول فعلی دنبال می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.