معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور از پیشنهاد سازمان نظام پزشکی به شورای عالی بیمه سلامت درخصوص افزایش تعرفه‌ خدمات پزشکی سال ۱۴۰۳ خبر داد .

معاون سازمان نظام پزشکی کشور: پایین بودن تعرفه‌ها ظلم مضاعف به پزشکان بخش دولتی است

مهری حجت‌دوست در گفت و گو با قدس اظهار داشت: ملاک تعیین تعرفه خدمات پزشکی قیمت تمام شده خدمات با در نظر گرفتن منابع و مصارف است و طبق قانون باید هرسال، قبل از لایحه بودجه، تعرفه‌های خدمات سلامت توسط شورای عالی بیمه سلامت تعیین و به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای سال بعد ابلاغ شود. بر این اساس سازمان نظام پزشکی با توجه به قیمت تمام شدۀ خدمات و لحاظ تورم در بخش‌فنی و حداقل رشدِحقوق و دستمزد در بخش‌حرفه‌ای، درصد پیشنهادی خود را برای افزایش تعرفه خدمات پزشکی سال ۱۴۰۳ به شورای عالی بیمه سلامت و سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه کرده است.

حجت‌دوست با اشاره به ارتباط مستقیم تعیین تعرفه‌های پزشکی با تامین بودجه نظام سلامت افزود: طبق قانون، شورای عالی بیمه سلامت مکلف شده است؛ جلسات محاسبه و تعیین تعرفه را قبل از ارایه لایحه بودجه برگزار کند؛ اما معمولاً هرسال برگزاری این جلسات و تصمیم گیری در خصوص تعیین تعرفه پزشکی با تاخیر انجام می‌شود. امسال نیز با وجود اینکه انتظار می‌رفت تا پایان آذر زمان برگزاری این جلسه اعلام شود، ولی تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: جزء فنی و حرفه‌ای دو بخش اصلی تعرفه‌های خدمات سلامت است که هریک تابعی از اجزای کوچکتری هستند، به طوری که جزءفنی شامل هزینه‌های مکان ارائه خدمت، تجهیزات و منابع مصرفی خدمات پزشکی می‌شود و جزءحرفه‌ای (دستمزد) تابعی از زمان ارائه خدمت، سختی کار و تصمیم گیری بالینی است که ارتباط این دو جزء باهم در خدمات مختلف نظام سلامت متفاوت می‌باشد. با این حال با وجود آنکه در سال‌های اخیر قیمت تمام شده خدمات پزشکی (جزء‌فنی) طبق تورم افزایش یافته، رشد جزءحرفه‌ای تعرفه‌ها طی پنج سال گذشته حدود هشت درصد بوده و  در واقع خدمات حرفه‌ای پزشکان نادیده گرفته شده است.

وی در خصوص قیمت تمام شده ویزیت پزشکان عمومی و متخصص گفت: قیمت تمام شده ویزیت پزشکان بر اساس نوع خدمتی که ارائه می‌دهند در هر سال قابل احصا است. به عنوان نمونه تعرفه خدمات پزشکی اعلام شده در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ و تفاوت آن با قیمت تمام شده ویزیت پزشکان با لحاظ جزءفنی و حرفه‌ای در همان سال‌ها نشان می‌دهد، پزشکان عمومی و متخصص طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از هزینه ارائه خدمات درمانی به بیماران را از جیب خود پرداخت کرده‌اند.

وی در پایان عنوان کرد: با وجود پایین بودن تعرفه در هر دو بخش دولتی و خصوصی، ملاک‌های نادرست پرداخت به پزشکان شاغل در بخش دولتی موجب ظلم مضاعف به این گروه از پزشکان که ارایه خدمات به اقشار محروم جامعه را بر عهده دارند، شده است. از این رو یکسان‌سازی جزءحرفه‌ای خدمات پزشکی در بخش دولتی و خصوصی ضرورتی است که باید انجام شود. چرا که تنها تفاوت این دو بخش در جزءفنی خدمات پزشکی نیست. زیرا سیاست‌ها و برنامه‌های قبلی منجر به ایجاد تفاوت‌هایی در ابعاد کوچکتر جزءحرفه‌ای خدمات پزشکی در این دو بخش شده که باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.

به گفته معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور برای برقراری عدالت در مکانیسم‌های پرداختی پزشکان شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی باید به تفاوت نسبت و نوع کاری که پزشکان در این دو بخش انجام می‌دهند، توجه داشت. زیرا ازیک‌سو؛ در بخش خصوصی پزشکان به صورت مستقیم خدمات درمانی مورد نیاز بیماران را ارایه می‌کند، درحالی که در بخش دولتی بعضی از اجزای خدمت توسط کارورزان و دستیاران تخصصی و فوق تخصصی انجام می‌شود، اما از سوی‌دیگر؛ میزان مراجعات به بخش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی تفاوت چشم گیری دارد.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.