ناگاه در غروبی بارانی در آن بهار خاطره انگیز، به چشم دیدیم تمام کربلا سیاهپوش شد و به مانند اربعین، موکب ها در اطراف بین الحرمین برپا شد و مردم عراق یکپارچه سوگوار حضرت ام البنین مادر علمدار کربلا شدند.

روایتی از ارادت عمیق شیعیان عراق به حضرت ام البنین(س)/ شنبه های ام البنینی

نخستین بار نوروز سال۱۳۹۴ بود که ما زائر شهر امام حسین (ع)  و حضرت عباس(ع) شدیم. ما که در روزهای حضور در کربلا از هر فرصتی برای زیارت حرم امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) استفاده می کردیم ناگاه در غروبی بارانی در آن بهار خاطره انگیز، به چشم دیدیم تمام کربلا سیاهپوش شد و به مانند اربعین، موکب ها در اطراف بین الحرمین برپا شد و مردم عراق یکپارچه سوگوار حضرت ام البنین مادر علمدار کربلا شدند.

شدت این عشق و ارادت در برگزاری عزاداری ها و برپایی موکب ها و نذری هایی که در گوشه و کنار شهر کربلا به زائران داده می شد به گونه ای بود که تعجب هر زائری را بر می انگیخت.

وقتی ما در آن غروب بارانی بهاری برای اقامه نماز راهی بارگاه حضرت عباس(ع) شدیم بین الحرمینی متفاوت و سوگوار را دیدیم که چهره عوض کرده بود همه جا سیاهپوش بود و بین الحرمین کربلا عجیب بوی غم می داد.

حرم علمدار کربلا و امام حسین(ع) مملو عزاداران و دسته جات عزادری بود که مشغول سینه زنی و سوگواری بودند.

«ملاباسم کربلایی» مداح معروف عراقی که آن روزها هنوز چهره شناخته شده ای نبود و بعدها به واسطه مداحی هایی اربعینی اش در نزد ایرانی ها بشدت مشهور شد؛ با سوز و گداز و بسیار زیبا بعد نماز مغرب و عشا در حرم عباسی مداحی می کرد و عزاداران با نوایش بر سر و سینه می زدنند نور قرمزی که در حرم حضرت عباس(ع) بر بقیه نورها و رنگ ها غلبه دارد و بر چهره عزاداران سیاهپوش صحن می تابید هنوز در ذهنم مانده است. 

ما تا آن زمان نمی دانستیم شیعیان عراق این اندازه به حضرت ام البنین ارادت دارند و بزرگ ترین مجالس عزاداری برای وفات آن بانوی بزرگ در شهرکربلا و در جوار بارگاه حضرت اباالفضل(ع) برپا می شود و حتی از دیگر شهرهای عراق شیعیان خود را به کربلا می رسانند تا سوگوار مادر حضرت عباس(ع) باشند. این مراسم های عزاداری چنان پرشور و باشکوه است که باعث تعجب و البته تحسین شیعیان بقیه کشورها می شود.

عراقی ها که ارادت ویژه ای به علمدار کربلا دارند برای مادر آن حضرت نیز احترام خاصی قائلند و رسم است که روزهای شنبه در گوشه و کنار شهر کربلا به ویژه در اطراف حرم سقای کربلا، با سفره‌های سبزرنگ شنبه‌های ام‌البنینی برگزار و با برپایی موکب و نذر از زائران پذیرایی می‌کنند. نخود شور، فلافل، اش باقلا، خرمای ارده ای ، چای عراقی و... از جمله نذرهایی است که در شنبه های کربلا می توان به یاد همسر امیرالمومنین شاهد بود.

ایرانی‌ها نیز چند سالی است سفره‌ شنبه‌های ام‌البنین را در شهرهای مختلف کشورمان پهن می‌کنند نمونه این نذری ها را می توان هر بامداد شنبه در یکی از صحن های حرم حضرت معصومه(س) در قم مشاهده کرد.

عشق و ارادت عراقی ها به خصوص مردمان کربلا که میزبان حضرت اباالفضل(ع) در شهر خود هستند ریشه تاریخی دارد گرچه همه شیعیان برای مادر سقای دشت کربلا و ادبی که او در برابر اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) داشت احترام ویژه ای قائلند اما فرهنگ عزاداری عراقی ها برای مادر حضرت اباالفضل(ع) چنان دیدنی است که جایگاه والای آن زن بزرگ در نزد شیعیان عراق را نشان می دهد و

جلوه های این عشق و ارادت در عراق مثال زدنی و دیدنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.