۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 950221

وزیر بهداشت: ۲۶ هزار نفر از آلودگی هوا جان باخته‌اند

پزشک و جراح در مطب خودش هم زیر میزی بگیرد، بیمارستان مسئول است

وزیر بهداشت می‌گوید آمار دقیق و متقنی از مرک و میر ناشی از آلودگی هوا وجود ندارد اما تخمین‌ها اینست که ۲۶ هزار نفر در کل کشور و ۷ هزار نفر در تهران سالانه بر اثر آلودگی هوا می‌میرند.

وزیر بهداشت: ۲۶ هزار نفر از آلودگی هوا جان باخته‌اند

قدس انلاین: بهران عین اللهی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره تداوم معظل زیر میزی گرفتن برخی پزشکان و کارآمد نبودن روشهای برخورد با این پدیده، گفت: وظیفه وزارت بهداشت نظارت، بازرسی و اعلام به مراجع قضایی است و این کار در حال انجام است. از طرفی بیمارستان هایی که پزشکان در آن فعال هستند، اگر ثابت شود که پزشک در آنجا زیرمیزی می گیرد، آن بیمارستان نیز مورد مواخذه قرار می گیرد و در اعتبار بخشی بیمارستان و تمدید پروانه آن تاثیر می گذارد.

وی در پاسخ به این موضوع که پزشکان زیرمیزی را درمطب خود دریافت می‌کنند و بیماران امکان مستند کردن و اثبات آنرا ندارند، تصریح کرد: حتی اگر پزشک و جراحی زیرمیزی را در مطب دریافت کند و بیمار شکایت کند که از من زیرمیزی گرفتند، بیمارستان مسئول است. بیمارستان ها باید نظارت کنند که پزشک حتما بر اساس نرخ تعرفه عمل را انجام دهد.

مرگ ۲۶ هزار نفر براثر آلودگی هوا

وی در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت آماری درخصوص مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا دارد، گفت: این آمار تخمینی است و امار رسمی و متقنی وجود ندارد. به صورت تتخمینی براورد می شود که ۲۶ هزار نفر در کل کشور و ۷ هزار نفر نفر  به دلیل آلودگی هوا در هر سال جان باخته‌اند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری شیوع بیشتر سرطان در استانهای شماری را رد کرد و گفت: هیچ مستند علمی در این خصوص نداریم.

وزیر بهداشت در خصوص تجهیز بیمارستان‌های دولتی هم با بیان اینکه در  تاریخ سلامت ایران و در هیچ دولتی به اندازه دولت مردمی سیزدهم تجهیز بیمارستان صورت نگرفته، گفت: ما بیش از ۲۸۰ دستگاه پیشرفته سنگین  پزشکی شامل انواع دستگاه های سی‌تی اسکن، ام‌آرآی، شتاب دهنده و ... را در بیمارستان های سراسر کشور توزیع و مستقر کرده ایم که  این یک حرکت انقلابی بوده

وی افزود: در شهریار بعد از ۳۲ سال یک بیمارستان افتتاح شد و در شهر فردیش پس از  ۱۳ سال یک بیمارستان جدید ساخته و به بهره برداری رسید و ما مدام در حال بهرهبرداری از بیمارستاناهی جدید هستیم و به لحاظ آماری نگاه کنید ما حدود ۱۶ هزار تخت تا الان در این دولت افتتاح کرده ایم که معادل ۱۰ درصد کل تخت های کشور بوده و تا چجند ماه دیگر هم ۷ هزارت خت دیگر  هم به آن اضافه خواهد شد.علاوه بر این ۲۵ هزار نیروی انسانی را دو ماه قبل با آزمون جذب کرده‌ایم.

عین اللهی افزود: ما طرحی را از اواسط آبان شروع کرده ایم به اسم طرح پویش ملی سلامت که بررسی کلی انجام می دهد. ما در حال پایش سلامت مردم هستیم. از سوی دیگر طرحی دیگر به نام سلامت خانواده را از ۵۷ شهرستان شروع کردیم بعد به ۹۳ شهرستان رسید. اکنون به ۱۸۰ شهرستان رسیده است. امیدوار هستیم تا سال آینده بتوانیم همه را شامل این طرح کنیم. در طرح سلامت خانواده همه اطلاعات به صورت الکترونیک جمع آوری می شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که زنگ خطر کمبود پزشک بیهوشی به صدا درآمده است، بیان کرد: برنامه ما کلا افزایش تربیت نیروها در همه رشته ها مانند پرستاری، آزمایشگاهی و تخصصی است. ما بیش از ۵۰ درصد افزایش ظرفیت در این حوزه داشته ایم. حدود ۳ هزار و ۲۰۰ دستیار می گرفتیم که اکنون به حدود ۵ هزار تا رسیده است در کلیه رشته ها. زمانی که  افزایش ظرفیت می‌دهیم ممکن است در برخی رشته ها تکمیل نشود اما این به معنای خالی ماندن نیست. به اندازه سابق جذب می شود. اکنون برای دانشجوهای نخبه سال آخر سه رشته اطفال، طب اورژانس و بیهوشی این فرصت فراهم شده تا در تکمیل ظرفیت ما شرکت کنند.

وزیر بهداشت افزود: برنامه ما کلا در جهت افزایش نیروی انسانی است. زمانی که افزایش ظرفیت انجام دهیم همه تهدیدها از بین خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.