نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که شانس احیای توافق هسته‌ای ایران در حال حاضر به حداقل رسیده است.

اولیانوف: بیانیه‌های تروئیکای اروپایی درباره ایران کاملا ریاکارانه است

 «میخائیل اولیانوف» نماینده فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، شانس احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بسیار پایین ارزیابی کرد.

اولیانوف امروز (جمعه) در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» گفت: «شانس از سرگیری برجام در حال حاضر به حداقل رسیده است.اما در ابتدای مارس ۲۰۲۲ که من مسئول هیأت روسیه در این مذاکرات بودم، همه چیز قبلاً مورد بحث و توافق قرار گرفته و توافق برای احیای برجام در واقع ۹۹ درصد حاصل شده بود».

وی با بیان اینکه ظاهراً در پاییز ۲۰۲۲ در واشنگتن تصمیم گرفته شد که نیازی به احیای دوباره توافق هسته‌ای با ایران نیست، توضیح داد: «متعاقباً موضع مشابهی توسط انگلیس، فرانسه و آلمان اتخاذ شد و از فوریه تا مارس همان سال به سادگی میز مذاکره را ترک کردند».

این دیپلمات روس در ادامه مصاحبه با شبکه ریانووستی تصریح کرد: «اظهارات متعاقب نمایندگان تروئیکای اروپایی مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام کاملاً ریاکارانه است، زیرا سند توافق شده در سال ۲۰۲۲ به وضوح پایبندی تهران در زمینه هسته‌ای را تایید کرده بود».

اولیانوف با بیان اینکه کشورهای غربی اکنون سر و صدای زیادی درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران به راه انداخته‌اند، اظهار داشت: «طبق برجام ایران اجازه ندارد بیشتر از ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی انجام دهد اما غربی‌ها خودشان از این توافق بیرون رفتند».

وی ضمن «کاملا غیرمنطقی» خواندن موضع غرب در توافق نکردن با ایران بر سر مسئله هسته‌ای، افزود: «مهمترین چیز این است که اکنون شرایط مملو از خطر تنش‌های غیرکنترل شده در هر لحظه‌ای است. اما این انتخاب خود آنها (غرب) است و نمی‌توانیم مجبورشان کنیم به میز مذاکره بازگردند».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.