مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این استان دارای ۳۰ دهنه غار شاخص است که برخی از این غارها به دلیل ویژگیهای خاص دارای شهرت هستند.

خراسان رضوی دارای ۳۰ دهنه غار شاخص است

به گزارش قدس خراسان، مهدی اله پور با بیان اینکه حفاظت از غارهای خراسان رضوی نیازمند مشارکت مردمی است، افزود: فرهنگ سازی برای حفاظت از غارهای استان از برنامه های مهم این اداره کل است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  مشارکت مردم و جوامع محلی را یکی از اصلی ترین راهکارهای حفاظت از غارها دانست و ادامه داد استان خراسان رضوی با توجه به اقلیم خاص دارای پوشش گیاهی، سازندهای زمین شناسی و پوشش جانوری منحصر به فرد است.

وی گفت: غار مزدوران یا مرزاوند در ۹۵ کیلومتری مشهد یکی از قدیمی‌ترین غارهای خراسان رضوی لقب گرفته که با یک کیلومتر طول، یکی از بی نظیر ترین غار افقی ایران است.

اله پور افزود: همچنین غار سرنی که غاری زنده است، در همه فصول سال دارای آب است.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، سرنی، یکی از غارهای مهم خراسان رضوی بوده و در ارتفاعات مرکزی رشته کوه بینالود واقع شده است و از داخل آن رودخانه پر آبی به بیرون جریان دارد.

وی گفت: غارهای واجد ارزش‌های حفاظتی از جمله تنوع زیستی به عنوان پناهگاه و استراحتگاه حیات وحش مانند خرس و پلنگ محسوب می شود و به عنوان ساخت‍ه های ارزشمند زمین شناسی از آثار تاریخی و باستانی و فسیلی و اسکلت مهره داران برخوردار است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.