موج مهاجرت نخبگان حوزه سلامت تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی نظام سلامت شده است، موضوعی که بارها مدیران ارشد حوزه سلامت و بهداشت و درمان نسبت به آن هشدار داده بودند.

عضو هیئت مدیره انجمن دندان‌پزشکان ایران: ۴۰۰ دندان‌پزشک ایرانی فقط به یک استان کشور کانادا مهاجرت کرده‌اند

موج مهاجرت نخبگان حوزه سلامت تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی نظام سلامت شده است، موضوعی که بارها مدیران ارشد حوزه سلامت و بهداشت و درمان نسبت به آن هشدار داده بودند و این موضوع روزانه در رسانه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه این است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، نخستین انگیزه مهاجرت اغلب به فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتر در خارج از کشور (شامل حقوق، شرایط کاری، پیشرفت شغلی وغیره) مرتبط است.

در همین زمینه علی تاجرنیا، عضو هیئت مدیره انجمن دندان‌پزشکان ایران در مورد مهاجرت دندان‌پزشکان ایرانی به سایر کشورها اظهار کرد: مهاجرت دندان‌پزشکان به دو دلیل عمومی و اختصاصی باز می‌گردد، دلایل عمومی شامل شرایط اجتماعی، اقتصادی و ... است و دلایل اختصاصی نیز باز می‌گردد به عدم رعایت شئونات پزشکان توسط برخی از نهادها و ارگان‌های داخل کشور، البته موضوع  تعرفه پزشکان که باید متناسب میزان افزایش هزینه‌ها باشد رخ نداده و از سوی دیگر هجمه‌های رسانه‌ای به پزشکان باعث سرعت یافتن میزان مهاجرت آنان از کشور شده است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که با توجه به موج مهاجرت‌ها و از سوی دیگر ورودی دانشگاه و خروجی‌ها موجب شده تناسب دندانپزشک در کشور دستخوش تغییراتی نشود؛ اما آن چیزی که خطرناک می‌شود این است که کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در حالی پزشکان ایرانی را جذب می‌کنند که با توجه به آزمونی که برگزار می‌کنند، نخبگان کشور در حوزه سلامت جذب می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره جامعه دندان‌پزشکی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مواد اولیه دندان‌پزشکی با ارز تهیه می‌شود و نرخ ارز نیز در میزان قیمت دندان‌پزشکی تأثیرگذار است، بسیاری از دندان‌پزشکان درحال تعطیل کردن مطب‌های خود بوده و در کلینیک‌ها به صورت درصدی فعالیت می‌کنند؛ زیرا مشکلات درآمدی به وجود آمده است و همین موضوع یکی از دلایل مهاجرت است؛ از سوی دیگر موج مهاجرت در میان دندان‌پزشکان در حال شکل‌گیری است و ۴۰۰ دندان‌پزشک ایرانی فقط به یک استان کشور کانادا مهاجرت کرده‌اند.

منبع: آنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.