هسته مطالعات دینی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مرکز توسعه و فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار می‌کند.

مدرسه تخصصی زمستانه «مطالعات راهبردی و پیوست های علمی به کارگیری محصولات تراریخت‌ها»

دکتر مریم اسماعیلی دبیر اجرایی مدرسه تخصصی مطالعات راهبردی و پیوست‌های علمی محصولات اصلاح شده ژنتیکی در این خصوص به پرسش‌های قدس پاسخ می‌دهد:

هدف از برگزاری این مدرسه تخصصی با موضوع مطالعات راهبردی محصولات تراریخته چیست؟

با توجه به توسعه جمعیت کره زمین و کاهش منابع طبیعی و به دنبال آن، افزایش نیاز غذایی و به راه افتادن جنگ غذا در دنیای معاصر، فناوری‌های نوظهور بشری به ویژه در عرصه زیست فناوری می‌تواند کمک قابل توجهی در این عرصه داشته باشد. از جمله راهکارهای زیست فناورانه در بالابردن سطح زیرکشت محصولات زراعی و کشاورزی، بازسازی ساختار ژنتیکی منابع غذایی و یا همان محصولات تراریخته است. علی رغم آن که استفاده از محصولات تراریخته می‌تواند منفعت قطعی برای تامین غذای انسانی و حیوانی به دنبال داشته باشد ولیکن نگرانی‌های جدی در خصوص ایمنی زیستی آن ها نیز وجود دارد. از جمله آن‌ها ترفند تجاری سازی محصولات تراریخته به موجب عوامل قدرتمند رسانه‌ای و پرنفوذ برای به خطر انداختن و وارد کردن لطمات و آسیب‌های جبران ناپذیر زیست محیطی برای انسان، حیوان و محیط زیست، به ویژه امنیت و سلامت زیستی انسان های مصرف کننده می باشد. از همین رو، به کارگیری فناوری زیستی در تولید محصولات تراریخته مسائل و چالش‌های متعددی را به وجود می‌آورد.

با توجه به ظرفیت وسیع و قابل توجه جامعه علمی کشور و وجود نخبگان بسیار در حوزه و دانشگاه و همچنین نیاز مبرم به تبیین مسائل نظری و حل مشکلات و مسائل متعدده مطروحه در حوزه به کارگیری محصولات اصلاح شده ژنتیکی (تراریخت‌ها) به عنوان یکی از دستاوردهای نوین فناوری زیستی، مدرسه تخصصی با عنوان «مطالعات جامع تخصصی به کارگیری محصولات غذایی اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته)» از سوی هسته زیست فناوری و مهندسی ژنتیک مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مرکز توسعه و فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و برخی نهادهای علمی کشور برگزار می‌شود.

از موضوعات و محورهای این مدرسه تخصصی و اساتید ارائه کننده بگویید.

محورهای برگزاری این مدرسه تخصصی شامل چالش ها و ملاحظات کلامی، فلسفی، اخلاقی، فقهی و حقوقی به کارگیری محصولات تراریخته می شود. اساتید ارائه کننده از افراد صاحبنظر حوزه و دانشگاه هستند که در حوزه مباحث تخصصی عرصه زیست فناوری تحقیق و پژوهش داشته‌اند. نظیر حضرت آیت الله رشاد، حجت‌الاسلام حسنی، جناب دکتر اکرمی، جناب دکتر تولایی، جناب دکتر ملبوبی، جناب دکتر سعادتی، جناب دکتر علی‌تبار و جناب  دکتر میرزاپور.

مدرسه تخصصی زمستانه «مطالعات راهبردی و پیوست های علمی به کارگیری محصولات تراریخت‌ها»

لازم به یادآوری است که ثبت نام این دوره از دوم تا دوازدهم دی ماه سال جاری انجام خواهد شد و کلاس‌ها از هفتم تا یازدهم بهمن ماه به صورت حضوری و مجازی در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه‌السلام تهران برگزار می شود. به افراد شرکت کننده در این دوره‌ها پس از برگزاری آزمون و کسب امتیاز لازم، گواهی حضور که به تأیید مرکز توسعه و فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و همچنین مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رسیده است اعطا خواهد شد. متقاضیان برای شرکت در این مدرسه تخصصی به جز ثبت نام در سایت http://inandin.ir/event/tararikhteh می توانند با شماره 09909114933 از ساعت 10 تا 16 و یا از طریق ایتا با نام کاربری M_Esmaelii @ ارتباط برقرار نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.