وزیر راه و شهرسازی گفت در تلاش برای تأمین بخشی از هزینه و تزریق منابع به پروژه آزادراه حرم تا حرم از محل مولد سازی و تهاتر زمین‌های دولتی هستیم.

تأمین مالی پروژه  آزادراه "حرم تا حرم" از محل تهاتر زمین و اعتبارات مولد سازی

مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای تأمین اعتبارات عقب مانده پروژه آرادراه حرم تا حرم در بخش خراسان، با بیان اینکه این پروژه از طرح‌های مهم و دارای اولویت دولت است، گفت: تامین اعتبار این پروژه از محل تهاتر زمین از منابع عمومی دولت در حال انجام بوده و استانداری خراسان رضوی پیگیر آن است. همچنین به دنبال تزریق بخشی از کار از مسیر مولدسازی هستیم تا پروژه سرعت بگیرد.

وزیر راه  وشهر سازی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت همچنین به تشریح دستاوردهای این حوزه در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بزرگترین پروژه ریلی در تاریخ کشور، قطعه زاهدان به چابهار است که تلاش می کنیم تا اواخر سال آینده این پروژه به طور کامل به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه با کوه های سختی مواجه است، در همین راستا ۳۹ رشته تونل در این مسیر به بهره‌برداری رسیده است، افزود: علاوه بر این ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده و یا در حال اجرا است و با اجرای این پروژه‌ها، استان سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است.

وی افزود: روز گذشته و در بازدید انجام شده، از عوامل ۳۹ رشته تونل مسیر به طول ۱۸ کیلومتر تشکر کردیم، تونل‌هایی که حدود یک ماه پیش عملیات حفر و لاینینگ آنها به اتمام رسیده بود و نزدیک به ۸۰ درصد زیرسازی قطعات یک و ۲ نیز به پایان رسیده و در مجموع ۷۰ درصد در همه بخش ها پیشرفت داشته است.

وزیر راه و شهرسسازی تصریح کرد: روز گذشته شاهد عملیات اجرایی قرارداد بین بخش خصوصی با بندر شهید رجایی چابهار به ارزش هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودیم و نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

بذرپاش گفت: دیروز همچنین تصمیم گرفته شد تا فاز دوم توسعه این بندر به کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی با محوریت شرکت‌های حمل و نقل دریایی یا کشتیرانی واگذار شود.

وی ادامه‌داد: در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده تا هر چه سریعتر طرح توسعه فاز ۲ این بندر به وسعت ۴۰ هکتار آغاز شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: بندر شهید رجایی چابهار ارزش بالایی در حوزه ترانزیت کالا دارد و اتصال آن به شبکه ریلی چابهار- زاهدان به ارزش آن خواهد افزود. بندری که نزدیکترین دسترسی را به بنادر و آب‌های آزاد و بین‌المللی دارد و اتصال آن به محور کریدور چابهار و زاهدان و در ادامه یونسی و سرخس می‌تواند ارزش مضاعفی به این بندر ببخشد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با توافق‌های انجام شده و منابعی که تزریق شد، تلاش می‌شود تا این پروژه راهبردی و مهم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور بوده به اتمام برسد تا علاوه بر اتصال آن به بندر چابهار، توسعه اقتصادی این منطقه را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: امروز همچنین ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی اصلی و بزرگراهی در سطح استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده یا در حال انجام است.

بذرپاش ادامه‌داد: روز گذشته ۹۶ کیلومتر از این بزرگراه به بهره برداری رسید که ۵۸ کیلومتر آن در تکمیل کریدور ساحلی کشور و ۳۸ کیلومتر دیگر آن در تکمیل کریدور شمال- جنوب است. همچنین ۸۰ کیلومتر دیگر نیز تا پایان سال اضافه خواهد شد و قطعه به قطعه در حال تکمیل و اضافه شدن است.

وی یادآوری‌کرد: سیستان و بلوچستان استان بسیار پهناوری است که یکی از نیازهای اصلی آن راهسازی است و با طرح‌ها و پروژه‌های تعریف شده، امروز این استان به یک کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است.  

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: البته این به‌جز پروژه‌های راه‌های روستایی است و در استان سیستان و بلوچستان بیش از سه هزار روستا وجود دارد.

وی اظهار داشت: پروژه‌های مسکن نیز در این استان با سرعت خوبی در حال انجام است.

کاهش زمان معطلی کامیونها در مرز آذربایجان

بذرپاش بیان‌داشت: در چند روز آینده، محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید و تلاش همه دست‌اندرکاران امر، همچنین گمرک، مرزبانی، پلیس گذرنامه و غیره این است تا هرچه سریعتر این محور ترانزیتی وارد مدار فعالیت شود. بدین ترتیب زمان معطلی کامیونها و حمل و نقل ترانزیت از این مرز هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: مطابق اعلام معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسوولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، رشد حمل و نقل بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی گذشته بیش از ۴۰ درصد و رشد ترانزیت افزون بر ۵۷ درصد بوده است که نشان‌دهنده به ثمر نشستن توافقات و تعاملات است و این رشد را در سایر کشورهای همسایه نیز شاهد هستیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح‌کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، توسعه نرم‌افزاری برای رشد ترانزیت هم در دستور کار بوده که یکی از اصلی‌ترین تاکیدات دولت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.