سخنران حرم بانوی کرامت گفت: تربیت یافتگان مکتب اهل بیت(ع) که در دامان مادرانی پاک، چون ام‌البنین رشد یافتند، همچون ابوالفضل‌العباس(ع) به تسلیم و اطاعت از ولی، در والاترین مرتبه عینیت بخشیدند.

تربیت یافتگان مکتب اهل بیت(ع) در دامان مادرانی، چون ام البنین رشد یافتند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین مؤمنی، سخنران حرم بانوی کرامت در محفل معارفی حرم مطهر که شامگاه ۵ دی‌ماه، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، تصریح کرد: ذات اقدس الهی اگر فردی را به جایگاه، مرتبه و رتبه‌ای رسانده و او را از حظ و بهره‌ای متنعم و به مقام قرب رسانده، یقیناً پس از عبور از یک‌سری آزمون‌ها و امتحانات بوده است.

وی با اشاره به این که خداوند به همه پیامبران از حضرت آدم تا خاتم انبیا(ص)، پس از عبور از امتحانات مختلف، رتبه، مقام و درجه عنایت کرد، گفت: رمز و راز تقرب به ذات اقدس الهی در تقرب به اهل‌بیت(ع) نهفته است؛ امام محمدباقر(ع) می‌فرماید: «و اللّه، ما مَعنا مِن اللّه ِ بَراءةٌ، و لا بَیْنَنا و بَینَ اللّه ِ قَرابَةٌ، و لا لَنا علی اللّه ِ حُجَّةٌ، و لا نَتَقرَّبُ إلی اللّه ِ إلاّ بالطّاعَةِ؛ اطاعت و بندگی خداوند متعال بزرگ‌ترین عامل رسیدن به مقام وجاهت عند الرب است.»

سخنران محفل معارفی حرم مطهر نازل‌ترین و پایین‌ترین مرتبه اطاعت‌الله را انجام واجبات و ترک محرمات توصیف کرد و گفت: انسان بدون امتثال امر و اجتناب نهی الهی نمی‌تواند به مقام قرب برسد، کسانی که در طریق اطاعت و بندگی و تجلی سیر و سلوک قرار می‌گیرند، برای عدم تزلزل در این مسیر، باید به علم، یقین و معرفت توجه داشته باشند.

وی با بیان این که انسان از رهگذر علم به جایگاه خوف از ذات اقدس الهی و پرهیزکاری رهنمون می‌شود، یادآور شد: امید و رجا مهم‌ترین نتیجه یقین است و انسانی که به اوصاف ذات اقدس الهی یقین پیدا کند، در دلش امید قرار می‌گیرد. آدمی از رهگذر معرفت نیز به محبت دست یافته به مرحله «ایثار المحبوب علی ما سواء» نائل می‌گردد و هر تعلق غیر الهی از دل انسان کنده می‌شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ولایت‌پذیری را مهمترین شرط ایمان دانست و تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد جزء مؤمنین قرار بگیرد و ایمان در قلبش نهادینه گردد، باید به «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» تمسک جوید، ولایت مداری موجب بالا رفتن عمل صالح می‌شود و بدون ولایت اهل بیت(ع) انسان نمی‌تواند به مقام قرب برسد.

وی ضمن اشاره به روایت «المُؤمِنُ یَحتاجُ إلی تَوفِیقٍ مِنَ اللّه ِ و واعِظٍ مِن نَفسِهِ و قَبولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ مؤمن به توفیق از جانب خدا، پند دهنده درونی و پذیرش نصیحت خیرخواهان نیازمند است»، اظهار کرد: رفعت مقام و جایگاه رفیع حضرت فاطمه(س) در سایه‌سار پیمایش درجات بالای معنوی از رهگذر طاعت الله است.

مؤمنی با اشاره به روایاتی در رابطه با جایگاه و اوصاف بلند حضرت ام البنین(س)، یادآور شد: تربیت یافتگان مکتب اهل بیت(ع) که در دامان مادرانی پاک، چون ام البنین رشد یافتند، همچون ابوالفضل‌العباس(ع) به چهار عنصر تسلیم و اطاعت از ولی، تصدیق نسبت به فعل، کلام و امر، ولی خدا، وفای به عهد و عمل به تکلیف در والاترین مرتبه عینیت بخشیدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.